واگذاری بازار میوه شب‌عید به بخش خصوصی

واگذاری بازار میوه شب‌عید به بخش خصوصی

محسن شیراوند، معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اهداف دولت از مشارکت بخش خصوصی در تنظیم بازار میوه شب عید، گفت: در بحث تأمین میوه شب‌عید به‌‌ویژه سیب و پرتقال، دولت به دنبال توزیع میوه به قیمت مناسب برای مصرف‌کننده و تأمین و حمایت از تولیدکننده است.

وی افزود: تشخیص وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار میوه شب عید این است که این اقدام احتیاطی است و باید انجام شود.
معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: یکی از اشتباهات سال‌های گذشته این بود که قیمت برای خرید اعلام می‌شد یعنی دولت این پالس را به بازار می‌داد که به عنوان مثال قیمت پرتقال ۴۵۰۰ تومان است، یعنی تحت هیچ شرایطی پایین‌تر از این قیمت نفروشید و اگر برای کسی هم عرضه پایین‌تر از این قیمت به صرفه بود، این کار را نمی‌کرد چرا که سیاست دولت بر این است که با قیمت ۴۵۰۰ تومان خرید کند و امسال برای نخستین‌بار برای آن که بتوانیم افزایش قیمت‌ها را مدیریت کنیم اعلام کردیم، قیمت خرید تعیین نمی‌کنیم.
شیراوند افزود: دولت براساس رصد جامعه و قیمت محصول در بازار زمانی که قیمت‌ها متعادل باشد، تعیین قیمت نمی‌کند. 
در مواقعی هم دولت در رصد تنظیم بازار میوه شب عید متوجه می‌شود که اقشار کم‌درآمد توانایی تهیه میوه مناسب به میزان مورد نیازشان را ندارند و در این صورت دولت با توجه به قیمت روز میوه در هر استان، قیمت تنظیم بازاری تعیین می‌کند و در این حالت زیان بخش ‌خصوصی به‌عهده دولت است.

بدون تیتر
مشاهدات میدانی حاکی از آن است که قیمت هر شانه ۳۰عددی تخم‌مرغ در مغازه‌ها ۱۰۵تا۱۱۰هزار تومان و در میادین ۹۱تا۹۳هزار تومان است.

هزینه اوراق مسکن نسبت به اواسط آذرماه کمی کاهش داشته است و متاهل‌های تهرانی برای اخذ این وام باید بیش از ۱۰۳میلیون و ۹۰۰هزار تومان پرداخت کنند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان ماءالشعیر و مالت ایران با بیان این‌که به‌دلیل نوسانات نرخ ارز صادرات ماءالشعیر در هاله‌ای از ابهام است، گفت که شرکت‌ها به‌دنبال بازارهای صادراتی هستند که بتوانند مواد اولیه خود را از طریق تهاتر با این کشورها تامین کنند.

براساس نظرسنجی رویترز، اقتصاددانان اعلام کردند که تولید کارخانه‌های ژاپنی برای سومین ماه در ماه نوامبر کاهش یافته زیرا کاهش تقاضای جهانی باعث آسیب به لوازم الکترونیکی و محصولات مرتبط شده است.

 ترکیه حداقل دستمزد را ۵/۵4 درصد در سال ۲۰۲۳ افزایش می‌دهد.

 مدیرعامل تسلا گفت که تا حدود دو سال دیگر سهام تسلا را نخواهد فروخت. ماسک گفت پیش‌بینی می‌کند اقتصاد در سال ۲۰۲۳ در یک رکود جدی قرار خواهد گرفت و تقاضا برای اقلام بزرگ کمتر خواهد شد.

براساس گزارش‌ها، بیش از ۳۹۰۰ خانه بهداشت کارگری در سال گذشته در کارگاه‌ها و کارخانه‌های کشور در حال فعالیت بودند و استان‌های اصفهان، البرز و خراسان‌رضوی بیشترین تعداد خانه‌های بهداشت کارگری را به خود اختصاص دادند.

طبق آمارها بیش از ۲۴۷۰ تعاونی حمل‌ونقل با عضویت ۴۵هزار نفر در کشور فعالیت دارند که ۶۰هزار فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند.

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: درحال‌حاضر کالاهای مورد نیاز در پروژه‌های فراسرزمینی را از داخل می‌بریم. در این راستا مجموعا ۱۰۰ تن کالا آماده و تاکنون حدود 30 ــ 20 تن منتقل شده است.

سازمان شیلات ایران پیش‌بینی کرد تعداد قفس‌های پرورش ماهی در دریا تا پایان امسال حدود سه‌برابر اسفند سال پیش افزایش پیدا کند.

  مهدی موحدی بک‌نظر، رئیس مرکز برنامه‌ریزی مالیاتی سازمان امور مالیاتی: سقف درآمدهای مالیاتی از 454هزارمیلیارد تومان امسال به 680هزارمیلیارد تومان می‌رسد که این به معنای رشد 50درصدی در مجموع درآمدهای مالیاتی در سال آینده است.