پرورش محصول آبزی‌پروری با استفاده از پساب آب‌شیرین‌کن‌ها

پرورش محصول آبزی‌پروری با استفاده از پساب آب‌شیرین‌کن‌ها

آرتمیا از محصولات استراتژیک برای پرورش و تکثیر آبزیان به شمار می‌رود و با توجه به برنامه‌های کشور در زمینه توسعه آبزی‌پروری، یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام به راه‌اندازی مزارع پرورش آرتمیا در کرمان کرده و در حال حاضر می‌خواهد با بهره‌گیری از پساب شور سامانه‌های آب شیرین‌کن‌، نسبت به راه‌اندازی مزرعه پرورش آرتمیا در چابهار اقدام کند. 

به گفته این محقق، راه‌اندازی مزرعه آرتمیا در تثبیت کانون‌های گرد و غبار نیز مؤثر است.رضا عسکری از محققان این طرح گفت: آرتمیا یک سخت‌پوست آب‌شور است که به آن «میگو آب شور» نیز گفته می‌شود. 
​​​​​​​
این جانداران، غذای لارو و سایر آبزیان چون میگو، ماهیان دریایی و زینتی هستند. بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان شیلات در حال حاضر مصرف سالانه آرتمیا درکشورحدود ۵۵ تن است که متاسفانه حجم زیادی از این مواد از مسیر قاچاق تامین می‌شود. عسکری با بیان این‌که در حال اخذ مجوز برای تاسیس مزرعه‌ای در چابهار است، تصریح کرد: در این مزرعه قصد داریم از پساب سامانه‌های آب‌شیرین‌کن‌ها بهره ببریم، چراکه این سامانه‌ها حجم زیادی پساب را تولید و وارد دریا می‌کنند که به محیط‌زیست دریا آسیب وارد خواهد شد./ ایسنا