قصه شکل‌گیری دو شخصیت ماندگار رادیویی

بازیگران «صبح جمعه با شما» در گفت‌وگو با «جام‌جم» مطرح کردند

قصه شکل‌گیری دو شخصیت ماندگار رادیویی

برنامه «صبح جمعه با شما» حالا دیگر برای چند نسل شناخته‌شده است. برنامه‌ای که چند دهه است که مهمان صبح‌های روز جمعه خانواده‌ها می‌شود. اجرای دسته‌جمعی، همخوانی و زبان ساده، این برنامه را به یک برنامه پرمخاطب تبدیل کرده است. روز گذشته شبکه رادیویی ایران، در ادامه سنت نکوداشت پیشکسوتان برنامه‌های رادیویی، این‌بار در مراسمی از طنزآفرینان صبح جمعه با شما تقدیر و تشکر کرد. داوود منفرد و فرانک رفیعی طاری در این مراسم به پاس سال‌ها صداپیشگی و تیپ‌سازی تقدیر شدند.

 تقدیر از شنگول 
داوود منفرد یکی از چهره‌های مطرح در طنز رادیو، تلویزیون و سینماست. مخاطب بیشتر او را با شخصیت شنگول و دایی چپول می‌شناسند که بعد از مدتی، به‌عنوان یکی از شخصیت‌های ماندگار برنامه صبح جمعه با شما قرار گرفت. او در طول سه دهه بازی در تیپ‌های خاصی که در رادیو و تلویزیون داشته، تلاش کرده شادی و خنده را برای مخاطب رقم بزند. از ویژگی‌های خاص کارهای او می‌توان به لهجه، گوش سنگین، چشم‌های لوچ، صدای بلند و خنده‌های بامزه‌اش اشاره کرد که او را به یک طناز صاحب سبک تبدیل کرده است. منفرد که روز گذشته برای صداپیشگی و ساخت تیپ شنگول مورد تقدیر قرار گرفت، سال‌هاست در برنامه صبح جمعه با شما حضور دارد و شخصیت شنگول را صداپیشگی می‌کند. وی در گفت‌وگویی با جام‌جم درخصوص تیپ‌سازی و ورودش به رادیو می‌گوید: ورود به کار رادیو در ابتدا برایم سخت بود، چون تصورم این بود که کسی رادیو گوش نمی‌دهد اما بعد متوجه شدم اتفاقا خیلی هم مخاطب پروپاقرصی دارد. چندبار خودم طنز رادیویی گوش دادم و دیدم چقدر جالب است و به این کار علاقه‌مند شدم. تیپی را که در این برنامه اجرا می‌کنم خیلی دوست دارم و زاییده تخیل خودم است. جالب است برای‌تان بگویم من در شبکه تهران یک‌سال برنامه سلام تهران را اجرا می‌کردم و مادرم نمی‌دانست. یک روز در برنامه اسم پدرم را استفاده کردم و متوجه شد من هستم. همان لحظه برگشت نگاهی به من کرد و گفت تو رفتی مطرب شدی؟ خجالت نمی‌کشی؟ 
منفرد درخصوص قدمت همکاری خود با صبح جمعه با شما و لزوم حفظ این میراث می‌گوید: دوستانی که در این برنامه فعالیت می‌کنند سابقه ۵۰ساله دارند، عاشق کارشان هستند. من به عشق همکارانم و مردم کار می‌کنم و تا به حال درباره دستمزد حرف نزدم. چون می‌دانم آقای قدوسیان تمام تلاشش را می‌کند. 
منفرد درباره ارتباطش با تماشاگر می‌گوید: زمانی که ما در حضور تماشاگر کار می‌کردیم، مردم از شهرستان‌های مختلف هنگام ضبط حضور داشتند، حتی جا نبود بنشینند و ما همیشه شرمنده آنها می‌شدیم. 

کودک درونم با شخصیت‌ها زنده می‌شود 
فرانک رفیعی طاری، دوبلور و مدیر دوبلاژ شناخته شده و برجسته رادیوست که در برنامه صبح جمعه با شما، شخصیت‌هایی مثل ننه کتی، تربچه، انار خانم، سخنگوی فروشگاه، نامزد آقای ملون را بازی کرده است. او هم در کنار داوود منفرد، روز گذشته برای فعالیت‌هایش در حوزه صداپیشگی مورد تقدیر قرار گرفت. رفیعی درخصوص تیپ‌هایی که تاکنون ساخته به جام‌جم می‌گوید: تیپ ننه کتی را دوست دارم، چون خانم‌های مسن که هم مهربانند و شاید قدری تشر در زبان‌شان باشد را دوست دارم. شخصیت تربچه را هم دوست دارم که بازیگوش است و باعث می‌شود کودک درون خودم زنده شود. 
وی تصریح می‌کند: قصه شکل‌‌گیری ننه کتی به سال‌‌ها قبل برمی‌گردد که رادیو از روی سریال سرنخ تصمیم گرفته بود شخصیتی به نام کارآگاه ملوک خلق شود تا اصفهانی صحبت کنم. کمی بعد زنده‌یاد بهرام زند سریال ملاصدرا را دوبله می‌کردند که صداپیشگی یکی از دختران ملاصدرا را به من دادند. بعد از آن کارتون شکرستان بود که ننه قمر را صحبت می‌کردم. اینها مقدمه شکل‌گیری ننه کتی بود.
به گزارش جام‌جم، در این مراسم از حسین هاشمی به پاس سال‌ها طنزنویسی، از ایزد کاویانی به پاس سال‌ها نوازندگی، از داوود منفرد به پاس سال‌ها صداپیشگی و خلق تیپ شنگول و از فرانک رفیعی‌طاری به پاس سال‌ها صداپیشگی و خلق تیپ ننه کتی، با حضور علی بخشی‌زاده، معاون صدا، محمدجعفر محمدزاده مدیر رادیو ایران و کارکنان رادیو ایران در استودیوی شماره یک تقدیر شد. در این برنامه بیشتر پیشکسوتان و صداپیشگان صبح جمعه با شما حضور داشتند.
بخشی از این برنامه برای پخش در قسمت تازه صبح جمعه با شما ضبط شد. دکتر محمدزاده، مدیر رادیو ایران در این مراسم عنوان کرد: جوان‌های هنرمند وقتی می‌بینند پیشکسوتان مورد تجلیل قرار می‌گیرند به آینده خود امیدوار می‌شوند. 
علی بخشی‌زاده، معاون صدای جمهوری اسلامی ایران هم در این مراسم عنوان کرد: اینجا همکارانی داریم که با عملکرد خود کارکرد رسانه را عملی کرده‌اند. شبکه رادیویی ایران برنامه‌های طنز فاخری دارد که بعد آموزشی را هم در کنار کارهای خود دارد. سال‌های قبل هم با خلق شخصیت‌هایی شاهد نشان دادن کژکاری‌ها بودیم که همین نشان دادن آن، باعث شد برای بهتر شدن وضعیت تلاش شود. هرچقدر ما برای ملت ایران کار کنیم باز هم کم است.