هلند؛  اسیر طلسم فینال

هلند؛ اسیر طلسم فینال

با تیمی كه رونالدو كومان طی یك سال گذشته ساخت  و پس از پشت سر گذاشتن حریفانی همچون فرانسه، آلمان و انگلیس به فینال اولین دوره لیگ ملت‌های اروپا رسید، خیلی‌ها انتظار داشتند هلند بتواند به راحتی مقابل پرتغال پیروز شود و به قهرمانی برسد. اما به نظر می‌رسد طلسم فینال‌ها هنوز دست بردار نارنجی‌پوشان نیست. پرتغالی‌ها با یك بازی بهتر و با یك گل توانستند به عنوان اولین قهرمان این مسابقات نام بگیرند تا حسرت هلندی‌ها در فینال‌های مختلف به عدد 4 برسد.
سه فینال قبلی این تیم در جام‌های جهانی بود تا از این حیث ركورددار باشد. نارنجی‌پوشان در دو جام‌جهانی 1974 و 1978 به فینال رسیدند اما اولی را به آلمان و دومی را به آرژانتین باختند. آنها برای رسیدن به سومین فینال خود در جام‌جهانی 32 سال صبر كردند، اما این بار تیم آماده و دوست داشتنی اسپانیا بود كه باز هم مانع قهرمانی هلندی‌ها شد. تنها زمانی كه این تیم در فینال توانست به موفقیت برسد، جام ملت‌های اروپا در سال 1988 بود كه توانستند شوروی را شكست دهند. تیم رویایی آن روزهای هلند متشكل از ستاره‌هایی همچون گولیت، ریكارد و فن باستن بود.
یكی از مواردی كه مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت، رفتارهای رونالدو در مراسم بعد از بازی فینال بود. به گزارش روزنامه اسپانیایی آس، در مراسم اهدای جوایز، برناردو سیلوا به‌عنوان بهترین بازیكن جام انتخاب شد. رونالدو كه از مرحله نیمه‌نهایی تیم ملی فوتبال پرتغال را همراهی كرده بود در دیدار برابر سوئیس درخشید و باعث شد تیمش به دیدار نهایی صعود كند. ستاره پرتغالی در دیدار فینال نیز بازی خوبی به نمایش گذاشت و انتظار داشت او را به‌عنوان بهترین بازیكن این تورنمنت انتخاب كنند، اما این اتفاق رخ نداد و جایزه به بازیكن منچسترسیتی رسید.
رونالدو در كنار سیلوا حضور داشت اما زمانی كه نام شماره «10» تیم ملی پرتغال را به‌عنوان بهترین بازیكن جام اعلام كردند چهره رونالدو عوض شد. او ابتدا سر خود را تكان داد. این در حالی بود كه دیگر بازیكنان پرتغال به سمت سیلوا رفتند تا به او تبریك بگویند. با وجود این‌كه رونالدو نزدیك‌ترین بازیكن به سیلوا بود، به او تبریك نگفت. البته رونالدو به لطف هت تریك در بازی نیمه نهایی توانست به‌عنوان آقای گل اولین دوره این مسابقات انتخاب شود.