نسخه Pdf

مزایای بهره‌گیری از هوش‌مصنوعی در صنعت آموزش

مزایای بهره‌گیری از هوش‌مصنوعی در صنعت آموزش

ما در بخش تحول دیجیتال تلاش می‌کنیم تا بهره گیری از هوش مصنوعی در صنایع و مشاغل را بررسی و بیان کنیم. در این قسمت ما از ویژگی‌‌ها و مزایای هوش مصنوعی در صنعت آموزش براتتانن می‌گوییم و شک نداریم که شما که در صنعت آموزش فعالیت می‌کنید با دیدن این مزایا هرچه سریعتر اقدام به بهره گیری از AI خواهید کرد. برخی از کاربردهای اصلی AI در آموزش و یادگیری به این شرح هست:

1- تجزیه و تحلیل داده‌ها:
AI می‌تواند به آموزشگاه‌ها و مدارس کمک کند تا داده‌های آموزشی را تحلیل کنند و رفتار و عملکرد دانش‌آموزان را بررسی کنند. با این کار، می‌توان بهترین روش آموزش را شناسایی کرد.

2- سفارشی‌سازی آموزش و یادگیری: 
حالا که بهترین روش آموزشی شناسایی شد پس می‌توان دانش‌آموز را به روشی سفارشی شده و مختص خودش آموزش داد تا بهترین برآیند آموزشی برایش مهیا کرد.

3- سیستم‌های هوشمند:
AI می‌تواند در سیستم‌های هوشمند جهت آموزش برای دانش‌آموزان با نیازهای خاص به افراد ناتوان یا کم توان کمک شایانی کند کودکان و بزرگسالانی که از لحاظ ذهنی یا جسمی دارای تفاوت با عموم جامعه هستند با بهره گیری از هوش مصنوعی در آموزش می‌توانند از حداکثر مزایای یادگیری استفاده کنند.

4- ارزیابی دانش‌آموزان:
AI می‌تواند در ارزیابی دانش‌آموزان مفید باشد. به جای این‌که صرفا با نمره پایان دوره اموزشی یا فقط با نتیجه یک کنکور، رتبه و نمره آنها مشخص شود حالا با تحلیل داده‌های آموزشی و رفتار دانش‌آموزان در طول مدت یادگیری و آموزش می‌توان بهترین نمره را برای او لحاظ کرد.

5- ایجاد محتوای آموزشی:
AI می‌تواند در ایجاد محتوای آموزشی مفید باشد. با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری عمیق، می‌توان محتوای آموزشی بهتری را برای دانش‌آموزان ایجاد کرد. و طبیعی است که این دقت تا جایی است که می‌توان با استفاده از تحلیل داده‌های آموزشی و رفتار دانش‌آموزان، محتوای آموزشی را به روشی سفارشی و متناسب برای هر دانش‌آموز ایجاد کرد.

6- ارتباط با دانش‌آموزان:
AI می‌تواند در ارتباط با دانش‌آموزان مفید باشد. با استفاده از ربات‌های چت و سیستم‌های خودکار، می‌توان با دانش‌آموزان در ارتباط بود و به آنها راهنمایی‌ها و آموزش‌های مکملی ارائه شود  بنابراین ایجاد سیستم‌های هوشمند، سفارشی‌سازی آموزش و ارزیابی دانش‌آموزان، ایجاد محتوای آموزشی، ارتباط با دانش‌آموزان و دیگر کاربردهای AI همگی تحول و بهبود یادگیری را در صنعت آموزش ایجاد کرد و به دانش‌آموزان بهترین تجربه آموزشی را ارائه داد. که همه اینها باعث اثر بخشی آموزش و بیشتر کردن لذت یادگیری برای آموزش گیرندگان و آموزش‌دهندگان خواهد داشت که در نتیجه درآمد و سود فعالیت‌های آموزشی را بیش از پیش می‌کند. 

 اما حالا سوال اینجاست که به نظر شما با پیشرفت هرچه بیشتر هوش مصنوعی در صنعت آموزش، آیا نیاز به معلمان و مدارس و آموزشگاه‌‌ها به صفر می‌رسد ؟ و آیا یک کامپیوتر دارای هوش مصنوعی به تنهایی نقش مدرسه و معلم را ایفا می‌کند؟ نظر شما چیست؟

 کیوان نقره‌کار - کارآفرین ملی در حوزه آموزش و فناوری