مردی که زود رفت

به یاد هادی اسلامی به بهانه بازپخش «مرغ حق» و «هشت بهشت»

مردی که زود رفت

هفته‌ای که گذشت، پخش هم‌زمان دو سریال «مرغ حق» و «هشت بهشت» مخاطبان را یاد یکی از بازیگرانی انداخت که در هر دو سریال نقش محوری داشت و دست روزگار او را خیلی زود از میان ما برد. هادی اسلامی در حالی نهم مرداد 72 بر اثر سکته‌قلبی درگذشت که فقط 53 سال داشت و رفتنش، بهت‌آور و حسرت‌انگیز بود.

اسلامی که نقش مدرس را در سریال مرغ‌حق سال 1365 بازی کرد، سال 1369 در حالی هشت‌بهشت را بازی کرد که هیچ کسی فکر نمی‌کرد کمتر از سه سال دیگر او این دنیا را ترک خواهد کرد. 
هادی اسلامی روزهای بازی در سریال هشت بهشت، هم‌زمان مشغول بازی در فیلم سرب به کارگردانی مسعود كیمیایی بود تا اولین و تنها همكاری‌اش با كیمیایی را تجربه كند. خاستگاه اسلامی تئاتر بود و آن را خانه خود می‌دانست. هادی اسلامی پاییز 1318 در محله پامنار تهران به دنیا آمد. زمان دبیرستان به كارهای هنری علاقه‌مند شد و به همین دلیل رشته دانشگاهی‌اش را تئاتر انتخاب كرد. سال 1346 كه مدرك فوق دیپلمش را گرفت كار تئاتر را شروع كرد و تا آخر عمرش هم پای همین تئاتر كه همه عشق و علاقه‌اش بود، ایستاد. هادی اسلامی اولین كارگردانی تئاترش را به صورت حرفه‌ای با نمایش روسری قرمز به نویسندگی نادر راد شروع كرد. اسلامی در این نمایش برای اولین بار با خسرو شكیبایی همبازی شد و از همین جا دوستی‌شان شكل گرفت. همین دوستی باعث شد در اولین تئاترش، زیرگذر لوطی صالح، شكیبایی را به كار دعوت كند. 
اسلامی كه دستی هم بر نگارش داشت، متن این نمایش را نوشت و كارگردانی كرد و نقش اصلی‌اش را هم خودش روی صحنه برد. عباس جوانمرد كه آن زمان رئیس گروه تئاتر ملی بود با دیدن این نمایش از آن استقبال و اسلامی را به تئاتر ملی دعوت كرد. انتظامی، مشایخی، رشیدی،‌ شنگله و فراهانی از فعالان گروه تئاتر ملی بودند. جوانمرد پس از مدتی مدیریت گروه دوم تئاتر ملی را به هادی اسلامی پیشنهاد كرد. سنگ و سرنا دومین كار تئاتر اسلامی بود كه آن هم با استقبال زیادی روبه‌رو شد. او این قدر فعالیت‌های تئاتری‌اش را ادامه داد تا به او دكترای افتخاری تئاتر اهدا كردند.  سال 58 و پس از انقلاب وارد سینما شد و فیلم‌هایی مثل قدیس، آقای هیروگلیف و موج توفان را تجربه كرد اما سال 60 بود که در اولین فیلم بلند سینمایی‌اش‌ به نام دست شیطان به بازی پرداخت. اسلامی چنان فعال بود و به سینما علاقه داشت كه در 13 سال 27 فیلم سینمایی بازی کرد. سال 64 دومین فیلم بلند یدا... صمدی به نام اتوبوس را بازی كرد و توانست جایزه بهترین بازیگر جشنواره فجر را كسب كند. اسلامی در فیلم‌های ماندگاری چون آوار، معما، مهمانی خصوصی، سرب، خواستگاری و تبعیدی‌ها در نقش‌های متفاوت بازی کرد که از این بین خواستگاری به لحاظ موضوعی طرفدار بیشتری داشت و چند بار هم از تلویزیون پخش شد. او در سریال‌های سمک عیار، جنگی برای فردا، مرغ حق، هشت بهشت، بازنشستگی و روزگار وصل هم بازی کرد که نقش‌اش در سریال مرغ حق در کسوت مدرس چشمگیر شد. اسلامی این نقش را چنان با اقتدار و استحکام ایفا کرد که عمق اتفاقات تاریخی را می‌شد  در بازی‌اش دید. 

احسان ناظم بکایی - روزنامه نگار