فرصت طلایی پاویون تجهیزات‌پزشکی ایران در هند

فرصت طلایی پاویون تجهیزات‌پزشکی ایران در هند

با توجه به این‎که در سال‌های اخیــــــر بازار تجهـــــیزات‌پزشکی هند رشـــد زیادی داشته‌است و ســــــــرمایه‌گذاری زیـــادی هم از سوی دولت و بخش‌خصوصی در این حوزه انجام می‌شود، نمایشگاه تجهیزات‌پزشکی این کشور  فرصتی طلایی برای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی به بازار تجهیزات‌پزشکی هند است. شرکت‎های ایرانی برای شناخت بهتر این بازار، لازم است بدانند در هندوستان، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی زیادی در حال احداث است و با توجه به سرعت بالای احداث این مراکز، هند نمی‌تواند تجهیزات مورد نیاز آنها را به‌طور کامل تامین کند و قطعا نیاز به واردات محصول دارد. در واقع رشد این بازار حاصل رشد جمعیت و رشد اقتصادی هند است.  هندی‌ها، در مجموع 800 تولید‎کننده بومی دارند که بازیگران اصلی تولید تجهیزات‌پزشکی هند هستند و توان تامین 40درصد نیاز کشورشان را دارند اما 60درصد نیاز باقی‎مانده باید از راه واردات تامین شود.

هند بزرگ‎ترین بازار تجهیزات‌پزشکی آسیا را دارد و حجم واردات آن در سال 2022 حدود 11 میلیارد دلار بوده‌است و پیش‎بینی می‎شود تا سال 2025 به عدد 50میلیارد دلار هم برسد. اگر این رقم محقق شود، هندوستان در زمره 10 بازار بزرگ تجهیزات‌پزشکی جهان قرار می‎گیرد. در حال حاضر این کشور، رشد 16درصدی را  در هر سال تجربه می‎کند که چهار برابر متوسط رشد جهانی در حوزه تجهیزات‌پزشکی است. همه این موارد از جذابیت‌های حضور در این بازار برای شرکت‎های ایرانی است. پایگاه ما با این نگاه که شرکت‎های ایرانی باید این بازار را بشناسند، در نمایشگاه مدیکال اکسپو که از 26 شهریور ماه آغاز می‎شود و به مدت چهار روز ادامه می‌یابد، حضور دارد. پاویون ایران با حمایت صندوق نوآوری ‎و ‎شکوفایی و مرکز تعاملات بین‎الملل معاونت علمی  و با کارگزاری پایگاه صادراتی هند یکی از موسسات خدمات فناوری انجام خواهدشد. تا کنون 20 شرکت ثبت‌نام کرده‌اند که از  بین آنها 10شرکت انتخاب می‎شوند تا برای داشتن غرفه در این نمایشگاه اقدامات لازم را انجام بدهند و بقیه شرکت‎ها هم در نشست مشترک و رویداد B2B که همزمان با روزهای نمایشگاه برگزار می‌شود، شرکت خواهندداشت. ما روزی را هم برای نشست تجاری در دهلی نو اختصاص دادیم که طی آن روز، 20 شرکت داخلی را در ملاقات با 70 شرکت‎ هندی قرار می‎دهیم. واردات هندی‎ها عمدتا در اعضای مصنوعی بدن، پروتزها، یونیت‌ها، ابزارهای دندانپزشکی، رادیولوژی، سی‎تی‎اسکن، ام‎آر‎آی، سونوگرافی، دستگاه‎های احیا و تجهیزات اتاق عمل و به طور کلی تولیداتی که نیاز به فناوری پیشرفته دارد، خواهد بود.
اتصال به شرکت‎های هندی می‎تواند باعث توسعه بازار شرکت‎های دانش‎بنیان ایرانی باشد یکی از مواردی که می‎شود باعث اطمینان خاطر شرکت‎های ایرانی در همکاری با بازار هند باشد، بحث افزایش پوشش بیمه‎ای است که دولت هند پیگیر آن است. این مسأله کمک می‎کند قیمت ارائه خدمات پایین بیاید و دستگاه‎های شناسایی و آزمایشگاهی، بازار بسیار خوبی در این کشور داشته‌باشند. از سویی دیگر افزایش بیماری‌های مزمن هم مزید بر علت شده که تجهیزات پزشکی بازار فعال و خوبی را داشته‌باشد. یکی از کشورهایی که توریست پزشکی می‌پذیرد، هند است که این هم عامل دیگری برای رشد این بازار به حساب می‎آید. در حال حاضر بیشترین سهم بازار تجهیزات‌پزشکی هند در دست آمریکا،سنگاپور و فرانسه است. 
با توجه به تجربه‎ای که در زمینه صادرات تجهیزات‌پزشکی به هند داریم، به جرات می‎شود گفت شرکت‎های ایرانی توان رقابت در این بازار را دارند و می‎توانند بیش از این هم بازار هند را ارتقا دهند. تا به امروز در صادرات تجهیزات‌پزشکی، رتبه خیلی خوبی نداشتیم اما امیدواریم با این شبکه‎سازی بین ایران و هند بتوانیم به رقم صادراتی بالای 500میلیون دلار برسیم. نکته مهم دیگر ایجاد فضای همکاری مشترک بین کشورها به ویژه هند است که امنیت اقتصادی ما را بالا می‎برد و کمک می‎کند شرکت‎های ما توسعه پیدا کنند و بین‎المللی بشوند. معمولا برندهای شناخته شده ایران در زمینه تجارت با محصولات عمومی مثل فرش، زعفران، خرما، قیر ، نفت و... است و ما باید بتوانیم این را تغییر دهیم و با محصولات خوب دانش‎بنیان جایگزینش کنیم. ما برای ورود به این اقتصاد بزرگ یک میلیارد و 400میلیون نفری آمادگی این را داریم که انواع خدمات تجاری و بازرگانی را به شرکت‎ها در بالاترین سطح ارائه کنیم.

سید مجتبی قدمگاهی - مدیر مرکز فناوری‌های پیشرفته ایران در هند