سریالی که روی اعصاب ملکه بود

سریالی که روی اعصاب ملکه بود

همچنان که گفته شد، سریال تاج در ژانر زندگینامه‌ای، تاریخی و درام بر زندگی ملکه الیزابت دوم متمرکز شده‌بود و به دلیل همین موضوع، به یکی از پرچالش ترین سریال‌های چندسال اخیر تبدیل شد. فصل اول این مجموعه شامل ۱۰قسمت یکساعته است که در تاریخ چهارم نوامبر۲۰۱۶ منتشر شد. پس از استقبال زیاد تماشاگران از این سریال و همچنین مورد ستایش قرار گرفتن آن از سوی منتقدان، فصل دوم، سوم و چهارم این مجموعه نیز سفارش داده شد و به نمایش درآمد. فصل چهارم، بازه تاریخی بین ۱۹۷۷ تا۱۹۹۰ را روایت می‌کند و در آن شاهد دوران نخست‌وزیری مارگارت تاچر و معرفی لیدی دایانا اسپنسر، همسر پرنس چارلز و مادر پرنس ویلیام و پرنس هری هستیم که پس از طلاق جنجالی و ازدواج با یک مرد مصری به‌طور مشکوکی در تصادف رانندگی کشته شد.

این سریال به کارگردانی و نویسندگی پیتر مورگان با بازی کلر فوی، مت اسمیت، ونسا کربی، آیلین اتکینز، جرمی نورتهام، ویکتوریا همیلتون، الکس جنینگز، لیا ویلیامز، بن‌مایلز، گِرِگ وایز، جرد هریس، استیون دیلین، جان لیسگو، جیلین اندرسون، بخش‌هایی از رسوایی‌های خاندان سلطنتی انگلیس را در برابر چشم مخاطبان بازسازی کرد و به همین دلیل به شدت از سوی مقامات انگلیسی تحت فشار بود. این فشارها در حدی بود که وزیر فرهنگ بریتانیا رسما و علنا خواستار این شد که نتفلیکس در ابتدای سریال «تاج» توضیحی اضافه کند که نشان‌دهنده داستانی بودن این سریال باشد. اولیور داودن، وزیر فرهنگ بریتانیا در مصاحبه با دیلی‌میل درباره سریال تاج که گفته‌بود این نگرانی وجود دارد که نسلی از مخاطبان تصور کنند این رویدادها واقعی بوده‌اند، نه داستانی با واکنش نتفلیکس مواجه شده‌است. این در حالی است که داودن نامه‌ای خصوصی هم برای نتفلیکس ارسال کرد تا درباره اهمیت این موضوع تأکید کند. البته این شبکه در پاسخ گفت برنامه‌ای برای انجام این کار ندارد.
سخنگوی نتفلیکس به ورایتی گفت: ما همیشه سریال تاج را به عنوان یک اثر نمایشی ارائه کرده‌ایم و مطمئن هستیم مخاطبان ما می‌دانند با اثری داستانی مواجه هستند که بر اساس رویدادهای تاریخی ساخته شده‌است. به همین دلیل ما برنامه‌ای برای اضافه کردن یک لیبل هشداردهنده نداریم و نیازی هم به این کار نمی‌بینیم. عصبانیت خانواده سلطنتی از این سریال به خصوص از بخش‌های مربوط به افشاگری درباره خیانت‌های زناشویی چارلز شاه کنونی بریتانیا، یک چهره نزدیک به خاندان سلطنتی را وادار به چنین اظهار نظری کرده‌بود: «بسیار شرورانه است که نویسنده سریال به‌طور مشخص از سرگرمی سبک‌سرانه برای پیش بردن یک هدف جمهوریخواهانه کاملا واضح استفاده می‌کند. است: مردم با دیدن چند فصل اول جذب سریال شدند و حالا دیگر نمی‌توانند ببینند چطور دارند گول می‌خورند. این یک پروپاگاندای بسیار پیچیده است.  این فشارها حتی به خانواده دایانا عروس سابق ملکه هم وارد شد و آنان را مجبور کرد در برابر سریال موضع بگیرند.  ارل اسپنسر، برادر پرنسس دایانا  مجبور شد حرف وزیر انگلیسی را تکرار کند و بگوید: «خیلی کمک می‌کرد اگر در ابتدای هر اپیزود این مسأله ذکر می‌شد که این سریال حقیقی نیست اما بر پایه مجموعه‌ای از رخدادهای واقعی ساخته شده‌است، چون آن موقع همه می‌فهمیدند موضوع فقط ساختن درام است.»