یک تولد نامیمون

یک تولد نامیمون

در چنین روزی نخستین ویروس رایانه‌ای جهان در سال 1982 متولد شد. نوجوان 15 ساله ریچارد اسکرنتا، Elk Cloner  را به عنوان یک شوخی عملی کرد. ویروس‌های رایانه‌ای که زمانی مایه خنده بودند، اکنون به یک طاعون مضر و پرهزینه در دنیای ما تبدیل شده‌اند. روزانه بیش از350 هزار بدافزار جدید با هزینه سالانه بیش از 55 میلیارد دلار کشف می‌شوند.

برای یافتن بدترین ویروس‌های رایانه‌ای در جهان، به تخمین‌های بهره‌وری از دست رفته، مدت زمان آلودگی و اعداد تقریبی برای کل ماشین‌های آلوده شده در کنار برآورد هزینه‌های پاکسازی و تعمیر نیاز است. متاسفانه هیچ دولت یا سازمان جهانی هزینه ویروس‌های رایانه‌ای را پیگیری نمی‌کند. بیشتر تخمین‌های هزینه ویروس‌های رایانه‌ای در مقالات پژوهشی آنلاین یافت می‌شوند.در این مطلب کرم‌ها نیز با وجود تفاوت‌هایشان مانند ویروس‌ها در نظر گرفته شده‌اند. یک ویروس برای کار کردن به برنامه دیگری مانند مرورگر وب نیاز دارد. در مقابل یک کرم مستقل است و می‌تواند به تنهایی کپی‌هایی از خودش اجرا، کپی و ارسال کند. برخی از خطرناک‌ترین ویروس‌های رایانه‌ای در واقع کرم هستند.در اینجا مخرب‌ترین ویروس‌های رایانه‌ای را بر اساس تاثیر مالی رتبه‌بندی و معرفی می‌کنیم. اما به خاطر داشته‌باشید این برنامه‌های مخرب فقط نوک کوه یخ هستند. با 127میلیون برنامه بدافزار جدید که هر ساله به مصرف‌کنندگان و مشاغل حمله می‌کنند، ویروس‌هایی که اینجا معرفی می‌شوند بزرگ‌ترین ماهی‌ها در دریای بی‌پایان جرایم سایبری هستند:

Mydoom
بدترین شیوع ویروس رایانه‌ای در تاریخ Mydoom بود که سال 2004 حدود 38 میلیارد دلار خسارت به بار آورد، اما هزینه تعدیل شده با تورم آن در واقع 52.2میلیارد دلار برآورد شده‌است. این بدافزار که با نام Novarg  نیز شناخته می‌شود، از نظر فنی یک «کرم» است که از طریق ارسال ایمیل انبوه منتشر می‌شود. در یک مرحله، ویروس Mydoom مسئول 25 درصد تمام ایمیل‌های ارسال شده‌بود. هدف از این حملات بستن وب‌سایت یا سرور مورد نظر بود. این ویروس هنوز هم وجود دارد و یک درصد از کل ایمیل‌های فیشینگ را ایجاد می‌کند. با توجه به 3.4میلیارد ایمیل فیشینگ که هر روز ارسال می‌شود، Mydoom، 16  سال پس از ایجادش، سالانه 1.2میلیارد نسخه از خود را ارسال می‌کند. اگرچه جایزه‌ای 250هزار دلاری در نظر گرفته شد اما سازنده این کرم خطرناک رایانه‌ای هرگز دستگیر نشد.

Sobig
ویروس کامپیوتری  Sobig در واقع یک کرم دیگر است که نخستین بار سال 2003 منتشر شد. از نظر گستره شیوع و میزان خسارت، این ویروس پس از ویروس Mydoom در رتبه دوم قرار دارد . Sobig خسارت مالی 30 میلیارد دلاری به کل جهان وارد کرد. بیشترین آسیب وارد شده از طریق این ویروس در کانادا، آمریکا، اروپا و آسیا بود. این کرم منحوس به سرعت چند نسخه مختلف از خود را منتشر کرد که در بین‌شان Sobig.F  مضرترین آنها بود. این برنامه مجرمانه سایبری به عنوان نرم‌افزار رایانه‌ای قانونی متصل به ایمیل‌ها ظاهر می‌شود. این امر باعث اختلال در صدور بلیت در شرکت هواپیمایی ایرکانادا و تداخل در کسب و کارهای بی‌شمار دیگر شد. با وجود آسیب گسترده آن، خالق این باگ موفق هرگز دستگیر نشد.

Klez
در فهرست بدترین ویروس‌های رایانه‌ای که تاکنون ساخته شده‌اند، Klez  در رتبه سوم قرار دارد. Klez با حدود 20 میلیارد دلار خسارت تخمینی، حدود 7.2درصد از کل رایانه‌ها در سال 2001 یا حدود هفت میلیون رایانه شخصی را آلوده کرد. کرم Klez ایمیل‌های جعلی ارسال می‌کرد، سپس اطلاعات گیرنده‌های شناسایی شده را جعل می‌کرد و البته سعی در غیرفعال کردن سایر ویروس‌ها داشت. مانند سایر ویروس‌ها و کرم‌ها، Klez  در انواع مختلفی منتشر شد. ابتدا فایل‌ها را آلوده ‌می‌کرد، خودش را   کپی ‌می‌کرد و در سراسر شبکه هر قربانی پخش می‌شد. Klez سال‌ها وجود داشت و هر نسخه ویرانگرتر از نسخه قبلی بود. از زمانی که بیشتر ویروس‌های رایانه‌ای موجود در این فهرست وارد وب شدند، ویندوز راه درازی را پیموده‌است و خوشبختانه محافظت داخلی با Microsoft Defender همیشه و هر ساعت وجود دارد.

ILOVEYOU
ویروس ILOVEYOU در سال 2000 با ارسال یک «نامه عاشقانه» جعلی که شبیه یک فایل متنی بی‌ضرر بود، کار خود را آغاز کرد. مانند Mydoom، این مهاجم نسخه‌هایی از خود را به هر نشانی ایمیل موجود در فهرست تماس دستگاه آلوده شده ارسال می‌کرد. مدت کوتاهی پس از انتشار در 4 می ‌همان سال، ویروس ILOVEYOU  به بیش از 10میلیون رایانه شخصی گسترش یافت. این ویروس توسط یک دانشجوی فیلیپینی به نام «اونل دی گوزمان» ایجاد شد. او که با کمبود بودجه و منابع مالی مواجه بود، ویروس را برای سرقت رمزهای عبور نوشت تا بتواند به صورت رایگان وارد سرویس‌های آنلاینی شود که می‌خواست از آنها استفاده کند. طبق گزارش‌ها او نمی‌دانست ویروس دست‌سازش تا کجا گسترش خواهد یافت. این ویروس با نام Loveletter نیز شناخته می‌شود.