نسخه Pdf

چرا مباهله؟

چرا مباهله؟

راستش را بخواهید روز اول که مدیرمسئول روزنامه از مأموریت تهیه ویژه‌نامه‌ای به مناسبت روز مباهله سخن گفت، مثل خیلی از شما با خودم پرسیدم اصلا چرا مباهله؟ چرا باید برای این روز یک ویژه‌نامه منتشر کنیم و مگر چقدر مطلب و محتوا درباره این روز می‌شود تهیه کرد؟

به هرحال خواسته و نخواسته درگیر ماجرایی شدم به نام مباهله، کمی درباره‌اش بیشتر خواندم. در منابع قدیمی و جدید جست‌و‌جو کردم و با برخی هنرمندان و چهره‌های فرهنگی از جمله دوستان برگزاری جشنواره ادبی مباهله تماس گرفتم و هرچه بیشتر پیش رفتم، بیشتر به این مسأله پی بردم که باید حتما، جدا و مصرا برای مباهله کار کرد، تولید محتوا کرد و این روز بزرگ، تاریخی و سرنوشت‌ساز را از غربت و مهجوریت بیرون کشید.
مباهله، روایتی تاریخی است که همه مذاهب اسلامی بر آن اتفاق نظر دارند و در این روایت تاریخی، موضوع حقانیت اهل‌بیت(ع) به‌صراحت و روشنی کم‌نظیری مورد توجه و تصریح قرآن و بیان خداوند قرار گرفته است، عجیب نیست که بسیاری از ما درباره این روز بزرگ کمتر شنیده یا خوانده‌ایم؟ به هرحال در مباحث تاریخی و علمی، نمی‌توان حکم‌های احساسی و قطعی داد و از بایکوت و توطئه به همان راحتی که اصحاب رسانه در هر مورد دیگری صادر می‌کنند، صادر کرد اما واقعا این غربت و کم‌اعتنایی در طول تاریخ جای شگفتی دارد.
حتی در گنجینه‌های شعر فارسی که همگی سرشار از روایت‌های تاریخی و توجه و تلمیح به صدر اسلام و تاریخ اسلام است، توجه به مسأله مباهله بسیار کم است و شاید بهترین نمونه از این توجه، ابیات مدح امیرالمؤمنین(ع) در حدیقه سنایی است که گزیده‌ای از آن را در پایان این ویژه‌نامه خواهید خواند. 
جالب اینجاست که سنایی به اعتبار مذهب سنی است اما مشرب عرفانی و فطرت پاک و هنرمندی وجودش او را از بی‌نظیرترین شیفتگان علی‌(ع) در تاریخ ادب پارسی کرده است. به هر روی، این ویژه‌نامه را در طلیعه پنجمین ماه سال به رسم ادب پیشکش وجود مقدس پنج نور خاصه الهی می‌کنیم و  امیدواریم کمی و کاستی‌های آن را ببخشایید، باشد این اندک،  فرصتی برای آشنایی بیشتر با روز بزرگ مباهله فراهم کند. 

آرش شفاعی - دبیر  ویژه نامه
ضمیمه قاب کوچک