نسخه Pdf

مراقب خودت باش

7باور اساسی برای در امان ماندن جوانان از آسیب‌های اجتماعی

مراقب خودت باش

جوان، سرشار از زندگی، انرژی و انگیزه است و هیچ نیرویی به اندازه نیروی جوانی و خلاقیت جوان قدرتمند نیست. نمرات کم کسب کرده‌ای؟ بیشتر تلاش کن و برای تحصیل برنامه‌ریزی دقیق داشته باش. در ورزش شکست خورده‌ای و نتایج مطلوبی کسب نکرده‌ای؟ سعی کن حرکاتت را صحیح‌تر انجام دهی و تلاش مضاعف‌تری داشته باشی.

درمصاحبه شغلی پاسخ منفی شنیده‌ای؟ بازهم جست‌وجو کن و رزومه خود را برای کارفرما وشرکت‌های بیشتری ارسال کن. در دوران جوانی، بیشتر در معرض شکست خوردن قرار داریم و این موضوع کاملا طبیعی ا‌ست. ممکن است در کنکور، کسب نمرات قبولی، رسیدن به شغلی که رؤیای آن را داریم یا روابط عاطفی، شکست را تجربه کنید. خیلی از جوانان بعد از شکست تسلیم می‌شوند و خودشان را می‌بازند. توجه داشته باشید هیچ انسانی کاملا موفق نیست و شکست بخشی از زندگی است. ما معصوم یا ابرقهرمان کمیک‌بوک‌ها یا سینما نیستیم؛ بلکه انسان‌هایی معمولی هستیم و امکان دارد در برآوردها و احتمالات دچار خطا شویم. وقتی یک‌بار شکست می‌خورید، برای بلند شدن و تلاش در جهت موفقیت درس می‌گیرید؛ در غیر این صورت شما یک بازنده ابدی خواهید بود.

برشی از کتاب
وقتی شکست می‌خوریم، نواقص و کمبودهای ما آشکار می‌شود وفرصت خوبی داریم تا نقطه‌ضعف‌ها را شناسایی و روی آنها کار کنیم تا قوی‌تر و به موفقیت نزدیک‌تر شویم. نکته‌ای که باید درنظر داشته باشید این است که برای جوانان هیچ محدودیت و بن‌بستی وجود ندارد؛ محدودیت زندانی‌ است که ما در ذهن خودمان می‌سازیم. محمدجواد خوشنامی به‌عنوان یک جوان، با چالش‌هایی روبه‌رو بوده‌ که اکثرهمسالانش تجربه کرده‌اند. او دراین کتاب به هفت‌باوراساسی که هر جوانی باید در خودش پرورش دهد تا به آرامش و موفقیت برسد، پرداخته است. او این باورها را خود اجرا کرده‌؛ باورهایی که درعین سادگی بسیارکاربردی هستند؛البته اگر از آنها استفاده کنید.

جملات برگزیده کتاب مراقب خودت باش:پی تقلیدرفتن ازکوری ا‌ست.من شکست نمی‌خورم؛ یا برنده می‌شوم یا می‌آموزم.هدف زندگی‌تان را براساس استعداد و موهبت‌های درونی خودتنظیم کنید.به نظرات و قضاوت‌های دیگران توجه نکنید؛ کسب رضایت درونی خود باید اولویت اول شما باشد. ‌به دوستی‌های سمی پایان دهید و قدرت نه گفتن را داشته باشید؛ هر چیزی ارزش یک‌بار امتحان کردن را هم ندارد.

در بخشی از کتاب مراقب خودت باش می‌خوانیم: انسان‌ها به صورت ذاتی، به موضوعاتی که درآن استعداد دارند، علاقه نشان می‌دهند و درراستای آن قابلیت پیشرفت وشکوفایی چشمگیری دارند.هیچ انسانی فاقداستعدادوهنرنیست، فقط ممکن است وقت وهزینه خودرا درموقعیت اشتباهی سرمایه‌گذاری کند. یکی از مهم‌ترین وظایف ما جوانان در وهله اول، کشف استعداد و قابلیت‌های خود و درمرحله دوم، تنظیم کردن چشم‌اندازهای آینده براساس توانایی‌های‌مان است. باید درمسیر استعدادهای‌مان گام برداریم وبه بلوغ وشکوفایی برسیم. زمان طلاست و دوران جوانی فرصت فوق‌العاده و مهم‌ترین گنجی‌ است که دراختیار داریم. ابتدا هنگامی که کودک هستیم، پدر ومادر براساس چرخه‌ای از آموزش‌های زنجیره‌وار اشتباه که خودشان نیز تجربه‌اش کرده‌اند و هنگامی که بزرگ‌تر می‌شویم، آموزش و پرورش ما را وارد عرصه رقابتی بی‌پایان وبدون توجیه ومخرب می‌کنند که ممکن است صدمات و تخریب‌های ناشی از این رقابت‌ تا آخر زندگی همراه ما باشد. اگرهنگام کودکی درکاری عالی نباشیم و رضایت پدر و مادر را به‌دست نیاوریم، با تنبیه و جملات مخربی روبه‌رو می‌شویم که زندگی ما را برای سال‌های متمادی تحت‌الشعاع قرارمی‌دهد و بالعکس، اگر در کاری موفق شویم، مورد تشویق ودریافت جایزه قرار می‌گیریم که به شرطی شدن ذهن ما وایجاد ترس ووحشت ازشکست خوردن منجر می‌شود.
​​​​​​​
امیر علوی - چاردیواری