1566 کنسرت طی 3 ماه

1566 کنسرت طی 3 ماه

دفتر موسیقی معاونت هنری، آمار صدور مجوزهای سه ماه پایانی سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد.

در دی‌ماه ۱۴۰۲، مجوز ۲۵۰ اجرای صحنه‌ای با ۵۶۲ بار اجرا، ۲۸ آلبوم موسیقی، دو آلبوم تصویری موسیقی، ۳۸۲ تک‌آهنگ، یک گروه اعزامی به خارج از کشور، یک اجرا از گروه خارجی در داخل کشور، ۱۹ نماآهنگ، یک کتاب گویا و هشت مرکز تولید و تکثیر آثار صوتی و تصویری (اعم از تأسیس و تمدید) صادر شده است.در بهمن‌ماه ۱۴۰۲، مجوز ۲۸۰ اجرای صحنه‌ای با ۶۵۰ بار اجرا، ۲۹ آلبوم موسیقی، ۱۳ آلبوم تصویری، ۳۵۲ تک‌آهنگ و ۱۳ نماآهنگ صادر شده است.در اسفند ۱۴۰۲ نیز مجوز ۱۷۶ اجرای صحنه‌ای موسیقی با ۳۵۴ بار اجرا، ۴۳ آلبوم موسیقی، دو آلبوم تصویری موسیقی، ۴۰۳ تک‌آهنگ، اعزام پنج گروه به خارج از کشور، ۲۰ نماآهنگ و هفت مرکز تولید و تکثیر آثار صوتی و تصویری (اعم از تأسیس و تمدید) صادر شده است.

بزرگداشت مصطفی کمال پورتراب در انجمن مفاخر
آیین بزرگداشت استاد مصطفی کمال پورتراب پژوهشگر، مولف و استاد فرهیخته موسیقی به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در تالار اجتماعات شهید مطهری(ره) انجمن برگزار شد. در آیینی که عصر روز گذشته برگزار شد، جمعی از پژوهشگران و استادان برجسته موسیقی کشور درباره جایگاه و اهمیت این استاد فقید درسپهر هنری وموسیقایی ایران به ایراد سخن پرداختند. مرحوم مصطفی کمال پورتراب سال ۱۳۰۳ در تهران به دنیا آمد. او پس از آموختن مقدمات موسیقـی در سال ۱۳۱۸ وارد دوره شش‌ساله متوسطه هنرستان عالی موسیقی شد. وی بعدها و درسال۱۳۴۶ به‌منظور تحقیقاتی در زمینه موسیقی، راهی فرانسه شد، پس از چند ماه به ایران بازگشت و حدود چهار سال از تجربیات کریستین داوید درآهنگسازی استفاده کرد. پورتراب در تدوین نخستین کتاب درسی با تئوری موسیقی ایرانی که هم‌اینک درهنرستان‌های ایران تدریس می‌شود،سهمی جدی داشت. ازآثار مکتوب او می‌توان به آثاری‌چون تئوری موسیقی،مبانی آهنگسازی،تجزیه‌وتحلیل موسیقی برای جوانان(ترجمه اثرلئوناردبرناشتاین از انگلیسی)،حل‌المسائل تئوری(ترجمه اثر پرتسولی از ایتالیایی)،هارمونی مدرن(ترجمه اثر ایگل فیلد هال از انگلیسی) و...اشاره کرد.

فصل همدلی با صدای قاسم افشار
نماآهنگ «فصل همدلی» به مناسبت ۲۹ فروردین، روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و حماسه‌آفرینی‌های نیروی زمینی ارتش منتشر شد. این اثر به آهنگسازی محمدرضا چراغعلی، با صدای قاسم افشار و شعری از ندا شامحمدی و تدوین علیرضا مرادعلی بیگی در معاونت فرهنگی و تبلیغات سازمان عقیدتی، سیاسی ارتش (اداره هنری و سینمایی) تهیه و منتشر شده است.