آغاز ماجراجویی شمسایی و شاگردانش در آسیا

آغاز ماجراجویی شمسایی و شاگردانش در آسیا

هفدهمین دوره جام ملت‌های فوتسال آسیا روز گذشته با انجام چهار بازی در تایلند شروع شد و حالا در دومین روز این بازی‌ها، همه نگاه‌ها به تیم‌ملی فوتسال ایران است. این تورنمنت در واقع دومین تجربه مربیگری وحید شمسایی روی نیمکت تیم‌ملی فوتسال است. سال گذشته تیم ایران با هدایت شمسایی به بازی فینال رسید اما با بدشانسی با نتیجه 3 بر 2 به ژاپن باخت و دستش از جام کوتاه ماند.

حالا شمسایی و کادر مربیانش به دنبال آن هستند که بعد از یک سال وقفه، بار دیگر ایران را در فوتسال آسیا به قهرمانی برسانند. در 16 دوره قبلی این بازی‌ها، تیم‌ملی ایران با 12 دوره قهرمانی، قدرت بلامنازع فوتسال آسیا به حساب می‌آید. ژاپن نیز با چهار بار قهرمانی در رده دوم قرار دارد تا عناوین قهرمانی فوتسال قاره کهن فقط بین همین دو تیم تقسیم شده باشد.ایران در مسابقات امسال، در گروه D در کنار تیم‌های کویت، بحرین و افغانستان قرار دارد و در اولین بازی نیز به مصاف افغانستان می‌رود. تیم‌ملی ایران در حالی وارد جام هجدهم شده که یک غایب مهم و سرشناس دارد. حسین طیبی که چندی پیش در تیم باشگاهی خود در اسپانیا مصدوم شد، نتوانست به این بازی‌ها برسد تا مهم‌ترین غایب این تورنمنت نیز لقب بگیرد. مسلم اولاد‌قباد نیز دیگر ستاره تیم‌ملی است که در آخرین لحظات به لیست شاگردان شمسایی اضافه شد و می‌تواند مهره مهم این جام باشد. تقابل ایران با تیم‌ملی افغانستان در گام نخست، از یک جهت نیز جالب است. مجید مرتضایی، سرمربی ایرانی این تیم که مدرک A آسیا را دارد، سال گذشته به عنوان سرمربی تیم‌ملی افغانستان انتخاب شد و دست به تاریخ‌سازی بزرگی زد. شاگردان مرتضایی سال گذشته و در مسابقات مقدماتی، توانست بالاتر از تیم‌های عربستان، اندونزی و ماکائو قرار گرفته و افغانستان را برای اولین بار به مرحله نهایی جام ملت‌های آسیا برساند. 
   
نیمکت پرقدرت ایران 
وحید شمسایی در کنار مربیان و دستیاران خود به دنبال این است که ضمن رسیدن به قهرمانی در این دوره از مسابقات، جواب منتقدان سال گذشته را نیز بدهد. سال گذشته و پس از نایب قهرمانی ایران در آسیا، انتقادات زیادی نسبت به دستیاران شمسایی وارد شد، اما او در کنار آنها ایستاد و حالا می‌خواهد ثابت کند که این حمایت اصلا بی‌دلیل نبوده است.مغز متفکر تیم مربیگری شمسایی، شهاب سفال‌منش است که دارای مدرک دکترا و مدرس بین‌المللی فوتسال محسوب می‌شود. او علاوه بر تیم‌ملی، ‌در تیم‌های دبیری تبریز و تاسیسات دریایی تهران نیز کنار شمسایی بوده است. سفال‌منش در برهه‌ای، هدایت تیم‌ملی فوتسال لبنان را بر عهده داشت. اما هرگز به عنوان سرمربی روی نیمکت تیم‌های مطرح حضور نداشته است.نفر بعدی، سیامک داداشی است که تمامی دوران مربیگری‌اش را به عنوان دستیار در کنار وحید شمسایی سپری کرده است و با توجه به کارنامه درخشانی که در زمان بازی‌اش بر جای گذاشته، با تجربیاتش به شمسایی کمک می‌کند. داداشی بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ پیراهن تیم‌ملی فوتسال ایران را بر تن داشت و چهار قهرمانی در جام ملت‌های آسیا را با مربیگری انصاری‌فرد تجربه کرده است.نفر بعدی اصغر قهرمانی، سنگربان سابق تیم‌ملی است که 12 سال بین سال‌های 1379 تا 1391 درون دروازه‌ تیم‌های لیگ برتری ایستاد و افتخارات پرشماری را در عرصه بازیگری‌اش بدست آورده است. او با تیم‌ملی فوتسال، در جام‌ ملت‌های ۱۹۹۹ مالزی، ‌۲۰۰۰ تایلند‌، ۲۰۰۷ ژاپن‌ و ۲۰۰۸ تایلند‌‌ به عنوان قهرمانی دست یافت و یکی از سنگربانان تیم‌ملی در جام‌های جهانی، ۲۰۰۰ گواتمالا و‌ ۲۰۰۸ برزیل بوده است. اصغر قهرمانی سال ۲۰۱۰ به عنوان مربی دروازه‌بان‌‌ها در کنار حسین شمس حضور داشت و همان سال با قهرمانی در جام ملت‌های آسیا، به اولین افتخار مربیگری‌اش رسید.