به خاطره اعتمادی نیست

به خاطره اعتمادی نیست

کتاب «به خاطره اعتمادی نیست» مجموعه‌ای است از جستارهای الیزا گبرت شاعر، نویسنده و جستارنویس آمریکایی که سال 2020 منتشر شده است. گبرت که در رشته‌های زبان‌شناسی، علوم‌شناختی و نگارش خلاق تحصیل کرده، این کتاب را بر اساس تحقیقات جسورانه و گسترده‌‌اش نوشته است.

نویسنده در این کتاب نقش حافظه و خاطره را در خام‌کردن ما می‌کاود، درباره‌ واقعی پنداشتن خاطره‌‌های ساختگی حرف می‌زند و پاسخ‌های چند سوال مهم را جست‌وجو می‌کند: چرا و چگونه برخی تهدیدها و فاجعه‌ها در ذهن ما پررنگ‌تر از بقیه ثبت و احساس می‌شوند؟ همدلی ما با قربانیان مصائب جهانی تا کجا ادامه می‌یابد؟ چه‌زمانی خسته می‌شویم و به شرهای اخلاقی رضایت می‌دهیم؟ چرا نمی‌توانیم از خیالپردازی درباره‌ پایان جهان دست بکشیم؟ آیا آدمی می‌تواند مانع تکرار تاریخ شود؟ آیا می‌تواند در بحبوحه‌ فاجعه‌های عظیم و کم و بیش فهم‌ناپذیر به وظیفه‌ شناختی، اخلاقی و عملی خود پی ببرد و به آن‌ عمل کند؟ 
به خاطره اعتمادی نیست  را که شامل جستارهایی تامل‌انگیز درباره‌ فرهنگ فاجعه، اضطراب ناشی از تغییر اقلیمی، بیماری‌های سخت‌درمان و همه‌گیر، تروماهای فردی و گروهی، شیفتگی آمیخته با هراس ما به مصیبت‌های گذشته، حال و آینده، شکنندگی و آسیب‌پذیری درک آدمی در برابر عمق و عظمت فجایع طبیعی و بشری است راهنمایی ادبی برای زندگی در پیشا‌آخرالزمان نامیده‌اند. این کتاب توسط انتشارات اطراف به فارسی ترجمه شده است.