اتومبیلرانی افشاگرانه

اتومبیلرانی افشاگرانه

مسابقات اتومبیلرانی در سراسر جهان سرشار از هیجان، حادثه و رقابت است. با وجود این، زمانی که نوبت به سینمای کره‌جنوبی می‌رسد، حتی این مسابقات ورزشی هم می‌تواند حال‌و‌هوایی سیاسی و افشاگرانه به خود بگیرد.

وایب سئولی، تازه‌ترین محصول صنعت سینمای این کشور دور آسیاست که در دل مضمون ورزشی و حادثه‌ای خود، به تعریف مناسبات موجود در نظام سرمایه‌داری نوین کره می‌پردازد. این اکشن افشاگرانه که برای اواخر ماه آگوست به‌جای اکران‌عمومی در سینماها راهی پلتفرم‌های دیجیتالی می‌شود، از حضور چند چهره محبوب روز سینمای کره در نقش‌های اصلی خود استفاده کرده است. البته سازندگان فیلم از آن به‌عنوان یک محصول پان‌آسیایی نام می‌برند که تلاش کرده جمعی از هنرمندان کشورهای منطقه را در یک فیلم مشترک در کنار هم قرار دهد تا بتواند راه و زمینه را برای همکاری‌های مشترک پرثمر بین کشورهای منطقه هموار کند. داستان وایب سئولی در دهه 80 میلادی و المپیک سئول 1988 اتفاق می‌افتد. در زمینه این داستان واقعی، یک ماجرای شگفت‌انگیز و غیرقابل‌باور روایت می‌شود که ماجراهای ورزشی خود را به سمت یک سرقت بزرگ می‌برد. اداره پلیس بر این باور است که تعدادی از رانندگان ماشین‌های مسابقات در این سرقت بزرگ نقش و دست داشته‌اند و به‌همین‌دلیل تحقیقات گسترده‌شان را آغاز می‌کنند. به‌زودی مشخص می‌شود ماجرا پیچیده‌تر از این چیزهاست و پای برخی سرمایه‌داران بزرگ و صاحب‌منصبان دولتی هم به این موضوع کشیده می‌شود. 
 حادثه‌جویی و سیاسی‌بازی 
مون هیونگ سونگ، کارگردان فیلم از آن به‌عنوان یک بلاک‌باستر اکشن نام می‌برد که حادثه‌پردازی و ماجراجویی را به مناسبات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کره گره می‌زند و در کنار سرگرم‌کردن تماشاچی، به‌دنبال مطرح‌کردن برخی مسائل و مشکلات اساسی کشور هم هست. او که در کارنامه هنری‌اش چند فیلم پرفروش دارد، می‌گوید: «برای این‌که حرف‌ها و دیدگاه فیلمساز و فیلمنامه‌نویس بهتر و بیشتر مورد توجه تماشاچی قرار بگیرد، داستان فیلم باید جنبه سرگرم‌کنندگی داشته باشد تا بتواند او را با خود همراه کند. این همان کاری است که من در فیلم‌های قبلی و همچنین وایب سئولی انجام داده‌ام. تماشاچی در کنار سرگرم‌شدن و لذت‌بردن از فیلم، متوجه مسائل و ماجراهایی می‌شود که در پیرامونش رخ می‌دهد و شاید نسبت به آنها بی‌توجه بوده است.»/ ان‌ام‌ای

کیکاووس زیاری - گروه فرهنگ و هنر