نسخه Pdf

سگ‌های ولگرد عامل‌ انگل‌ و‌ بیماری‌ هستند

یک روز گرم در میان دامداران شهرک دامشهر قم

سگ‌های ولگرد عامل‌ انگل‌ و‌ بیماری‌ هستند

کشته‌شدن دو کودک قمی توسط سگ‌های ولگرد در منطقه دامشهر قم، دوباره ماجرای داغ پرسه‌زد‌‌ن‌های خطرناک آنها را در نقاط شهری و غیرشهری بر سر زبان‌ها انداخت. ماجرا از روز شنبه چهارم تیر آغاز شد که گله سگ‌های ولگرد یک کودک چهارساله به‌نام علی‌سینا حسینی را به دندان گرفتند و دریدند. روز حادثه، پدر و مادر علی‌سینا به شهر رفته بودند و علی‌سینا هم همراه دوستانش مشغول بازی در منطقه‌ای شد که سگ‌های ولگرد در آن جولان می‌دادند. یکی از دوستان علی‌سینا می‌گوید: «وقتی داشتیم بازی می‌کردیم، سگ‌ها به ما حمله کردند اما من و تعدادی دیگر از دوستانم موفق به فرار شدیم، ولی علی‌سینا نتوانست.» اهالی، علی‌سینا را درحالی‌که دو طرف گلو، قفسه سینه، ران پا، پشت سر و گوش او به‌شدت زخمی شده بود به بیمارستان شهدای قم منتقل کردند. دکتر جلالی، رئیس بیمارستان شهدای قم درباره این حادثه گفت: «پس از ورود کودک، اقدامات اولیه درمانی انجام شد اما شدت جراحات ناشی از گازگرفتگی سگ روی نقاط مختلف بدنش به حدی بود که کودک دوام نیاورد و فوت شد.» شش روز پس از کشته‌شدن علی‌سینا توسط سگ‌های ولگرد، این‌بار یک کودک شش‌ساله دیگر به‌نام مهدی محمدی به دست سگ‌ها تکه‌پاره شد. شدت جراحات مهدی هم مثل علی‌سینا آن‌قدر شدید بود که او هم نتوانست دوام‌ بیاورد و جانش را ازدست‌ داد.

پس از حادثه مرگ دو کودک بود که فرماندار قم ضرب‌الاجل یک هفته‌ای برای مدیریت سگ‌های ولگرد منطقه دامشهر قم تعیین‌کرد و ماموران نیز برای جمع‌آوری سگ‌ها به منطقه رفتند. حامیان حیوانات که از موضوع باخبر شده بودند، به‌سرعت خودشان را به محل رساندند و با ماموران و کسبه دامشهر درگیر شدند و حتی کار به درگیری لفظی و فیزیکی هم کشیده شد. یکی از اهالی محل که از حضور حامیان و حمایت آنها از سگ‌های ولگرد به‌شدت عصبانی بود، به زن حامی گفت: «تا دیروز که سگ ولگرد بچه من را می‌خورد تو کجا بودی؟ شما نمی‌خواهد حامی حیوان باشی، حامی انسان باش. از مشکلات دامدار خبر داری؟ حالا شدی حامی سگ؟» درحالی‌که ماموران مشغول جمع‌آوری سگ‌ها بودند، یکی از زنان حامی حیوانات به سمت معترضان محلی حمله و سعی کرد دوربین او را بگیرد. جدال میان اهالی، دامداران منطقه دامشهر و حامیان حیوانات لحظه‌به‌لحظه بالا می‌گرفت و گروه‌های حامی حیوانات، اجازه دسترسی ماموران را به سگ‌های ولگرد نمی‌دادند.
خبر به گوش معاون دادستانی قم رسید و او برای اولین‌بار، حکم بازداشت پنج نفر از حامیان حیوانات را که مانع جمع‌آوری سگ‌های ولگرد می‌شدند صادر کرد و گفت: «هرگز اجازه نخواهیم داد عده‌ای با اقدامات غیرقانونی خود موجب به‌خطر‌افتادن سلامت مردم شوند و تدابیر لازم برای کنترل محیط و اجرای تصمیم‌های استانی اندیشیده شده است.» پس از وقایع تلخ اخیر و مرگ دو کودک به علت حمله سگ‌های ولگرد، 300 سگ بدون صاحب از شهرک دامشهر قم جمع‌آوری شد.
در بحبوحه درگیری میان حامیان حیوانات و اهالی محل و دامداران بود که دوباره خبر حمله یک سگ ولگرد به یک دختر شش‌ساله به‌نام معصومه‌سادات حسینی در منطقه دامشهر، منتشر شد و بیش از پیش مردم شهرک دامشهر را عصبانی کرد. این دختر البته خوش‌شانس بود و قبل از این‌که سگ بتواند گلوی معصومه را بگیرد و بدرد، توانسته بود فرار کند و خودش را به خانه برساند. سر معصومه به دلیل فشار دندان‌های سگ زخمی شده که به بیمارستان منتقل گردید اما حال عمومی‌اش خوب است. 
 تنوع گونه‌های جانوری را از بین برده‌اند
به‌جز اهالی شهرک دامشهر قم، کسبه و دامداران این منطقه هم از جولان سگ‌های ولگرد به‌شدت ناراضی هستند. احمد زند، یکی از دامداران باسابقه این منطقه به جام‌جم می‌گوید: «خانم، وجود این سگ‌ها کلا ضرر است. سگ‌های ولگرد در لجن و کثافات خود غلت می‌زنند و بعد همین کثافات را به سگ‌های ما و دام و حتی خود ما منتقل می‌کنند. به خاطر بیماری‌هایی‌که سگ‌های ولگرد دارند، جگر دام‌های ما هم خراب می‌شود. سگ‌هایی که دامداران دارند، قرص و دارو مصرف می‌کنند و انگل‌تراپی می‌شوند اما سگ‌های ولگرد پر از انگل و بیماری هستند. هیچ نظارتی روی آنها نیست. شهرداری پیش از این چند سال یک‌بار می‌آمد و سگ‌های ولگرد را جمع می‌کرد و چند روز پیش هم آمدند و 300 ــ 200 تایی سگ جمع‌کردند و بردند. حرف ما این است که سگ ولگرد جمع شود، بعد حامیان حیوانات می‌گویند سگ را نکشید، دنیا خالی از وفا می‌شود. آخر این چه حرفی است؟ هیچ منطقی پشت این حرف نیست. من دامدار دردم را به چه کسی بگویم؟چرا کسی نیست حرف ما را بشنود؟ اینجا 3000 ــ 2000 دامدار وجود دارد و قطب دام ایران همین‌جاست. نباید گوشت دام‌هایی که به دست مردم می‌رسد، سلامت باشد؟ سگ‌های ولگرد، سگ‌های بی‌ارزشی هستند که جز ضرر زدن و تلفات‌گرفتن از دامدار هیچ خاصیتی ندارند. این مثلا حامیان حیوانات، این‌ها را نمی‌بینند؟ چرا به کشور خیانت می‌کنند؟ زیادشدن این سگ‌ها باعث شده زنجیره غذایی و تنوع گونه‌های جانوری در این منطقه به‌هم‌بخورد. قبلا خرگوش و کبک و جوجه‌کبک اینجا زیاد بود، اما الان نیست. فقط هم به خاطر وجود این سگ‌های به‌دردنخور است. ما هم هفته‌ای دو روز آشغال‌گوشت به سگ‌هایمان می‌دهیم، اما بعد انگل‌تراپی می‌کنیم. مدفوع سگ‌های ولگرد وقتی روی علف‌ها می‌افتد، دام من همان علف آلوده را می‌خورد و هم در بدن دام من و هم در بدن من و شمای مصرف‌کننده کیست‌های خطرناک تولید می‌شود. حتی باعث بروز نوعی حالت دیوانگی در گوسفند می‌شود. ما دامدار هستیم و تجربه این مشکلات را داریم که می‌گویم. این سگ‌ها عادت کرده‌اند ماشین‌ها را دنبال‌کنند. از بس ماشین مرا دنبال کرده‌اند زهش کنده شده است. تا می‌خواهیم کاری کنیم، سروکله حامیان حیوانات پیدا می‌شود، چهارتا فیلم می‌گیرند و پخش می‌کنند. من نمی‌گویم این سگ‌ها کشته شوند، چون مخلوق خدا هستند و گناه دارد، اما حداقل عقیم و در یک جای بسته نگهداری شوند.»
 سگ‌های ولگرد جز ضرر زدن فایده‌ای ندارند
دامدار دیگری هم در ادامه صحبت‌های همکارش می‌گوید: «واقعا ما امنیت جانی نداریم. سگ‌های ولگرد آن‌قدر گوشت و آشغال‌گوشت خورده‌اند که به اندازه گرگ‌ها وحشی شده‌اند. هم بچه‌ها را می‌کشند و هم از دامداری‌ها دزدی می‌کنند. این‌ها فقط به بچه‌ها حمله نمی‌کنند و حتی ما بزرگسالان و دام‌ها هم در امان نیستیم. موتورسواران خیلی از این قضیه شاکی هستند و تا وارد دامشهر می‌شوند، سگ‌های ولگرد به سمت‌شان حمله می‌کنند.»
دامداری هم که از کودکی با گله گوسفند و سگ سروکار داشته است، به ما می‌گوید: «از بچگی با سگ سروکار داشتیم و اینجا غرفه‌دار هستیم. ما از سگ نمی‌ترسیم، اما بچه‌ها چه گناهی کرده‌اند؟ سگ‌های ولگرد به گرمای تابستان به‌شدت حساس هستند و برای همین مویشان می‌ریزد. بعد برای خنک‌شدن وارد آبگیرهایی می‌شوند که برای دام‌هایمان ساخته‌ایم. تعدادی از موهای ریخته‌شده این سگ‌ها وارد آب مصرفی دام ما شده و آلودگی را به دام و بعد مردم منتقل می‌کند. از مسؤولان خواهش می‌کنم فکری به حال این قضیه کنند. چرا یکی از مدیران قم به حامیان حیوانات قول داده که این سگ‌ها معدوم نمی‌شوند و آنها را به جای امن منتقل می‌کنند؟ اصلا این‌ها جز آسیب‌زدن به مردم و بچه‌ها چه فایده‌ای دارند.»

لیلا حسین‌زاده - تپش