پیام منتقل شد

ناگفته‌هایی از پاسخ کوبنده ایران به رژیم صهیونیستی

پیام منتقل شد

عملیات تلافی‌جویانه‌ اخیر ایران علیه اسرائیل نه به‌منظور دستیابی به یک هدف راهکنشی(انهدام، تلفات و...)بلکه برای دو هدف طراحی شده بود:نخست «نمایش» و دیگری «جابه‌جایی سطح تنش‌های راهبردی به سطح بالاتر».

برای فهم بهتر این مطلب باید توجه داشت که به‌طور مثال عملیات‌های رژیم‌صهیونیستی در سوریه در واقع یک هدف راه‌کنشی را دنبال می‌کند تا از رهگذر تحقق آن هدف، هدفی راهبردی یعنی«توقف شکل‌گیری زنجیره‌های مسلح دراطراف اسرائیل» رامحقق سازد؛هرچند عملیات‌هایی مانند «سیف‌القدس و طوفان‌الاقصی» نشان داده‌اند که اسرائیل تا این‌جای کار از تحقق این هدف(با وجود موفقیت راه‌کنشی در انهدام و تلفات) ناموفق بوده و نه‌ فقط این هدف محقق نشده، بلکه پس از ١۵مهر، این انتقال شدیدتر و سریع‌تر نیز شده است. حتی جبهه‌ یمن که تا‌کنون عملیاتی نشده بود نیز در نبردهای طوفان‌الاقصی علیه این رژیم عملیاتی شد.نخستین هدف ایران از پاسخ به صهیونیست‌ها، بیشتر یک نوع نمایش قدرت بود تا نشان دهد با موجی بسیار کوچک و قدیمی از توان و زرادخانه‌ موشکی و پهپادی خود می‌تواند به‌راحتی از سد تلاش مشترک پدافندی آمریکا، اسرائیل، فرانسه، انگلستان و اردن عبور کند. 
   
واکنش کوچک برای نمایش قدرت
ایران در گام نخست، از این اقدام یک هدف نمایشی در سر داشته است اما نه لزوما به معنای بد آن. این حمله بیشتر یک نوع نمایش قدرت بود تا نشان دهد با موجی بسیار کوچک و قدیمی از توان و زرادخانه‌ موشکی و پهپادی خود می‌تواند به‌راحتی از سد تلاش مشترک پدافندی آمریکا، اسرائیل، فرانسه، انگلستان و اردن عبور کرده و خود را به اورشلیم، نقب، تل‌آویو یا حیفا برساند. اینها در شرایطی است که اسرائیل بدون کمک سوخت‌رسانی هوایی و استفاده از حریم هوایی عربستان سعودی (اگر نگوییم غیرممکن) کار بسیار سختی برای هدف قرار دادن اهداف راهبردی در عمق ایران پیش‌رو دارد.