نسخه Pdf

کارکرد‌‌ها و مزایای هوش‌مصنوعی در صنعت سینما

کارکرد‌‌ها و مزایای هوش‌مصنوعی در صنعت سینما

همانطور که در مقاله‌های گذشته هم اشاره کردیم، هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری قدرتمند، در بسیاری از صنایع و جوامع مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جمله صنعت سینما. در ادامه بحث به برخی از کارکردها و مزایای استفاده از هوش مصنوعی در صنعت سینما اشاره می‌کنیم:

1- تولید فیلم: هوش مصنوعی می‌تواند در فرآیند تولید فیلم مورد استفاده قرار گیرد. این فناوری می‌تواند برای تجزیه و تحلیل داده‌های فیلم به کار رود و فرآیند تولید فیلم را سریع‌تر و مؤثرتر کرد. تحلیل داده‌ها، انتخاب بازیگران، تولید موسیقی و انیمیشن و سایر فرآیندهای تولید فیلم، با استفاده ازهوش مصنوعی بطور خودکار و سریع‌تر انجام خواهند شد.

‌2-
 تولید با کیفیت: با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، می‌تواند به بهبود کیفیت تصاویر، تصحیح رنگ، بهبود کیفیت صدا و تصویر، حذف نویز و افکت‌های بدون مزیت اشاره کرد. مثلا هوش مصنوعی می‌تواند به طور خودکار ملودی‌ها و ریتم‌های مختلف را تولید کند و از آنها برای ساخت موسیقی در فیلم‌ها و تریلرها استفاده کرد.

3- بازیگری و انیمیشن:
با بهره گیری از AI ، می‌توان به‌طور خودکار حرکات بازیگران و شخصیت‌های انیمیشن را تولید کرد و از آنها برای ساخت صحنه‌های مختلف در فیلم‌ها استفاده کرد به خصوص در صحنه‌های خطر ناک  به‌جای نقش بدل هنرپیشگان مورد استفاده واقع می‌شود.

4- بازاریابی و تبلیغات:
با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده از جمله نظرات کاربران در شبکه‌های اجتماعی و دیگر منابع مشابه و حتی از فیلم‌های مشابه، می‌توان به طور خودکار تبلیغات بهینه‌سازی شده و استراتژی بازاریابی را طراحی، پیاده‌سازی و اجرا کرد.

5- پیش‌بینی بودجه:
هوش مصنوعی می‌تواند برای پیش‌بینی بازار در صنعت سینما مورد استفاده قرار گیرد. با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، می‌توان به طور دقیق از روند فروش فیلم‌ها و تریلرها در آینده پیش‌بینی کرد و برنامه‌ریزی‌های سرمایه‌گذاری و براورد هزینه‌‌ها را بر اساس آن انجام کرد.

​​​​​​​زمانی اگر صحبت از فناوری در صنعت سینما میشد صرفا همگی ما فقط به ساخت انیمیشن‌های جذاب یا تولید جلوه‌های ویژه بی‌نظیر فکر می‌کردیم اما هوش مصنوعی طوری در صنعت سینما رسوخ کرده که حتی در بودجه‌بندی و انتخاب بازیگر تا زمان اکران را به ما پیشنهاد می‌دهد.
حال سوال اینجاست که شما به عنوان مخاطب فیلم‌های  سینمایی، علاقه‌مندید فیلم‌هایی را ببینید که به همان روش قدیمی و معمول تولید می‌‌شوندیا از هوش مصنوعی از پشت صحنه تا جلوی دوربین در آن نقش ایفا کنند؟ و سوال دوم این‌که، دست‌اندرکاران صنعت سینما مثل شما فکر می‌کنند؟

 کیوان نقره کار - کارآفرین حوزه آموزش و فناوری