صدای ادیان در رسانه شنیده می‌شود

صدای ادیان در رسانه شنیده می‌شود

مساله توجه به اقلیت‌های مذهبی از منظر اقداماتی که رسانه ملی انجام می‌دهد، جای بررسی فراوانی دارد. معصومه نصیری، پژوهشگر رسانه در این رابطه معتقد است که اقدامات بیشتر می‌توان انجام داد که اقلیت‌ها احساس تعلق بیشتری به کشور داشته باشند.

وی در خصوص همبستگی بیشتر اقلیت‌ها و اقداماتی که صداوسیما می‌تواند در این زمینه انجام دهد به جام‌جم می‌گوید: یکی از نکاتی که جزو کارویژه‌های رسانه محسوب می‌شود پرداختن به موضوعاتی است که همگرایی و وحدت ملی ایجاد می‌کند و می‌تواند موجب هم‌افزایی بین اقلیت‌های مختلف ساکن در یک کشور برای کمک به شتاب‌گرفتن قطار پیشرفت آن کشور شود و نگاه‌های نسبت به پیشرفت را همه‌جانبه‌تر و حداکثری‌تر کند و مورد توجه بیشتری قرار می‌دهد. بنابراین چون رسانه این کارویژه را دارد و باید به این نکته توجه کند، اساسا بحث اقلیت‌ها و کسانی که با یک اکثریتی به لحاظ مذهبی دارند در یک کشور زندگی می‌کنند و توجه به آنها دارای اهمیت بسیاری است. چه بسا که می‌تواند این توجه و تولید محتوایی که ناظر به این همگرایی ملی باشد، کمک کند که آنها سفیران تمام‌عیاری برای جمهوری اسلامی در سایر ادیان و فرهنگ‌ها باشد. این نکته‌ای است که رسانه باید به آن توجه کند.
وی ادامه می‌دهد: این که تا به امروز در این رابطه چه کرده‌ایم به نظر می‌آید نیاز به تقویت و توجه بیشتری دارد و باید به آن به صورت ویژه پرداخته شود. چون اقلیت‌هایی که در یک کشور ساکن هستند، باید احساس تعلق و مالکیت هم نسبت به آن کشور داشته باشند و نباید احساس مهمان‌بودن و غریبه‌بودن پیدا کنند. ما در رفتار مقام معظم رهبری این توجه ویژه به اقلیت‌ها را می‌بینیم و در واقع در سرزدن به خانواده‌های شهدای مخصوصا اقلیت به صورت ویژه توجه دارند. این رویکرد باید در رسانه هم مورد توجه قرار بگیرد.
وی همچنین می‌افزاید: صداوسیما و سازندگان محتوای سینمایی از بازیگرانی که اقلیت‌های دینی هستند بهره‌گیری بیشتری کنند. ضمن این که به محتوای متناسب با این افراد و دغدغه‌های‌شان هم باید در آثار بیشتری پرداخته شود. این پژوهشگر درباره تاثیر رسانه ملی در این حوزه هم می‌گوید: رسانه ملی مفهوم بزرگی دارد. ملی یعنی همه قومیت‌ها و همه اقلیت‌های دینی و همه گرایش‌های مختلف در یک کشور ذیل ملی قرار می‌گیرند.  
از این رو نیاز است از کارشناسانی که اقلیت هستند و به مسائل و دغدغه‌‎های آنها آشنا هستند هم در برنامه‌ها استفاده شود. حتی از نمایندگان مجلس که جزو اقلیت‌ها هستند و با رای این گونه افراد وارد مجلس شده‌اند استفاده کنند و در این زمینه اقداماتی در رسانه انجام شود.
نصیری در پایان عنوان می‌کند: اقلیت‌های دینی در حوزه‌هایی مثل مباحث مربوط به فرهنگ عاشورا و به طور خاصه امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) بارها دیده‌ایم که بسیار توجه ویژه‌ای دارند. گاهی رفتارها و باورهایی را از اقلیت‌های دینی در این حوزه می‌بینیم که شگفت‌انگیز و بسیار تامل‌برانگیز است. 
در عین حال به عنوان کسانی که بخش عمده‌ای از جامعه ما هستند در حوزه شهادت و فرهنگ شهادت هم اقدام کرده‌اند. اما ما از این ظرفیت‌ها کمتر استفاده کرده‌ایم. چه برای معرفی میزان پایبندی و علائق آنها نسبت به کلان موضوعات جمهوری اسلامی و چه نسبت به توجه‌دادن افکار عمومی به این که مباحث ملی فقط مختص مسلمانان نیست. 

زینب علیپور طهرانی - گروه رسانه