شنا به شرط سلامت

شنا به شرط سلامت

اسم فصل‌ها با بعضی بیماری‌ها گره خورده است؛ مثل اسهال با تابستان! اما ماجرای امسال کمی متفاوت است. «اسهال ویروسی» گرچه به بیماری شایعی تبدیل نشده اما  ذهن همه به‌ویژه والدین را قلقلک می‌دهد. چرا؟ چون به تعطیلی مدارس رسیده‌ایم و یکی از ورزش‌های خوب فصل تابستان، شناست. گرچه سه سال است به علت همه‌گیری کرونا ، چنین امکانی فراهم نیست اما سؤال اینجاست که اگر امکان استفاده از استخرهای عمومی فراهم شود، آیا اسهال ویروسی می‌تواند از این طریق منتقل شود؟

یک جرعه آب کافی است تا آنچه نباید، بشود! آب استخر، جکوزی، زمین‌های بازی آبی، استخر بادی یا هر حجم آبی  که به‌شکل مناسب ضدعفونی نشده باشد، عاملی برای رشد عوامل بیماری‌زا و ابتلا به اسهال یا بیماری‌های دیگر می‌شود. در بین همه بیماری‌های آبی، اسهال شایع‌ترین آنهاست. ویروس‌های کریپتوسپوریدیوم یا کریپتو، ژیاردیا، شیگلا، نوروویروس و ایکولای O157 عامل ایجاد اسهال ناشی از بازی یا شنا در فضای آبی هستند. این میکروب‌ها، بسته به نوع آنها می‌توانند از چند دقیقه تا چند روز در آب حاوی کلر زنده بمانند. بنابراین همواره و به‌ویژه در شرایط شیوع اسهال، از شناکردن پرهیز کنید.
 از یک بی‌اختیاری می‌آید
فرد مبتلا به اسهال، ممکن است وقتی وارد آب استخر می‎شود بی‌اختیار آب را آلوده کند. در این صورت میلیون‌ها میکروب بیماری‌زا وارد آب شده و آن را آلوده می‌کنند. بلعیدن فقط 10 میکروب یا حتی کمتر می‌تواند باعث ابتلا به بیماری شود. نکته مهم این است که اگر پس از اجابت مزاج، شست‌وشوی کامل انجام نشود (‌دست یا مقعد)، آلودگی به آب منتقل می‌شود. 
اصول مراقبت را بدانید
فیلترها و ضدعفونی‌کننده‌ها شامل موادشیمیایی ضدعفونی‌کننده مانند کلر یا برم و فیلترهای جمع‌آوری زباله‌‌ها (مانند برگ) برای پاکسازی آب استخر، جکوزی و... ضروری است. تا زمانی که موادضدعفونی‌کننده، حجم آب را کاملا ضدعفونی‌ کند، خطر ابتلا به بیماری وجود دارد. ویروس‌کریپتو می‌تواند به مدت یک هفته با وجود ضدعفونی کردن آب، زنده بماند. یکی از عوامل خطر، امکان انتقال بیماری از فردی به فرد دیگر با سرعت بالا در استخرهاست. علاوه بر این‌که جکوزی و سونا نیز منبعی برای ایجاد آلودگی نفر به نفر است. 
 مراقبت، تنها راهکار است
تا حدی بدانید:  نمی‌توانید صددرصد مطمئن شوید که آب کاملا پاکیزه است. بنابراین سعی کنید استخری را انتخاب کنید که تا حد زیادی از سلامت آن مطمئن هستید. 
دوری کنید: اگر دچار اسهال هستید، به استخر نروید. شما عامل آلودگی خواهید بود.
یک تا دو هفته: اگر به ویروس  کریپتو مبتلا شده و دچار اسهال ویروسی شدید تا دو هفته پس از بهبودی، استخر، جکوزی و... نروید. 
قورت ندهید: تنها راه وارد نشدن آب به دستگاه گوارش، قورت ندادن آب و ورود آب از راه دهان است. بنابراین از دماغ‌گیر استفاده کرده و مراقبت بلعیدن آب باشید. 
مراجعه کنید: در صورت بروز نشانه ابتلا به بیماری مانند تب، دل‌پیچه و... اولا استخر نرفته و ضمنا  به پزشک مراجعه کنید.

بیماری‌هایی که از استخر می‌آید
بعضی از بیماری‌ها به بیماری‌های شنای استخر شنا معروف است. در واقع در هر فضایی که حجمی  از آب وجود داشته و آب آلوده باشد، خطر ابتلا به بیماری وجود دارد. از این بیماری‌ها می‌توان به؛ اسهال، بیماری‌های پوستی، گوش‌درد، گلودرد و چشم‌درد اشاره کرد. درصورتی که ترکیبات ضدعفونی‌کننده مانند «کلر» و« برم» نتوانند آلودگی‌های موجود در آب را از بین ببرند، آب آلوده شده و این آلودگی به بدن افراد منتقل خواهد شد. کودکان، سالمندان، زنان باردار، افراد دارای بیماری خاص که دچار نقص ایمنی بدن بوده یا به‌دلیل مصرف دارویی خاص، سیستم ایمنی آنها فعال نیست، بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری منتقل شده از آب آلوده قرار دارند. 

منبع: CDC
مهتاب خسروشاهی - گروه دانش و سلامت