نسخه Pdf

وسوسه مالی؛ عامل تعیین‌کننده قتل

وسوسه مالی؛ عامل تعیین‌کننده قتل

رانگیزه‌های مختلفی برای ارتکاب قتل توسط پرستاران و خدمتکارانی وجود دارد که با نیت کمک به خانه افراد کهنسال دارای تمکن مالی بسیار خوب می‌روند اما در بین انگیزه‌ها، وسوسه مالی بسیار قوی‌تر عمل کرده و  وقوع یک جنایت را رقم می‌زند.

البته در ابتدای کار شاید چنین افرادی سوءنیت خاصی نداشته‌ باشند اما با فراهم شدن شرایط و محیط، اقدام به جنایت کرده‌اند تا ره صد ساله را یک‌شبه طی کنند. در این بین، تعداد محدودی از این افراد هم وجود دارند که با توجه به تعهدی که داده‌اند، وسوسه نمی‌شوند اما معمولا بین 90 تا 95 درصد چنین افرادی با فراهم شدن شرایط و تحت‌تاثیر ضمیر ناخودآگاه خود دست به قتل می‌زنند. 
در این بین، بحثی که ممکن است مطرح شود، این است که چطور افراد توانایی این را پیدا می‌کنند فردی را به قتل برسانند که پیر و فرتوت است و توانایی دفاع از خود را ندارد. این مسأله به خصوصیات درونی و روانی فرد مرتکب بستگی دارد که تا چه اندازه می‌تواند بر فضائل و خصائل انسانی غلبه کرده و مرتکب جنایت شود.  انگیزه‌های انسانی در این جنایتکاران چندان قوی نیست و غلبه با انگیزه‌های شیطانی است. گرچه ممکن است پس از جنایت هم دچار عذاب وجدان شوند اما همان‌طور که اشاره کردم، غلبه با نیات پلیدی است که فاجعه قتل را رقم می‌زند.

عبدالصمد خرمشاهی - وکیل دادگستری