مسافر راه حقیقت

مسافر راه حقیقت

سفر نه یک راه بلکه خود می‌تواند مقصد و مقصودی برای رسیدن به حقیقت باشد. این تعریف را می‌توان اصل کلام قصه سریال «سفر سبز» دانست که سال 1381 راهی آنتن شبکه سه سیما شد. در این قصه هر شخصیت به نوعی سفری را برای رسیدن به حقیقت زندگی خود آغاز می‌کند. سفری سخت برای رسیدن به حقیقتی که ارزشش صرفا درستی است و ممکن است به کام شخصیت‌ها شیرین نباشد. با بازپخش این سریال در آستانه ماه محرم از کانال انگلیسی شبکه تلویزیونی آی‌فیلم نگاهی به شخصیت‌پردازی‌ها و مضمون اصلی آن انداختیم.

قصه را محمدحسین لطیفی کارگردانی کرده است که آن سال‌ها نشان داد یکی از کارگردانان تلویزیونی به حساب می‌آید که رگ مخاطبان را به‌خوبی در دست دارد و می‌داند چطور آنها را با خود همراه کند. در این قصه که به قلم حسین پاکدل، مجری، بازیگر و کارگردان نگارش شده بود، این کارگردان سراغ ماجرای یک سفر طولانی رفت. سفر یک پسر ایرانی ساکن آلمان به ایران برای یافتن خانواده حقیقی‌اش. در این مسیری که او در ایران پی می‌گیرد چند دوست پیدا می‌کند که برای رسیدن به حقیقت یاری‌رسانش هستند. 
مهم‌ترین‌شان یک راننده تاکسی خوش‌مرام با بازی محمدرضا شریفی‌نیاست. هرچند سنگ‌اندازانی هم هستند که به حکم منافع، تلاش می‌کنند واقعیت را از چشم این پسر (دنیل) با نقش‌آفرینی پارسا پیروزفر پنهان کنند و گاه شر بر خیر پیروز می‌شود و گاهی خیر است که از شر پیشی می‌گیرد. هرچند با همه فراز و فرودها، پایان، خوش رقم می‌خورد و بسیاری از آدم‌های خوب قصه به آنچه می‌خواهند می‌رسند. 
موسیقی خوش‌ضرب و شنیدنی کارن همایونفر، گروهی از بازیگران چهره و توانا همچون امین تارخ، گوهر خیراندیش، مصطفی تاری، آزیتا حاجیان، حسن پورشیرازی، زنده‌یاد حمیده خیرآبادی و... با نقش‎‌های متفاوت، مسیری که قصه با رفت‌وبرگشت به گذشته تا امروز طی می‌کند و همچنین چالش‌های شخصیت‌ها برای مخاطبان جذابیت داشت و در نخستین پخش توانست آنان را با خود همراه کند. هرچند اگر این روزها تماشاگر سریال باشید، ممکن است برخی دیالوگ‌ها را کلیشه‌ای بپندارید و با جذابیتی که آن روزها برایتان به‌عنوان بیننده داشت چندان هم‌تراز نباشد اما احتمالا دیدنش با گذشت 20 سال حس خاطره‌انگیز و نوستالژیکی برایتان به ارمغان می‌آورد. به‌ویژه که نزدیک به آغاز ماه محرم هستیم و قصه این سریال و بخش‌هایی از آن هم با فضای این ماه گره خورده است.

نوشین مجلسی - گروه رسانه