راندن در زمستان

یک راهنمای جمع‌جور برای رانندگی در جاده‌های زمستانی

راندن در زمستان

چند سالی است که با گرمایش زمین، در بسیاری از نقاط کشور فصل پاییز همچون گذشته سرد و بارانی نیست و شاید کمتر کسی به فکر تجهیز وسیله نقلیه‌اش برای بحران‌های احتمالی باشد اما با نزدیک شدن به فصل زمستان بهتر است خودروتان را برای سرما و بارندگی‌های احتمالی آماده کنید. وقتی صحبت از آماده‌سازی خودرو برای فصول سرد سال به میان می‌آید، بیشتر افراد به یاد بخاری، برف پاک‌کن، مه‌شکن یا نهایت به همراه داشتن زنجیر چرخ می‌افتند اما آماده‌سازی خودرو برای زمستان چیزی فراتر از این موارد پیش‌پا افتاده است و باید برایش هزینه کرد. یکی از کلیدی‌ترین مواردی که هنگام آماده‌سازی خودرو باید به آن توجه داشته باشید، کنترل وضع تایر‌ها و تنظیم باد آنهاست. تایرهای نامرغوب که جنس خشک‌تری نسبت به لاستیک‌های معتبر دارند، با سرد شدن هوا ممکن است خشکی‌شان تشدید شده و در نتیجه سواری خودرو سخت‌تر از قبل شود. پس در فصل سرما، تاریخ تولید تایر و مرغوبیت آن را بررسی کنید. غیر از مسائل جزئی چون خشک شدن لاستیک‌های دور درها و مستهلک شدن درزبندی کابین‌ها که به نفوذ هوای سرد به داخل می‌انجامد، موارد فنی مهمی وجود دارند که بهتر است پیش از شروع سرمای زمستان آنها را بررسی و در صورت مشاهده هرگونه مشکلی آنها را رفع کنید.

 باتری
سلامت باتری از مهم‌ترین مسائلی است که نباید از آن غافل شد. در واقع با ضعیف‌شدن باتری خودرو، استارت‌زدن خودرو در فصل سرما با مشکل مواجه می‌شود و همچنین ممکن است باتری توان کافی برای استارت سر صبح که موتور کاملا سرد است را نداشته باشد. به بیان دیگر باتری خودرو اصولا بین سه تا چهار سال عمر مفید دارد. در باتری‌های اسیدی باید سطح اسید را همواره مدنظر داشته باشید و در باتری‌های اتمی نیز نشانگر سلامت باتری بسیار حائز اهمیت است اما امکان دارد یک باتری با عمری بالای چهار سال زمانی که موتور گرم است و گرمایش به باتری هم می‌رسد خوب استارت بزند، ولی ضعف اصلی را در زمان سرمای کامل نشان دهد.

روغن موتور 
یکی از عواملی که اثر بسیار زیادی در کارکرد صحیح پیشرانه خودرو دارد، استفاده از روغن‌موتور مرغوب و متناسب با مکانیک خودروست که البته پیشنهاد می‌شود با تغییر فصل، تغییری هم در نوع روغن مورد استفاده ایجاد کنید. در واقع روغن موتور خودرو را می‌توان مثل خونی در رگ‌های پیشرانه دانست که دارای دو مشخصه کیفی بسیار مهم است. نخست عددی که به‌عنوان گرانروی یا ویسکوزیته شناخته می‌شود، به میزان غلیظ یا رقیق‌بودن روغن گفته می‌شود. هرچه عدد بازه سمت راست بیشتر باشد، روغن غلیظ‌تر بوده و در خودروها برای استفاده در فصول گرم مناسب‌تر است. پس توصیه می‌شود در خودروهای قدیمی‌تر، در فصل سرما از روغن رقیق‌تر استفاده کنید. همچنین شاخصه بعدی روغن، میزان کیفیت آن است که نباید در انتخاب نوع مرغوب‌تر تردید‌کرد.

مایع خنک‌کننده
مایع خنک‌کننده‌ای که در داخل مسیر رادیاتور و بلوک سیلندر استفاده می‌شود، از چیزی که به نظر می‌رسد مهم‌تر است. در واقع بسیاری از افراد به‌دلیل ناآگاهی، ضررهای مالی زیادی را متحمل می‌شوند. برای این که مسیر رادیاتور سلامت کامل داشته باشد باید به چند نکته توجه کنید. اول این‌که بهتر است برای مایع خنک‌کننده موتور از آب رادیاتور مخصوص یا آب مقطر استفاده کنید اما در فصل سرما توجه داشته باشید که حتما محلول ضدیخ در آب رادیاتور به کار ببرید، زیرا حجم آب هنگام یخ‌زدن افزایش می‌یابد و این موضوع می‌تواند به ترکیدن بلوک سیلندر خودرو و نشتی در رادیاتور، لوله‌ها و اتصالات منجر شود. البته ضدیخ همیشه از نیازهای مبرم خودروست که در کنترل دمای مایع خنک‌کننده سیستم موتور اثر بسزایی دارد.

 ترموستات
وجود ترموستات برای ثبات دمای پیشرانه ضروری است. هرچند برخی مکانیک‌های قدیمی بر این عقیده هستند که در تابستان باید ترموستات را باز کرد که موتور جوش نیاورد اما همان‌طور که دمای بالا برای موتور ضرر دارد، دمای پایین هم موجب مستهلک‌‌شدن قطعات پیشرانه و عواقبی مثل روغن‌سوزی، افزایش مصرف سوخت و... می‌شود. با این حال گاهی در فصل گرما برای تجاوز نکردن دمای موتور از حد مجاز، مکانیک‌ها ترموستات را با یک نمونه‌ دما پایین‌تر تعویض می‌کنند. لذا برای این که موتور شما در فصل سرما، سرد کار نکند و بخاری هم گرمایش خوبی داشته باشد، پیشنهاد می‌کنیم حتما از وجود ترموستات با دمای استاندارد(چیزی که کارخانه نصب کرده) و سلامت کارکرد آن مطمئن شوید.