افزایش مدت جنگ اوکراین با سیاست‌های آمریکا

افزایش مدت جنگ اوکراین با سیاست‌های آمریکا

همان طور که پیش‌بینی می‌شد همزمان با سفر ولودیمیر زلنسکی به آمریکا، خبر ارسال سامانه موشکی پاتریوت به اوکراین اعلام شد و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن بسته 1.85میلیارد دلاری کمک تسلیحاتی جدید از جمله سامانه موشکی پاتریوت به کی‌یف می‌دهد. این خبر در حالی اعلام شد که در هفته‌های گذشته پنتاگون اعلام کرده بود که‌طرح ارائه این سامانه موشکی به کی‌یف در حال نهایی‌شدن است و همین مساله واکنش‌هایی را برانگیخته بود.

تحلیلگران و رسانه‌های بین‌المللی، یکی از مهم‌ترین معانی ارسال این موشک‌ها برای اوکراین را تمایل آمریکا برای تداوم جنگ اوکراین دانسته‌اند. بر کسی پوشیده نیست که بزرگ‌ترین برنده جنگ اوکراین واشنگتن است ، چرا که علاوه بر منفعت‌های اقتصادی که از محل فروش تسلیحات به اوکراین کسب می‌کند، جنگ را عاملی برای تضعیف روسیه و اروپا می‌داند و در شرایطی که در سال‌های اخیر به شدت جایگاه خود را در عرصه بین‌المللی از دست داده است، می‌خواهد با تداوم جنگ اوکراین، سرعت افول خود را کاهش دهد.  ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز در اولین واکنشی که‌پس از اعلام رسمی آمریکا مبنی بر ارسال سامانه‌های موشکی پاتریوت به اوکراین داشت به همین مساله اشاره کرد.  پوتین پس از نشست شورای دولتی روسیه در جمع خبرنگاران گفت: تحویل پاتریوت به اوکراین، اقدامی بیهوده بوده و فقط درگیری را طولانی‌تر می‌کند، همین.  وی افزود: پاتریوت سامانه‌ای قدیمی است که مانند اس- ۳۰۰ کار نمی‌کند، اما یک پادزهر برای آن یافت می‌شود. رئیس‌جمهور روسیه همچنین درباره ارسال تسلیحات آمریکایی به کی‌یف هشدار داد و تاکید کرد که روسیه این تسلیحات و سامانه پاتریوت را از بین خواهد برد.
رئیس‌جمهور روسیه در مورد سرعت عملیات ویژه در اوکراین افزود: تشدید خصومت‌ها منجر به خسارات جنگی می‌شود. آهسته و پیوسته به اهداف می‌رسیم. پوتین ادامه داد که منابع کشورهای ناتو در آستانه پایان نیست، تسلیحات عمدتا با منشأ شوروی در اوکراین رو به اتمام است، روسیه بسیاری از تجهیزات شوروی را که توسط غرب به اوکراین ارائه شده بود، از بین برد.

سعید سبحانی - گروه بین‌الملل