دهن‌کجی کره‌ای‌ها به هالیوود

دهن‌کجی کره‌ای‌ها به هالیوود

با صدرنشینی قسمت دوم «جادوگر» در جدول گیشه نمایش این هفته سینماهای کره جنوبی، اهل فن می‌گویند تماشاگران سینما در این کشور آسیایی به‌شدت طرفدار محصولات بومی هستند و به بلاک‌باسترهای هالیوودی دهن‌کجی می‌کنند. «جادوگر: قسمت 2- آن یکی» در حالی با افتتاحیه بسیار خوب 8.5میلیون دلاری در صدر جدول گیشه نمایش نشست که از یک سو تعداد زیادی سالن سینما در اختیار نداشت و از سوی دیگر انیمیشن پرسروصدای کامپیوتری «لایتیر» کمپانی والت دیزنی همزمان با آن و با سر و صدا و تبلیغات وسیع در کره جنوبی اکران عمومی شد. 

جادوگر 2 در چهار روز نخست نمایش توانست یک میلیون تماشاچی را جذب خود کرده و فروشی 12میلیون دلاری را در پنج روز اول اکران عمومی تجربه کند که رقمی عالی برای یک فیلم سینمایی در کره به حساب می‌آید. داستان پر رمز و راز فیلم، درباره دختر مرموزی است که تنها بازمانده حادثه‌ای در یک گالری هنری است. او بعد از قدم‌گذاشتن به دنیای بیرون تلاش دارد از چنگ شخصیت‌هایی فرار کند که هر یک با انگیزه و نیت متفاوت به دنبال اسیر‌کردن او هستند. در همین حال کسی نمی‌داند که یک جادوی تازه در حال بیداری است.
جادوگر 2 که طی سه روز آخر هفته نزدیک 50درصد از فروش بلیت‌های سینماها را در اختیار خود داشت، توسط پارک هون جونگ، فیلمساز سرشناس کره‌ای کارگردانی شده است. او نویسنده و کارگردان قسمت اول هم بوده و در مصاحبه‌ای از این‌که فقط تعداد 1800 سالن سینما به نمایش فیلمش اختصاص یافته از مدیران هنری گله کرد. هون جونگ از نامهربانی شبکه‌های توزیع فیلم و سینماهای زنجیره‌ای شکایت و اضافه کرد که با این وجود، لایتیر والت دیزنی نتوانست با درام ترسناک و دلهره آورش رقابت کند و میدان را واگذار کرد. رسانه‌های گروهی در رابطه با جادوگر 2 نوشتند که همگان از مدت‌ها قبل در انتظار اکران عمومی آن بودند و تحلیلگران اقتصادی سینما پیش‌بینی موفقیت مالی و انتقادی بسیار خوبی برای آن می‌کردند. این فیلم هم مثل نسخه اصلی آن با هزینه اندک هفت میلیون دلاری تهیه شده است. قسمت اول در سال 2018 توانست به فروش کلی 25میلیون دلاری دست یابد.
نکته جالب جدول گیشه این هفته سینماهای کره این است که لایتیر حتی نتوانست ردیف دوم آن را هم اشغال کند. دومین فیلم جدول هم محصول کره‌ای بلاک‌باستر «بازداشت» است که بعد از چهار هفته صدرنشینی بالاخره به مقامی پایین‌تر رضایت داد. فروش پنج میلیون دلاری این کمدی اکشن، رقم فروش کلی آن را به 92 میلیون دلار رسانده است. انیمیشن لایتیر با حقارت تمام و فروش پایین 1.5میلیون دلاری به کرسی سوم جدول رضایت داد!/ باکس آفیس

کیکاووس زیاری - گروه فرهنگ و هنر