رحمان بی‌رحم آزادکار نوظهور جهان

2ایرانی در فهرست برترین‌های کشتی

رحمان بی‌رحم آزادکار نوظهور جهان

رحمان عموزاد خلیلی را بدون تردید باید پدیده کشتی آزاد ایران در چند وقت اخیر دانست. کشتی‌گیر ریز نقشی که از بدو حضورش در تیم‌های ملی پایه، تهاجمی و تکنیکی ظاهر شد تا حالا که در بیست سالگی به یک ستاره در دنیا تبدیل شده است. بی‌جهت نبود که از همان ابتدا لقب رحمان بی‌رحم را به او دادند. عموزاد این روزها به مرحله‌ای رسیده که اتحادیه جهانی کشتی نیز از او به عنوان برترین آزاد کار جوان سال2022 اسم می‌برد. جایی که به عنوان «ستاره نوظهور کشتی آزاد» جهان برگزیده شده است.

پدیده ای از مهد کشتی آزاد
رحمان عموزاد خلیلی اهل خلیل‌شهر مازندران است؛ دیاری که به مهد کشتی آزاد ایران معروف است. رحمان هم مثل بسیاری از مازنی‌ها در خانواده‌ای بزرگ شد که همگی تعلق خاطر خاصی به کشتی آزاد داشتند. رحمان کشتی را از ۶ سالگی به کمک برادرانش شروع کرد. فرزاد، برادر بزرگ‌تر او قهرمان جوانان جهان و سوم آسیا شده ‌است. برادر دوقلوی او محمدعلی نیز در حال حاضر کشتی کار می‌کند. اولین عنوان بین‌المللی رحمان، قهرمانی رقابت‌های نوجوانان2018 آسیا بود. در همین سال به قهرمانی نوجوانان جهان رسید. سیر صعودی عموزاد با حضور در پیکارهای سال2019 ادامه پیدا کرد. طوری که باز هم قهرمان جوانان آسیا و جهان شد. او به سبب عملکرد درخشان خود در این مسابقات به عنوان بهترین آزادکار نوجوان سال نیز انتخاب شد. در ادامه نیز قهرمانی جوانان جهان و عنوان فنی‌ترین کشتی‌گیر را در سال2021 به دست آورد تا این گونه راه را برای حضورش در تیم‌ملی کشتی آزاد بزرگسالان باز کند. عموزاد از تیمی بیرون آمد که غلامرضا محمدی سرمربی آن (نوجوانان) بود. در آخر هم خود محمدی بود که در دوره حضورش در تیم‌ملی بزرگسالان او را به این تیم دعوت کرد تا یک کشتی‌گیر استثنایی شود.
   
 طوفان رحمان با طلای آسیا
رحمان سال گذشته رسما به عضویت تیم‌ملی بزرگسالان درآمد. او در اولین سال حضورش در این تیم (2021) ناکام بود و نتیجه درخور توجهی کسب نکرد. او اما از ابتدای امسال در حالی در مسابقات حاضر شد که همه را محو کشتی گرفتن خود کرد. رقابت‌های اولان‌باتور 2022 آسیایی میدانی بود که نام عموزاد را سر زبان‌ها انداخت. او در شرایطی همه رقبایش را با اختلاف برد و در فینال به باجرانگ هندی رسید؛ که کمتر کسی تصور می‌کرد در این فینال دیدنی باجرانگ کشتی‌گیر صاحب‌نامی که یک برنز المپیک و دو نقره و برنز جهان را در کارنامه دارد، در اجرای فن مقابل رحمان20 ‌ساله عاجز بماند. اما پدیده کشتی ایران او را 3 بر یک شکست داد تا طلای آسیا را بر گردنش بیاویزد.

 قهرمانی ناب در بلگراد
اوج درخشش عموزاد اما در رقابت‌های جهانی 2022 بلگراد بود؛ رقابت‌هایی که بعد از المپیک بزرگترین میدان کشتی‌گیران محسوب می‌شود. او در وزن 65‌کیلوگرم مقابل حاجی علی‌اف آذربایجانی و دارنده ۳‌طلای جهان و یک نقره و یک برنز المپیک به برتری ۹بر۲ رسید تا همه را مبهوت تکنیک ناب خود کند. بی‌شک دلیل انتخاب رحمان بی‌رحم به عنوان پدیده نوظهور جوان سال از سوی اتحادیه جهانی کشتی، چیزی نیست جز قهرمانی ناب او در بلگراد. هر چند نباید از رقابت‌های جام‌جهانی اخیر آمریکا نیز غافل بود. او در این مسابقات که به صورت تیمی برگزار شد برای ایران به میدان رفت و همه کشتی‌هایش را برد.
   
وقتی «حسن یزدانی» جوان می‌شود
عموزاد در دو سالی که از حضورش در تیم‌ملی بزرگسالان می‌گذرد، تغییر وزن زیادی داشته، به طوری که از 57‌به61 و حالا هم در وزن المپیکی 65 کیلوگرم به تثبیت رسیده است. خودش معتقد است که 65 کیلو وزن بسیار سختی است و مدعیان زیادی در جهان دارد. از همین رو گرفتن مدال المپیک در آن قدری دشوار است. با همه اینها آرزوی هر ورزشکاری رسیدن به مدال المپیک است و رحمان هم از این قاعده مستثنی نیست. او می‌گوید: «برای گرفتن طلای المپیک با همه دنیا می‌جنگم.» خیلی‌ها سبک کشتی گرفتن رحمان را با حسن یزدانی قیاس می‌کنند و می‌گویند انگار یزدانی 10سال جوان شده است. مطمئنا اگر عموزاد هم مثل حسن یزدانی درست مدیریت شود از الان حداقل می‌تواند در سه دوره آینده بازی‌های المپیک حضور داشته باشد.

نمایش بی‌نظیر پسر فردین در 18سالگی
اتحادیه جهانی کشتی در فهرست پنج نفره‌ای که برای نامزدهای برترین کشتی‌گیر جوان سال در کشتی آزاد در نظر گرفته بود، علاوه بر رحمان عموزاد خلیلی، امیر رضا معصومی دیگر نماینده ایران را نیز کاندید کرده بود. امیررضا پسر فردین معصومی، نایب قهرمان اسبق سنگین وزن کشتی آزاد جهان است که با اعتماد کادرفنی و بعد از کسب مدال طلای امیدهای جهان اخیرا به تیم‌ملی بزرگسالان رسیده است. جام‌جهانی آمریکا اولین میدان رسمی او در این تیم بود. شاید به جرات بتوان گفت ستاره تیم‌ملی کشتی آزاد ایران در جام‌جهانی 2022 آمریکا امیررضا معصومی بود که توانست هر سه کشتی خود را با اقتدار و پیروزی پشت سر بگذارد. او حتی بعد از این‌که شکست ایران برابر آمریکا در فینال قطعی شده بود، با روحیه‌ای مثال زدنی روی تشک رفت و چهارمین برد ایران را به دست آورد. معصومی که در 18 سالگی به سطح اول تیم‌ملی رسیده و از این پس یکی از مدعیان جدی سنگین وزن خواهد بود.

سارا گودرزی - گروه ورزش