نسخه Pdf

ماهیت توبه

ماهیت توبه

آدمی که گناه و معصیت می‌کند و غرق در شهوات و درندگی است، وقتی که فرشته وجودش را این‌قدر آزار داد و اشباع نکرد، یک‌مرتبه فاجعه‏‌ای به وجود می‌آید. آخر من و تو هم انسانیم.

ما یک دهان نداریم.اشتباه می‌کنی که خیال می‌کنی یک دهان داری و از همین یک دهان باید به توغذا برسد؛ صدها دهان داری(عشق را پانصد سر است و هر سری...) پانصد سر تو داری، پانصد دهان تو داری. ازهمه اینها باید به تو غذا برسد. یکی ازاین دهان‌های تو، دهان عبادت است. تو باید روح خودت را به عبادت کردن راضی کنی، یعنی این حق و حظ را باید به او بدهی. تو یک موجود ملکوتی صفات هستی، باید پرواز کنی به سوی آن عالم. وقتی این فرشته را زندانی می‌کنی، آیا می‌‏دانی بعد چه عوارض و ناراحتی‌های زیادی دارد؟ یک وقت شما می‌بینید یک جوان مرفّه، جوانی که همه وسایل برایش فراهم بوده است، به یک بهانه کوچک خودکشی می‌کند. همه می‌گویند نمی‌دانیم چرا خودکشی کرد. ای آقا! 
این موضوع که خیلی کوچک بود! چرا خودکشی کرد؟! نمی‌داند که در وجود او نیروهای مقدسی زندانی بوده؛ آن نیروهای مقدس از این زندگی رنج می‌برده‌اند، طاقت نمی‌آورده‌‏اند، درنتیجه طغیانی به آن شکل به وجود آمده است.
گاهی می‌بینید شخصی همه چیز دارد و ناراحت است و رنج می‌برد. 
گفت:
آن یکی در کنج زندان مست و شاد
وان دگر در باغ، ترش و بی‌‏مراد

می‌بینی در باغ و بوستان زندگی می‌کند، همه وسایل زندگی برایش فراهم است، اما ناراحت است؛ خوش نیست و اززندگی ناراضی است.
راه لذت از درون دان نه‌از برون‏
ابلهی دان جُستن از قصر و حصون‏

برای این‌که یک لذت‌هایی هم هست که از درون انسان باید به او برسد، نه از بیرون‌ و آنها، لذت‌های معنوی انسان است.
پس توبه عبارت است از عکس‌العمل نشان دادن مقامات عالی و مقدس روح انسان علیه مقامات دانی و پست و حیوانی انسان. توبه عبارت است از قیام و انقلاب مقدس قوای فرشته صفت انسان علیه قوای بهیمی صفت و شیطان‌صفت انسان. این ماهیت توبه است. 

برگرفته از کتاب آزادی معنوی 
استاد شهید مرتضی مطهری