یک بی‌همتا

یک بی‌همتا

امروز هشتادمین سالمرگ نیکولا تسلای بی‌همتاست. دانشمند عجیب، مرموز و درخشانی که انقلابی در برق ایجاد کرد و زمینه را برای فناوری بی‌سیم آینده فراهم کرد. تسلا در طول زندگی خود بیش از 300اختراع ثبت کرد و اختراعات بیشتری را در نظر داشت. او به‌عنوان پدر جریان متناوب شناخته می‌شود که مبنای بسیاری از فناوری‌های مدرن ما است.

در بهترین پیش‌نمایش تاریخ، تسلا حوالی نیمه‌شب طی یک توفان رعد و برقی شدید در سال 1956 در صربستان متولد شد. ماما چنین زمانی برای تولد را به فال بد گرفت و او را فرزند تاریکی لقب داد. اما مادر تسلا نظر متفاوتی داشت و چنین پیشگویی کرد: «نه، او فرزند نور خواهد بود.»
تسلا چنان علاقه‌مند به اختراع و اکتشاف بود که هرگز ازدواج نکرد و تا می‌توانست در انزوا و دور از دیگران به کارش می‌پرداخت. او همچنین برای استفاده هر چه بهتر از زمان فقطا دو ساعت خواب شبانه داشت. او فردی چندزبانه بود و می‌توانست به هشت زبان صحبت کند. اگرچه شهرت او به تازگی در فرهنگ عامه به شهرت دوباره رسیده است، اما بسیاری از جنبه‌های زندگی او هنوز ناشناخته است. شکی نیست که او یک مرد اسرارآمیز جذاب بود. در اینجا به چند حقیقت جالب در مورد نیکولا تسلا می‌پردازیم.

تسلا، یک شخصیت وسواسی
در حالی که تسلا به عنوان یک مخترع نابغه، همه دانشمندان هم‌عصرش و حتی دانشمندان معاصر امروز را متحیر می‌کند اما او از ویژگی‌های شخصیتی بسیاری رنج می‌برد که امروزه احتمالا به عنوان اختلال وسواس فکری-اجباری طبقه‌بندی می‌شوند. تسلا شیفته عدد 3 بود و از جواهرات، اشیای گرد و لمس‌کردن موها متنفر بود! او به ویژه مراقب مروارید بود و با زنانی که زیورآلات مرواریدی داشتند صحبت نمی‌کرد. او یک میکروب‌هراس نیز بود. پس از ابتلا به یک مورد تقریبا کشنده وبا در نوجوانی، تسلا در مورد میکروب‌ها و تمیزکردن همه چیز دچار وسواس شد. او یک روال بهداشت شخصی گسترده و سفت و سخت داشت؛ هر شب از 18دستمال برای پاک‌کردن اتاق ناهارخوری خود استفاده می‌کرد و برای شام دستکش سفید می‌پوشید.

میراثی همچنان مخفی
تسلا سال‌های آخر عمرش را از هتلی به هتل دیگر می‌رفت و خانه‌ای برای اقامت نداشت. او در اتاقی در هتل به تنهایی درگذشت. با وجود آن همه نبوغ و دستاورد بی‌نظیر با فقر دست و پنجه نرم می‌کرد. پس از مرگ تسلاتمام دارایی‌هایش توسط دفتر اموال بیگانگان اندازه‌گیری شد و در نهایت بیشتر آنها در اختیار خانواده‌اش قرار گرفت. با  آن که تسلا در سال 1943 درگذشت، اما برخی اختراعات و آزمایش‌های او هنوز توسط دولت آمریکا بررسی و طبقه‌بندی می‌شود. چند مورد منتخب آن هنوز در جعبه‌های مهر و موم‌شده و محرمانه نگهداری می‌شوند و این سوال را پدید می‌آورند که تسلا چه چیزی کشف یا اختراع کرده که جهان امروز هنوز گنجایش فهم و پذیرشش را ندارد؟!

نابغه‌ای با حافظه شگفت‌انگیز
تسلا از حافظه تصویری خارق‌العاده‌ای برخوردار بود و این قدرت را داشت که کل کتاب‌ها و تصاویر را با جزئیات زیاد به خاطر بسپارد. تصور می‌شود بخشی از علت کابوس‌های وحشتناک او در کودکی نیز این استعداد درخشانش بوده است. تسلا قبل از ساختن یک اختراع، آن را با دقت بالا در ذهنش تصور می‌کرد و تمام ابعاد آن را در نظر می‌گرفت؛ که به این روش تفکر دیدار می‌گویند. او معمولا روی کاغذ طراحی نکرده و از روی حافظه کار می‌کرد. او همچنین رویایی از اختراعات متعددی را در مغزش ثبت کرده بود که بسیاری از آنها هرگز روی کاغذ نیامدند. یکی از منحصربه‌فردترین ویژگی‌های تسلا، توانایی تجسم سه‌بعدی بود، که به او اجازه می‌داد تمام جنبه‌های اختراع را قبل از ایجاد آن، ببیند.

دنیای مدرن امروز، مدیون نبوغ تسلا 
ایده اینترنت بی‌سیم و گوشی‌های هوشمند امروزی متعلق به تسلا است. باور کنید یا نه در سال 1901 تسلا در واقع ایده یک روش بی‌سیم برای جمع‌آوری اطلاعات، کدگذاری آنها در آزمایشگاه، تغییر فرکانس و پخش آن به یک دستگاه دستی را در سر داشت. دقیقا همان روشی که تلفن‌های هوشمند امروزی ما بر اساسش کار می‌کنند. البته ایده او در آن زمان مانند بسیاری از ایده‌های بزرگ دیگرش، هرگز ساخته یا آزمایش نشد. بدون اختراعات و تحقیقات او، دنیای مدرن ما کاملا متفاوت به نظر می‌رسید. ‌آزمایش‌های تسلا را می‌توان در جنبه‌های متعدد فناوری مدرن و زندگی روزمره، از جمله نور فلوئورسنت، دستگاه‌های اشعه ایکس، رادیو، تلویزیون، تلفن‌های همراه و موارد دیگر مشاهده کرد.