سهم هر استان از چک برگشتی چقدر است؟

سهم هر استان از چک برگشتی چقدر است؟

آمار بانک مرکزی درباره چک‌های برگشتی در مهر سال جاری نشان می‌دهد چک‌های برگشتی در این ماه از نظر تعداد 12.3درصد کاهش اما از نظر ارزش تغییری نداشته و استان‌های تهران و ایلام به ترتیب بیشترین و کمترین چک‌های برگشتی را از لحاظ تعداد و ارزش به خود اختصاص داده‌اند.

در مهر سال جاری حدود 6.4میلیون فقره چک به ارزشی حدود 318.5هزار میلیارد تومان مبادله شده که از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۵ و 4.9درصد نسبت به ماه قبل کاهش نشان می‌دهد. از سوی دیگر، بیش از 5.9میلیون فقره چک با ارزشی حدود 283.2هزار میلیارد تومان از چک‌های مبادله‌ای وصول شده که از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب 4.4و5.5درصد افزایش دارد. در این بین در ماه مذکور از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده به ترتیب 92و4 و 88.9درصد وصول شده است. البته در کنار چک‌های وصولی بیش از ۴۸۴هزار فقره چک هم برگشت خورده که از نظر تعداد 12.3درصد کاهش و مبلغ چک‌های برگشتی تغییری نداشته است. همچنین در این مدت در استان تهران حدود دو میلیون فقره چک با ارزشی بیش از 159.8هزار میلیارد تومان مبادله شده که بیانگر صدرنشینی استان تهران در مبادله چک در سطح کشور است. چک‌های وصول شده در تهران حدود 1.9میلیون فقره به ارزشی حدود 143و4هزار میلیارد تومان و چک‌های برگشتی بیش از ۱۴۲هزار فقره به ارزشی حدود 16.5هزار میلیارد تومان گزارش شده است.
علاوه بر این، در مهر امسال بیش از ۴۶۷هـزار فقـره چـک بـه ارزش بیش از ۳۴هزار میلیـارد تومان به دلایل کسری یـا نبود موجـودی برگشـت خورده که درواقـع از نظـر تعـداد 96.5و از نظر ارزش نیز 96.3درصد کل چک‌های‌ برگشتی به دلایل کسری یا نبود موجودی بوده است. همچنین بیشترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله‌ای در استان به ترتیب به استان‌های چهارمحال و بختیاری(10.3درصد)، کردستان(9.9درصد) و خراسان‌شمالی(9.7درصد) اختصاص یافته و استان‌های گیلان(5.3درصد)، کرمانشاه(6.5درصد) و خوزستان و گلستان(هر کدام 6.6درصد) پایین‌ترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل تعداد چک‌های مبادله‌ای را به خود اختصاص دادند. بیشترین ارزش چک‌های برگشتی به کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان به ترتیب به استان‌های‌یزد(16.3درصد)، کردستان(15.6درصد) و لرستان(15.1درصد) اختصاص یافته است و استان‌های البرز(9.6درصد)، گیلان(8.3درصد) و قزوین(9.3درصد) درصد کمترین نسبت به ارزش چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص دادند. استان تهران با داشتن ۱۴۲هزار و ۱۰۰فقره چک برگشتی به ارزشی بیش از 16.4هزار میلیارد تومان بیشترین تعداد و ارزش چک‌های برگشتی را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر، استان ایلام پس از مناطق آزاد(۳۰۰فقره چک برگشتی) با داشتن ۴۰۰فقره چک برگشتی به ارزش 18.2هزار میلیارد تومان در مهر ماه کمترین تعداد و ارزش چک‌های برگشتی را در کشور به خود اختصاص داده است.