دشمنی در کنار سفره غذا

دشمنی در کنار سفره غذا

به‌تازگی نتایج مطالعه‌ای روی 500هزار نفر در انگلیس، نشان می‌دهد که استفاده مرتب از نمک در وعده‌های غذایی با مرگ زودهنگام در ارتباط است.

محققان دریافته‌اند که افزودن نمک به مواد غذایی، امید به زندگی در زنان را تا یک‌سال‌و‌نیم و مردان را تا بیش از دو سال کاهش می‌دهد. به‌جز مسأله جنسیت عوامل دیگری که بر نتایج تاثیرگذار است شامل سن، قوم، محرومیت، شاخص توده‌بدنی، مصرف دخانیات و الکل، فعالیت بدنی، رژیم غذایی و شرایط پزشکی مانند دیابت، سرطان و بیماری‌های قلبی است. این موضوع شامل افزودن نمک به‌عنوان چاشنی در طول فرآیند پخت‌وپز غذا نمی‌شود. البته این پژوهش این موضوع را رد نمی‌کند که مصرف نمک به‌طورکلی عامل سبک زندگی ناسالمی است اما تیم تحقیقاتی می‌گوید: «در این مورد، شواهد آن‌قدر کافی و قانع‌کننده است که به ما اطمینان می‌دهد مردم باید از اضافه‌کردن نمک به وعده‌های غذایی خود اجتناب کنند.» پروفسور لو چی از دانشکده بهداشت عمومی و پزشکی گرمسیری دانشگاه‌تولین و رهبر این پروژه، می‌گوید: «تا آنجا که من می‌دانم، پروژه ما اولین مطالعه‌ای است که رابطه بین افزودن نمک به غذا و مرگ زودرس را ارزیابی می‌کند.» وی می‌افزاید: «حتی کاهش متوسط میزان مصرف نمک، احتمالا به مزایای سلامتی قابل‌توجهی منجر می‌شود.»
 نحوه جمع‌آوری اطلاعات
این یافته‌ها براساس تحقیقاتی به‌دست‌آمده که شرکت‌کنندگان آن به‌طور متوسط ​​9 سال تحت نظر بوده‌اند. ردیابی دقیق میزان نمکی که افراد مصرف کرده‌اند دشوار است زیرا بسیاری از غذاهای فرآوری‌شده‌، حاوی مقادیر زیادی نمک هستند و اندازه‌گیری مستقیم با آزمایش ادرار لزوما یک تصویر فوری از مصرف کلی آنها ارائه نمی‌دهد. بااین‌حال تمایل افراد به افزودن نمک نشانگر بسیار خوبی است. براین‌اساس تیم تحقیقاتی روی اندازه‌گیری این شاخص متمرکز شده است. 
مقدار مطلوب نمک
پروفسور آنیکا روزنگرن از دانشگاه گوتنبرگ که در این تحقیق مشارکت نداشته است، می‌گوید: «برای مصرف نمک میزان مشخصی وجود ندارد و البته نباید آن را به‌طور کامل از رژیم غذایی حذف کرد. از نظر سلامتی، مشخص‌کردن مقدار مطلوب نمک برای هر فرد دشوار است. آنچه شواهد تاکنون نشان داده این است افراد سالمی که مقادیر طبیعی نمک معمولی را مصرف می‌کنند، نیاز نیست نگران باشند.» 
براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، اکثر مردم جهان حدود دوبرابر میزان توصیه‌شده از سوی این سازمان نمک مصرف می‌کنند؛ این میزان برای هر فرد، کمتر از پنج گرم در روز است. مصرف بالای نمک باعث می‌شود تا افراد، خود را بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی و سکته‌هایی قرار دهند که هرساله جان حدود سه‌میلیون نفر را می‌گیرد.

منابع: The Guardian، WHO
حمیدرضا قنبریها - گروه دانش و سلامت