نسخه Pdf

جریان تازه‌ای در راه است

نگاهی به توقف فعالیت شبکه شما و ایران کالا

جریان تازه‌ای در راه است

پنجم مرداد خبر تعطیلی دو شبکه شما و ایران‌کالا منتشر شد. اتفاقی که در ادامه بهینه‌سازی صداوسیما رخ داد. دلیل تعطیلی این دو شبکه، کمبود مخاطب اعلام شده است. همچنین به شبکه سلامت هم فرصت داده شده و ممکن است این شبکه هم به‌زودی حذف شود اما داستان از چه قرار است؟

بیایید به کمی قبل‌تر و تأسیس این شبکه‌ها برگردیم. حدود 10سال پیش، بعد از اجرای سیستم پخش دیجیتالی و گسترش این سیستم در کشور، مدیران صدا وسیما در طرحی به فکر افزایش تعداد شبکه‌های سراسری افتادند که در این راستا پس از افتتاح شبکه مستند، پخش رسمی شبکه شما در ۸مرداد۱۳۹۰ آغاز شد.
 همراهی  سراسری با استان‌ها
امسال اولین بار نبود که این شبکه تعطیل می‌شود،چراکه در زمان محمد سرافراز، رئیس صدا وسیما، این شبکه با شعار کوچک‌سازی صدا وسیما و به علت آغاز پخش اچ‌دی شبکه مستند سیما و کمبود پهنای باند فرستنده دیجیتال، در ۲۷اسفند۱۳۹۴ در شبکه آموزش ادغام شده بود. در ادامه پس از تغییرات مدیریتی صداوسیما و لزوم توجه به برنامه‌های تولیدی مراکز استان‌ها و پخش برنامه‌های شاخص مرکز استان‌ها در سراسر ایران و به دنبال حمایت مالی دولت وقت در زمان ریاست عبدالعلی علی‌عسکری در صداوسیما مجددا در ۲۹شهریور۱۳۹۵ باز افتتاح شد. بعد از اینها بود که امسال این شبکه برای دومین بار به دلیل کمبود مخاطب به فعالیتش پایان داد. 
نکته‌ای که درباره این شبکه وجود داشت توجه به تولیدات استان‌ها بود. در ابتدا این شبکه مخاطبان خودش را داشت، زیرا میزبان تولیداتی از سراسر کشور بود. اما در ادامه با توزیع تولیدات مرغوب این شبکه بین شبکه‌های سراسری، مخاطبان آن هم کمتر شد،چراکه مردم خیلی از سریال‌ها و حتی برنامه‌هایی را که مخاطب داشتند از شبکه‌های سراسری مشاهده می‌کردند. این جریان هم عاملی شد تا خیلی از منتقدان با توجه به رویکرد سازمان برای پیوند بیشتر و سراسری شبکه‌ها با استان‌های مختلف بر این عقیده باشند که فعالیت اصلی شبکه شما تا حدی تقلیل پیدا کرده. داستانی که در ادامه دکتر جبلی، رئیس وقت سازمان صداوسیما با توجه به آن در نهایت تصمیم به تعطیلی این شبکه گرفت.
 توزیع اقتصاد و بازار در شبکه‌های مختلف 
در مورد شبکه ایران‌کالا که خیلی‌ها با نام شبکه بازار آن را می‌شناسند هم ماجرای تعطیلی اتفاق تازه‌ای نیست. در سال‌های ۹۰ تا ۹۴ این شبکه با عنوان شبکه بازار آغاز به فعالیت کرد اما در ادامه در روزهای پایانی اسفند۹۴ بسته شد و حدود یک سال بعد، یعنی در روز اول اسفند۹۵ با انتخاب عنوان جدیدی برای شبکه، پخش آنونس برنامه‌های خود را در فرستنده‌های سوم سراسر کشور به عنوان شبکه‌۲۸ شروع کرد و در ۱۲اسفند96 رسما افتتاح شد.  با این حال در مورد این شبکه هم از آنجا که در بخش‌های مختلف شبکه‌های دیگر همیشه به شکلی به بحث بازار و اقتصاد پرداخته می‌شود به شکلی در بعضی موارد موازی‌کاری‌‎هایی اتفاق می‌افتاد که باعث می‌شود تا مخاطبان کمتر‌ به شبکه‌ای مثل ایران‌کالا سر بزنند. در واقع نگاهی به عملکرد این شبکه‌ها نشان می‌دهد حذف آنها در راستای بهینه‌سازی تولیدات و هزینه‌ها می‌تواند قدم مؤثری باشد. قدمی که به واسطه دکتر جبلی با نگاه اصولی به آن برای برنامه‌ریزی هر چه بهتر در حوزه ساختاری این رسانه سراسری برداشته شد و می‌تواند نویدبخش اتفاقات و شکل‌گیری جریان تازه‌ای در رسانه‌ملی باشد.