موضع عراق در‌خصوص تنش‌های اخیر ایران و اسرائیل

موضع عراق در‌خصوص تنش‌های اخیر ایران و اسرائیل

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق پس از دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان»، حمله اخیر رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی جمهوری اسلامی در دمشق را نقض آشکار و خلاف قوانین بین‌المللی خواند و گفت همین اقدام، ایران را بر آن داشت تا پاسخ دهد.

نخست‌وزیر عراق درباره عملیات تنبیهی جمهوری اسلامی ایران علیه اسرائیل تصریح کرد: «از طریق گزارش‌های نظامی که دریافت کرده‌ایم برای ما ثابت نشد که موشک یا پهپادی از عراق پرتاب شده است‌.»السودانی سپس با تأکید بر لزوم حفظ امنیت عراق تصریح کرد‌: «قطعا‌ موضع ما روشن است. ما به هیچ نهاد غیردولتی اجازه نمی‌دهیم تا از عراق برای بازگرداندن این کشور به جنگ استفاده کند.ما ازرویه‌های قانونی برای حفظ امنیت عراق ودورکردن عراق ازصحنه درگیری استفاده می‌کنیم‌.»نخست‌وزیر عراق با اشاره به این‌که فلسطینیان در مقابل چشمان جهان با نسل‌کشی مواجه هستند،گفت: «اما ‌جامعه بین‌المللی با سیستم وقوانین خوددرمحافظت ازغیرنظامیان بی‌گناه شکست خورده است‌.»وی باانتقادازانفعال جهان درقبال جنایات رژیم‌صهیونیستی در غزه گفت:«ما خواهان اجرای این ارزش‌ها و اصول از سوی جامعه بین‌الملل هستیم. پس، قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و دستورالعمل‌های کنفرانس بین‌المللی درباره موضوع فلسطین کجاست؟»
     
تداوم عملیات انصارا... تا توقف جنگ غزه
حزام الاسد، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارا... یمن گفت نیروهای مسلح یمن به حملات علیه کشتی‌های اسرائیلی یا مرتبط با رژیم صهیونیستی تا زمان توقف جنگ غزه ادامه خواهند داد.حزام الاسد درگفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک تصریح کرد که «انصارا... همچنان به هدف قرار دادن کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی به‌عنوان یک حق مشروع و تضمین شده برای پاسخ به حملات آمریکایی-انگلیسی علیه یمن ادامه خواهد داد.» وی تاکید کرد که عملیات نظامی یمن با تداوم تجاوز و محاصره اسرائیل علیه مردم نوار غزه که با حمایت آمریکا صورت می‌گیرد، در ارتباط است. 
     
تسریع شهرک‌سازی‌های اسرائیل
روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی نوشت که کابینه رژیم‌صهیونیستی از زمان شروع جنگ اخیرش از عملیات هفتم اکتبر به بعد، شهرک‌سازی‌های خود را در سراسر قدس شرقی تسریع کرده است.  براساس این گزارش بیش از ۲۰ پروژه مرتبط با شهرک‌سازی در این منطقه که مجموعا شامل هزاران واحد مسکونی می‌شود، تصویب یا به پیش برده شده است. 
     
آغاز روند خروج صلح‌ بانان روس از قره‌باغ 
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که نیروهای حافظ صلح روسیه پس از آن که جمهوری آذربایجان در سال گذشته اراضی مورد مناقشه را پس گرفت، خروج از منطقه قره‌باغ کوهستانی را آغاز کرده‌اند.  او این اظهارات را در پاسخ به سؤالی در مورد گزارش‌ رسانه‌های جمهوری آذربایجان مبنی بر ترک مواضع نیروهای روسیه که در چارچوب توافق صلح 2020 بین باکو و ایروان مستقر شده بودند، بیان کرد و گفت: «بله، این درست است.»جمهوری آذربایجان سپتامبر گذشته منطقه قره‌باغ کوهستانی را از نیروهای ارمنی پس گرفت‌؛ اقدامی که باعث مهاجرت دسته‌جمعی ارامنه آنجا به سوی ارمنستان شد. 
     
سانسور خبری نیویورک‌تایمز به نفع اسرائیل
در بحبوحه جدال داخلی بین کارکنان روزنامه «نیویورک‌تایمز» در خصوص نوع پوشش این روزنامه از جنگ رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در غزه، وبگاه آمریکایی «اینترپست» یک یادداشت محرمانه از سیاست خبری نیویورک‌تایمز در پوشش جنگ غزه را فاش کرد. این یادداشت فاش شده نشان می‌دهد سردبیران روزنامه نیویورک‌تایمز به خبرنگاران این رسانه دستور داده‌اند در پوشش جنگ غزه، استفاده از واژگان «نسل‌کشی»، «پاکسازی قومیتی» را محدود و در زمان توصیف سرزمین فلسطینیان، از استفاده از عبارت «اراضی اشغالی» اجتناب کنند. دبیران ارشد نیویورک‌تایمز همچنین به خبرنگاران خود دستور داده‌اند که «به جز موارد بسیار نادر» از واژه «فلسطین» استفاده نکنند و از عبارت «اردوگاه‌های پناهندگان» برای توصیف مناطقی از غزه که محل اسکان فلسطینیان آواره اخراج شده از دیگر بخش‌های فلسطین در جریان جنگ‌های قبلی رژیم صهیونیستی و اعراب است، اجتناب کنند.