عدد خبر

عدد خبر

50 واحد
قطع گاز کارخانه سیمان 

علی‌اکبر الوندیان، دبیر انجمن صنعت سیمان کشور، گفت: سوخت کارخانه‌های سیمان 20 تا 23 درصد کاهش یافته‌است. گاز بیش از 50 کارخانه سیمان به صورت تقریبی قطع شده  و از سوی دیگر برق واحدهای تولیدی نیز به تدریج دچار محدودیت شده‌اند. البته بزرگ‌ترین مشکل کارخانه‌های سیمان، دشواری در تامین سوخت دوم یعنی مازوت است. تامین این سوخت به راحتی انجام نمی‌شود. برای این کار، باید فرآیندهای پیچیده‌ای طی شود؛ بعد از این‌که کارخانه‌‌داران سیمان، پول خرید مازوت را به صورت نقدی پرداخت کردند، سپس باید هیات‌مدیره تعهد محضری بدهد که هرگونه افزایش قیمت در روزهای آینده برای مازوت را بپذیرد؛ یعنی قیمت‌های فعلی مقطوع نیست. در این شرایط تولیدکنندگان، مالک مازوت خریداری شده نیستند. این در حالی است که پول خرید مازوت را پرداخت کرده‌اند. با این حال به مازوت باقی مانده در انبارهای کارخانجات، افزایش قیمت تعلق می‌گیرد اما دریافت تعهد محضری از تولیدکنندگان، هرگونه حق اعتراض را سلب می‌کند. شرکت نفت برای کارخانه‌هایی که اجازه مصرف مازوت ندارند اما در انبارهای خود مازوت دارند، این حق را برای خود قائل است که مابه‌التفاوت قیمت را از آنها دریافت کند. موضوع این است که شرکت‌های سیمانی که در نزدیکی کلانشهرها بنا شده‌اند، مجوز استفاده از سوخت جایگزین را هم ندارند. 

6 میلیارد دلار
واردات چین از ایران
 
 گمرک چین اعلام کرد مبادلات تجاری این کشور با ایران در ۱۱ماهه سال‌جاری میلادی با رشد ۱۱درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسیده‌است. در نتیجه صادرات چین به ایران در یازدهمین ماه سال جاری میلادی با رشد ۳۹ درصدی نسبت به ماه قبل از آن به ۹۳۵ میلیون دلار رسید. مبادلات ایران و چین در ماه‌های ژانویه تا نوامبر سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۳میلیارد و ۱۰۰میلیون دلار اعلام شده‌ بود. براساس این گزارش واردات چین از ایران در ۱۱ماهه سال‌جاری میلادی ۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ رشد داشته و به ۶میلیارد و ۵۰میلیون دلار رسیده‌است. چین در ماه‌های ژانویه تا نوامبر سال قبل پنج میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده‌بود. صادرات چین به ایران در ماه‌های ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۲ نیز رشد ۱۷درصدی داشته و به هشت میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار رسیده‌است. چین در مدت مشابه سال قبل هفت‌ میلیارد و ۳۳۰میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده‌بود. تراز تجاری دو کشور در ۱۱ ماهه سال‌جاری میلادی به میزان 2.5میلیارد دلار به نفع چین بوده‌است. کل مبادلات تجاری دو کشور رشد ۲۱درصدی را تجربه کرد. 

15 درصد
رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص
 
بر اساس گزارش بانک‌مرکزی در نیمه اول امسال، رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در بخش ماشین‌آلات کشور به ۱۵درصد رسید. این رشد از سال ۱۳۹۳ به بعد یعنی در نیمه اول هشت سال گذشته بی‌نظیر است. در سال‌های پس از برجام نیز چنین رشدی در زمینه تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در بخش ماشین‌آلات کشور محقق نشده‌بود. نرخ رشد منفی تشکیل سرمایه در سال‌های اخیر، ظرفیت رشد اقتصادی را تا حدود زیادی از بین برده‌بود. از همین رو یکی از الزامات جدی بازگشت کشور به مسیر رشد اقتصادی، سرمایه‌گذاری کلان بخش خصوصی و دولتی برای جبران سرمایه‌های مستهلک شده در سال‌های اخیر و بازیابی توان تولید کشور برای رشد درآمد سرانه و غلبه بر فقر گسترده به‌جا مانده از دولت قبل است. در این شرایط، تشکیل سرمایه به عنوان جزء حیاتی در گزارش‌های رشد اقتصادی مطرح است؛ به طوری که رشد آن، آینده‌ای روشن از تداوم رشد اقتصادی، بهبود درآمد سرانه و کاهش تدریجی شدت و گسترده فقر در کشور را نوید می‌دهد. تشکیل سرمایه در بخش ماشین‌آلات عمدتا به حوزه فعالیت وزارت صمت مربوط است و رشد چشمگیر آن بیانگر اثرگذاری سیاست‌های دولت سیزدهم در بخش صنعت و معدن است. در تابستان هم شاهد رشد چشمگیر 3/7 درصدی کل تشکیل سرمایه ثابت ناخالص بودیم.