خلق دفاع بدیع و نو

«گنبد آهنین» رژیم‌صهیونیستی جایگاهی در اندیشه شهید فخری‌زاده نداشت

خلق دفاع بدیع و نو

هنوز هم با گذشت سه سال از حادثه ترور دانشمند شهید (دکتر محسن فخری‌زاده) می‌توان درباره اهداف این عملیات تروریستی جنایتکارانه سخن گفت.

اگرچه رژیم‌صهیونیستی هیچ‌گاه به‌صورت رسمی مسئولیت انجام این عملیات تروریستی را بر عهده نگرفت اما کیفیت انجام این ترور، دست‌های پلید سرویس جاسوسی رژیم‌صهیونیستی (موساد) را آشکار می‌کند و به محض انجام آن، همگان متوجه میدان‌داری صهیونیست‌ها در این حادثه شده بودند. روشن است که صهیونیست‌ها زخمی عمیق و کاری از شهید فخری‌زاده متحمل شده بودند که دست به طراحی و اجرای پیچیده این عملیات تروریستی زدند. شهید فخری‌زاده از سال‌ها قبل مورد تمرکز سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته بود. دلیل آن نیز خدمات و اقدامات بسیار مهم و بنیادینی بود که شخص آن شهید بزرگوار در مسیر تعمیق پیشرفت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران صورت داد. به‌طور مشخص صهیونیست‌ها از شهید فخری‌زاده به‌عنوان مغز متفکر فناوری هسته‌ای ایران یاد می‌کردند. صهیونیست‌ها از سال 2007 میلادی/ 1386 شمسی فخری‌زاده را در لیست ترور خود قرار داده بودند. 
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در سال 2018 در مقابل دوربین تلویزیونی ظاهر شده و در سخنان خود درباره پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، از شهید فخری‌زاده نام برده بود. حتی براساس گزارش‌هایی، در سال 2009 موساد اقدام به طراحی یک عملیات تروریستی پیچیده برای ترور شهید فخری‌زاده در تهران کرده بود که عملیات در لحظه آخر، از بیم لو رفتن و تله‌گذاری اطلاعاتی جمهوری اسلامی، لغو شد. اما این بار صهیونیست‌ها با حمایت رژیم آمریکا عزم خود را برای حذف فیزیکی این دانشمند برجسته ایرانی جزم کرده بودند. براساس گزارش نیویورک‌تایمز (که در سپتامبر 2021 منتشر شد) دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا شخصا از این عملیات تروریستی اطلاع داشت. همین نکته به‌خوبی عمق تأثیرات آن شهید فرزانه و هراس دشمنان از وی را هویدا می‌سازد. 
شهید فخری‌زاده در رشته فیزیک هسته‌ای علم را تبدیل به محصول کرده بود و در عداد پیشگامان صنعت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران قرار داشت. شهید فخری‌زاده همچنین در بحث دفاع‌های نوظهور کشورمان نیز نقش و تأثیر فوق‌العاده مهمی داشت. در کنار آن باید از مجاهدت‌های علمی شهید فخری‌زاده در حوزه پدافند لیزری نام برد. نقش بی‌بدیل و منحصربه‌فرد فخری‌زاده در حوزه دفاع راهبردی چندوجهی که برآمده از علم بومی و اندیشه فلسفی ایشان داشت فراموش‌نشدنی است. وی در حالی قدم در عرصه‌های دفاع بدیع، تازه و نو می‌گذاشت که سیستم‌های پدافندی همچون «گنبد آهنین» رژیم‌صهیونیستی که امروز در نبرد با «محور مقاومت» اثر آن را می‌بینیم! در اندیشه والای شهید فخری‌زاده جایگاهی نداشت. 
با این توضیحات روشن می‌شود که چرا رژیم‌صهیونیستی این حجم از کینه و نفرت را از آن شهید والامقام و اثرگذار در دل داشت و به حذف فیزیکی وی در یک عملیات بسیار پیچیده و برنامه‌ریزی‌شده، مبادرت ورزید. نام‌بردن نخست‌وزیر جلاد و شیاد صهیونیست‌ها از شهید فخری‌زاده، حکایت از آن داشت که رژیم اشغالگر قدس ضربه‌ای ویرانگر از این دانشمند برجسته ایرانی دریافت کرده و در پی تلافی است. 
 تقویت بنیان‌های مؤلفه اقتدار ملی توسط شهید فخری‌زاده
شهید فخری‌زاده در حقیقت بنیان‌های مؤلفه‌های اقتدار ملی جمهوری اسلامی ایران را در برابر دشمن منطقه‌ای آن (یعنی رژیم‌صهیونیستی) تقویت نموده و آن را توسعه بخشید. توان هسته‌ای، قدرت موشکی و اقتدار پهپادی، سه مؤلفه اساسی هستند که با پیشرفت‌های درخشان در طول سال‌های اخیر، آسیب‌های مهلکی به دشمنان منطقه‌ای و جهانی جمهوری اسلامی ایران وارد آورده‌اند. این هنر و پشتکار شهید فخری‌زاده بود که توانست با پرکردن دست جمهوری اسلامی ایران از این قابلیت‌های راهبردی برجسته، خواب را از چشمان صهیونیست‌ها ربوده و آنها را در هراسی دائمی و پایدار نگه دارد.  از یک‌سو صنعت هسته‌ای ایران در طول دو دهه گذشته خار چشم دشمنان جمهوری اسلامی (و ازجمله رژیم‌صهیونیستی) بوده است. تمام تکاپوهای ضدایرانی نتانیاهو در طول سال‌های اخیر عمدتا با هراس از توسعه و تعمیق این قابلیت راهبردی تهران صورت گرفته است. جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه از سیاست ثبات خود در زمینه حفظ ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای فاصله نگرفته است؛ اما صهیونیست‌ها با آگاهی از ابعاد پیشرفت این دانش قدرت‌ساز، با مظلوم‌نمایی پروژه ایران‌هراسی را در پیش گرفته‌اند. صهیونیست‌ها به‌خوبی می‌دانند که خارج‌شدن انحصار آنها در حوزه هسته‌ای در سطح منطقه، و شکستن آن توسط تهدید درجه یک‌شان (یعنی جمهوری اسلامی ایران) چه مخاطرات و پیامدهای ویرانگری برای منافع آنها در پی دارد. از این رو شهید فخری‌زاده (یعنی مؤثرترین عنصر این قدرت راهبردی) را مورد هجوم خود قرار دادند. همچنین نقش‌آفرینی شهید فخری‌زاده در حوزه دفاع موشکی به‌صورتی مستقیم امنیت و بقای رژیم اشغالگر را تهدید می‌کند. آنچه که این روزها بر سر شهرک‌نشینان اشغالگر صهیونیستی آوار شده و گروه‌های مقاومت را به تهدید وجودی رژیم غاصب تبدیل کرده است، ریشه در همین ابتکار موشکی جمهوری اسلامی ایران دارد که زنجیره‌های محور مقاومت در سراسر منطقه به آن مجهز هستند و نگرانی فراگیری را برای اشغالگران متجاوز رقم زده‌اند. همین امر درباره صنایع پهپادی و قدرت فوق‌العاده آن در تهدید دائمی رژیم‌صهیونیستی نیز صادق است. پهپادهای ایرانی امروز به نقطه قوت محور مقاومت در برابر رژیم‌صهیونیستی بدل شده‌اند و تأسیسات و اسرار این رژیم اشغالگر را رصد می‌کنند. اینها همه از افتخاراتی است که شهید فخری‌زاده برای ایران و اسلام آفرید و عمق راهبردی دشمن را هدف گرفت. 
 نتایج معکوس ترور
نمی‌توان این واقعیت را منکر شد که شهادت فخری‌زاده، برای گنجینه علمی و ذخایر دانایی ایران، یک ضایعه بود؛ اما درعین‌حال دشمن صهیونیستی خود معترف است که این عملیات تروریستی و حذف فیزیکی فخری‌زاده نیز نتوانست مانعی در مسیر پیشرفت‌های ایران ایجاد نماید. انتظار صهیونیست‌ها آن بود که با این ترور، به‌طور مشخص فعالیت‌های هسته‌ای ایران محدود شده و چرخ آن از حرکت بازایستد، اما ایران در اقدامی متقابل، پیشرفت‌های هسته‌ای خود را توسعه بخشید و غنی‌سازی 60 درصدی را در دستورکار قرار داد. این یک قاعده بارها تجربه شده است که ایران تحت شرایط فشار، نه‌تنها عقب‌نشینی نمی‌کند، بلکه به پیشروی‌های خود نیز شتاب می‌بخشد. از این رو شهادت فخری‌زاده (یعنی خار چشم صهیونیست‌ها) پیامدهای ویرانگر پسینی دیگری نیز خواهد داشت که دود آن تنها و تنها به چشم اشغالگران و متجاوزان صهیونیست خواهد رفت. 
 
علیرضا نامی - کارشناس رسانه
ضمیمه کلیک