معلم جلوه‌ای از عشق

معلم جلوه‌ای از عشق

«این‌که گفته می‌شود معلم کار انبیا را می‌کند، خب این کلام، حرفی است که ما می‌زنیم‌؛ برویم در عمق این حرف‌؛ این کلام یعنی چه؟ یزَکّیهِم وَ یعَلِّمُهُمُ الکِتبَ وَ الحِکمَة‌؛ کار انبیا این است‌؛ کار انبیا نجات بشریت است، کار انبیا ایجاد یک جامعه‌ انسانی برتر و والاتر است‌؛ این است کار انبیا‌؛ می‌گوییم «معلم، شاغلِ به شغل انبیا است»، «معلمی شغل انبیا است»، عمق این حرف و مغز این حرف این است. این شد معلم.»

مقام معظم رهبری (‌مدظله‌العالی‌) (۱۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ (جایگاه معلم، عظیم، شریف و پرصلابت است‌؛ معلم همان است که عشق و ایمان را بر لوح جان حک می‌نماید، چشم‌ها را با چشمه معرفت آشنا می‌سازد، درهای دانایی را به روی قلب‌ها می‌گشاید و ندای فطرت را پرقدرت بر گوش‌ها می‌نوازد. معلم پشتوانه مهربانی و صداقت است و کلامش زمزمه حقیقت و راستی. معلم بیرق محبت به دست دارد و الفبای امید می‌آموزد‌؛ امید به زیستی بهتر و زندگانی برتر.
مقام معلم آنچنان مرتبه‌ای دارد که شغل انبیا نامیده می‌شود‌؛ پیامبر اعظم(ص) چنان برای معلمان و مقام ارجمند آنان ارزش قائل بود که در دعاهایش می‌فرمودند: “اللهم اغفر للمعلمین و اطل اعمارهم و بارک لهم فی کسبهم‌؛ (کشف الخطا، ج1، ص48) خداوندا! معلمان را بیامرز و عمر طولانی به آنان عطا فرما و کسب و کارشان را مبارک گردان!» 
سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی مفتخر است متولی مدارس غیردولتی، هیأت امنایی و آموزش از راه دور بوده و می‌تواند گام‌های مؤثری در جهت ارتقای آموزشی، علمی و رفاهی معلمان این مدارس بردارد‌، چراکه بر این باور هستیم که ارتقای جایگاه معلم، کرامت و منزلت ایشان ارتباط دوسویه با فرآیند یاددهی ـــ یادگیری محصلان دارد.اصلاح قانون مدارس ومراکز غیردولتی، بهبود شرایط رفاهی و ساعات آموزشی معلمان، نظارت سیستماتیک و مستمر بر قراردادهای مؤسسان با معلمان، پیش‌بینی دوره‌های توانمندسازی هدفمند و گزینش‌های اثربخش ازجمله فعالیت‌های جدید سازمان است ودر این راستا برنامه‌های متنوعی را پیش‌بینی کرده است. بر این باوریم هر روز«روز معلم» است تا قدردان انسان‌های فهیم و با محبتی باشیم که از دستان‌شان عطر دانش استشمام می‌شود. لیکن هر سال در۱۲اردیبهشت فرصت مغتنمی است تااززحمات ومجاهدت معلمانی را که به‌رغم مشکلات اقتصادی و معیشتی و با همه وجود خود را وقف تربیت و تعلیم نسل آینده‌ساز می‌کنند، تکریم کنیم. 

احمد محمودزاده | رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی