روزنامه نگاری با قدرت تیتر

روزنامه نگاری با قدرت تیتر

در عصر رقابت فشرده رسانه‌ها و سهم‌طلبی رسانه‌های نوظهور، بهره‌گیری رسانه‌ها از مزیت نسبی خود، می‌تواند ضامن حیات و بالندگی آنها باشد.بدون شک مزیت نسبی روزنامه‌‌ها در قدرت تیتر آنها نهفته است. گرچه گزارش میدانی ذیل روزنامه‌نگاری تحقیقی یا خبر تحلیلی و سوژه‌یابی هوشمندانه، همگی ابزار قدرت رسانه‌های مکتوب محسوب می‌شود اما این قدرت تیتر و خلاقیت در تیترزنی جذاب است که همچنان نبض تپنده دنیای روزنامه‌نگاری به‌شمار می‌رود.

به اعتقاد کارشناسان، قدرت صدا در رادیو، قدرت تصویر در تلویزیون و سرعت انتشار خبر در فضای مجازی از مزیت‌های نسبی این رسانه‌ها است که در این بین، قدرت تیتر که در نیم‌تای بالای صفحه یک روزنامه‌ها درج می‌شود، مزیت نسبی و اختصاصی مطبوعات است.
​​​​​​​در دنیای امروزی ممکن است مخاطبان با ذائقه‌های فست‌فودی، فرصت خواندن همه صفحات روزنامه‌ها را نداشته باشند اما بدون شک از مخاطبان خاص و وفادار تا مخاطبان عام، همگی در نگاه نخست، تیتر یک مطبوعات را ازنظر می‌گذرانند و این یعنی دیده شدن.بااین نگاه هر چند با رشد روزافزون رسانه‌های نوظهور و چالش آنها با رسانه‌های با قدمت بیشتر ازجمله رسانه‌های مکتوب، از میزان تیراژ یا شمارگان روزنامه‌ها کاسته شده است اما روزنامه‌ها با قدرت تیتریک و فتوتیتر یا همان تیتروعکس، همچنان محل توجه مخاطبان واثرگذاری در فضای رسانه‌ای هستند.
صرف‌نظر از قدرت تیتر و به‌رغم برداشت بعضا تهدیدمحور از سهم‌خواهی رسانه‌های نوظهور مجازی به نظر می‌رسد رسانه‌های مکتوب وحتی رادیو و تلویزیون با بهره‌گیری از بستر فضای مجازی به عنوان فرصت، می‌توانند بر میزان برد و اثرگذاری خود بیفزایند.در سال‌های اخیر، برخی رسانه‌های مکتوب با هوشمندی توانسته‌اند با تولید گزارش‌های میدانی و تیترهای جذاب که در فضای مجازی به اشتراک گذاشته‌اند، نه‌تنها خلأ کاهش تیراژ را پر کنند که حتی بیشتر دیده شوند و مخاطبان میلیونی پیدا کنند.
با این اوصاف و به‌رغم این‌که خرید روزنامه در کیوسک‌ها یا دکه‌های فروش مطبوعات، رفته‌رفته جای خود را به پیشخوان روزنامه در فضای مجازی و گوشی همراه علاقه‌مندان داده است اما روزنامه‌ها همچنان پرفروغ درعرصه رقابت فشرده میان رسانه‌‌هاحضور داشته و درباشگاه رسانه‌ای و بازیگران جدید آن با قدرت تیتر خودنمایی می‌کنند.
بیست و چهارمین سال تولد روزنامه جام‌جم مبارک.

دکتر مراد عنادی / تحلیل گر ارشد مسائل سیاسی و رسانه