رویانیوم، دانش‌بنیان و افق‌های ملموس!

رویانیوم، دانش‌بنیان و افق‌های ملموس!

واژه «دانش‌بنیان» در سال‌های اخیر، عنصر جداناپذیر از فرهنگ لغات و به تبع آن، اندیشه و باور جامعه ما شده است. رفتاری مبتنی بر دانش نوین و توجه به افق‌های جدید اندیشه‌ای انسان امروزی احاطه شده با ابزارها و باورهای فناورانه که بخش مشهود این واژه و ماهیت آن را به مردم نشان می‌دهد.

ما از این واژه به‌دلیل عمق موجود در آن که مرتبط با بهبود شاخص‌های زندگی است، به‌صورت مستمر، در حال دریافت وجوهات متنوع آن هستیم. البته این واژه، خیلی تازه نیست اما مانند هر واژه‌ای در تطورات زندگی بشر، تغییر صوری داده شده است؛ مانند جمهوری اسلامی که بعدها به مردمسالاری دینی تعبیر شد با همان محتوا یا دعاکردن که امروزه از آن به فرستادن انرژی مثبت و منفی تعبیر می‌شود. اکنون ما با «رویانیوم» در ساختار برنامه‌سازی سیما، به این محتوا پرداخته‌ایم و شاهد تلاش برای پیوند ملموس جلوه‌های متنوع آن با سطوح مردمی‌تر با اولویت جوانان و شاید نوجوانان هستیم.
محتوای برنامه، اقتضا می‌کرد که مجری از سطح مرسوم عبور داده شود و عناصری اشتهاریافته با ویژگی علم و آکادمی 
و مانند این، به کار آیند. جالب است که یکی از این مجریان در سطوح مدیریتی شبکه آموزش سیما هم حضور دارد یعنی ضرورت پیوندزدن علوم با مخاطبان هدف، شیوه جذاب تلویزیونی را لمس کرده و همراه با دیگر مجری که او نیز علاوه بر تجربه تدریس دانشگاهی، پیشتر در برنامه‌ای عمومی‌تر چون «عصرجدید» دیده‌ شده بود، تلاش دارند تا از همان لایه نخست برنامه، مخاطب القای برنامه‌ای نوین در عرصه دانش را دریابد. همچنان که برای دوری از ظاهر سخت نمای دانش و علم، ظرافت‌ها و لطایفی هم به آن افزوده شده است و این موضوع در کنار فضای بزرگ استودیو و دکور قابل توجه آن، اذهان را لطیف و محتوا را ملموس می‌کند.
برای پرهیز از یک‌جانبه بودن برنامه، به اقتضای آیتم‌ها، ما مخاطبانی را در استودیو داریم که بعضا با آیتم‌ها درگیر شده و بخشی از برنامه را به جلو می‌برند. همچنان در بخش‌های دیگر برنامه که به پیشرفت‌های فناورانه دانش‌بنیان‌های ایرانی پرداخته می‌شود، ما با تنوع بسیار خوبی مواجه شده‌ایم که پیشتر در پیوند این دانش و محصول برآمده از آن
در برنامه میدون، به آن توجه داشتیم، برنامه‌ای که در عمل گام بعدی برنامه رویانیوم می‌تواند باشد و آن، تجاری‌سازی دستاورد دانش‌بنیان است.
توجه به چنین بعدی از برنامه‌سازی، برای فضای امروزی ایران و به‌ویژه بعد از انتشار بیانیه گام دوم که ضمن توجه‌دادن به بنیان‌های زیستی جامعه ایران، ضرورت نگاه به افق‌های نوین در جامعه در آن یادآوری شده بود، نوعی اقدام بسیار خوب است که باید با اطلاع‌رسانی بهتر و بیش از این و البته کاوش حوزه نفوذ این برنامه به درون مخاطب هدف، تقویت شود. همچنان که در نورپردازی و طراحی صحنه آن، به‌جز مواردی خاص، فضا روشن‌تر باشد و این‌قدر در جلوه نمایی عنصر اصلی رویداد، اطراف سوژه را سیاه طراحی نکنیم تا اصطلاحا نور ماه را در ظلمات شب، بنمایانیم. می‌توانیم از ماهیت خورشید هم برای طراحی صحنه استفاده کنیم.

حسین سلطان‌محمدی - منتقد