نسخه Pdf

نوروز سبز را سیاه نکنید

نوروز سبز را سیاه نکنید

با فرارسیدن روزهای پایانی سال و نزدیکی سال جدید و آغاز مسافرت‌های نوروزی، توجه به مسائل ایمنی در طول روزهای سفر برای تفریح ایمن و سلامت هموطنان، بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند.

آمارهای سالانه از حوادث مختلف در طول سفر و خطرات جانی پیش آمده برای شهروندان که سبب بروز اتفاقات تلخ و حتی مرگ آنها شده، ارائه تذکرات پیشگیرانه را ضروری کرده است. از جمله حوادث پرتکرار در سفرهای نوروزی شهروندان، گازگرفتگی و مرگ ناشی از آن است که با رعایت چند نکته ساده، می‌توان از بروز اتفاقات ناگوار و بجا ماندن خاطرات تلخ از سفر جلوگیری کرد.
طبیعت‌گردی در ایام نوروز و برپایی چادرهای مسافرتی در اماکن مختلف برای گشت و گذار در طبیعت، همواره با بروز حوادث گازگرفتگی و مرگ ناشی از آن همراه بوده است. بنابراین حتما در برپایی چادرها و استفاده از آن به مدت طولانی نکات ایمنی را رعایت کنید تا نوروز سبز به سیاهی و تلخی تبدیل نشود.‌
 در صورت نیاز به گرم کردن محیط داخل چادرها، به هیچ عنوان از آتش یا گاز پیک‌نیکی استفاده نکنید. انتشار گاز مونوکسید کربن(CO) و دی‌اکسید کربن(CO2) حاصل از آتش در فضای چادر سبب گازگرفتگی و مرگ خواهد شد. انجام این کار بخصوص در زمان استراحت و خواب، بسیار خطرناک و علاوه بر خطر گازگرفتگی، خطر بروز حریق ناشی از آن نیز بسیار بالاست. برای گرم کردن چادرها، بهتر است از وسایل گرمایشی شارژی مخصوص چادر استفاده شود.
در صورت استفاده از چوب برای تامین گرمای چادرها، استفاده از چادرهای خیمه‌ای به جهت داشتن تهویه سقفی یا چادرهای مجهز به دودکش ضروری است، البته به هیچ وجه در طول شب از ذغال برای گرم کردن محیط استراحت استفاده نکنید.‌
در زمان استفاده از وسایل گرمایشی، ورود و خروج هوا در چادرها بسیار مورد اهمیت است، بنابراین از بستن منافذ و تهویه‌های چادر خودداری کنید. 
در صورت بروز علائم گازگرفتگی مانند احساس سنگینی هوا، تهوع، تاری دید، سرگیجه و ... سریعا چادر را به سمت فضای آزاد ترک و به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنید.‌
اگر به دلیل نقص فنی خودرو، مجبور به توقف شده یا نیازمند استراحت در طی مسیر هستید، اگر خودروی‌تان سیستم گرمایشی مناسبی ندارد‌، برای گرم کردن خود از آتش یا گاز پیک‌نیکی به دلیل انتشار گازهای سمی، استفاده نکنید. بیشتر سعی کنید لباس‌های گرم بپوشید یا در فضای باز آتش کوچکی روشن کنید و پس از استفاده، حتما از خاموش شدن آن مطمئن شوید.

زینب نعمتی - پژوهشگر آتش‌نشانی