چهره‌ها در قاب پویانمایی

نگاهی به سابقه ساخت انیمیشن برای بزرگسالان

چهره‌ها در قاب پویانمایی

پویانمایی از ظرفیت‌های ویژه‌ای برای روایت قصه‌های واقعی و تخیلی برخوردار است که شاید فیلسمازان در عالم واقع از آنها بی‌بهره باشند.

چند سالی است تصویر کردن شخصیت و گوشه‌هایی از زندگی مشاهیر و چهره‌های برتر حوزه فرهنگی، دین، ادبیات، مقاومت و... هم به یکی از علایق انیمیشن‌سازان و نهادهای متولی آن بخش بدل شده است. در همین مسیر به‌تازگی یک مجموعه انیمیشن تولید سازمان سینمایی سوره که با محوریت زندگی چهار شهید دوران جنگ ساخته شده، برای عموم مخاطبان روی آنتن تلویزیون رفته است. پرداختن به زندگی شهدا در قالب پویانمایی، پیش از این هم سابقه دارد که آن را در تولیدات مرکز پویانمایی صبا هم به خاطر داریم. درواقع این حرکت را می‌توان خلاف باور رایج بسیاری دانست که این قالب را تنها برای طرح موضوعات و محتواهایی درخور گروه سنی کودکان و نوجوانان مناسب می‌دانند. 
در مورد تولیدات مرکز صبا نظیر مجموعه 13قسمتی «سلام بر ابراهیم» که از شبکه سه سیما پخش شد هم ابتدا بیان شد برای مخاطبان نوجوان ساخته شده اما با توجه به اهمیت موضوع و تازگی آن در جدول پخش، زمانی را به خود اختصاص داد که مخاطبان بزرگسال را نیز با خود همراه کرد و قرار است فصول دیگر آن هم با نگاه ویژه‌تر به مخاطبان بزرگسال و البته متناسب با عموم گروه‌های سنی، ساخته و پخش شود. این مجموعه با محوریت زندگی شهید ابراهیم هادی ساخته شد و روی آنتن رفت.  مجموعه روایت معیار هم در همین راستا با همکای همین گروه در دست تولید است که البته یک قسمت از آن درباره عملیات طریق‌القدس تهیه شده است. همان‌طور که بیان شد این مجموعه هم سراغ سوژه‌ای از دفاع‌مقدس رفته و در قالب انیمیشن مستند، برای اولین بار قرار است روایتی جامع و دقیقی از عملیات‌های ایران در هشت سال دفاع در مقابل تهاجم عراق داشته باشد. 
پویانمایی‌های سینمایی و مجموعه‌های مختلفی از تولیدات صداوسیما و برخی از مراکز ساخت انیمیشن هم داشتیم که در این سال‌ها سراغ چهره‌ها در حوزه‌های مختلف رفت و در سینما به نمایش درآمد یا از رسانه‌های گوناگون چون تلویزیون پخش شد. به گفته دست‌اندرکاران «نام‌ها» که با همکاری بازیگران سینمایی و تلویزیونی تصویر شده است، این مجموعه با نگاهی به نیازهای تمام گروه‌های سنی طراحی، نوشته و ساخته شده است اما نگاه ویژه‌ای به جذب جوانان دارد تا به آنان که شناختی از شهدای دفاع‌مقدس ندارند، اطلاعاتی تازه و دقیق ارائه شود. 
درپی این آگاهی‌بخشی و البته ایجاد لحظات سرگرم‌کننده، الگوهای مناسب هم برای نسل جوان معرفی می‌شود که ویژگی‌هایی چون محبوبیت، حقانیت و بومی بودن را توأمان دارد.البته انیمیشن به دور از کلیشه‌های ذهنی درباره این ساختار، در دنیا بینندگان بزرگسال را هم با خود همراه کرده و سال‌هاست انیمیشن‌ها و انیمه‌هایی در صنعت فیلمسازی تهیه و تولید می‎شود که شاید حتی دیدن چند سکانس آن هم برای کودکان مناسب نباشد و با محدودیت سنی برای تماشا همراه هستند. هرچند در این میانه، آثار شاخصی هم به خاطر داریم که در جذب کودکان، نوجوانان، جوانان، میانسالان و حتی سالخوردگان هم موفقیت داشته و در جشنواره‌های برتر جهانی هم حائز رتبه شده است.

نوشین مجلسی - گروه رسانه
ضمیمه چار دیواری