نافرمانی مدنی، سودان را فلج كرد

نافرمانی مدنی، سودان را فلج كرد

اعتصاب هماهنگ و سراسری معترضان در سودان نه تنها توجه جهانی را به تحولات این كشور جلب كرد بلكه نظامیان حاكم را به تردید و وحشت انداخت تا جایی كه بین آنها شكاف افتاده و تعدادی از آنها بركنار شدند. معترضان می‌گویند تا دست یافتن به دولتی غیرنظامی به اعتصابات خود ادامه خواهند داد .
به گزارش ایسنا و به نقل از اسكای نیوزعربی، روز گذشته خارطوم، پایتخت سودان و چند شهر دیگر این كشور شاهد كاهش فعالیت‌های اقتصادی و عبور و مرور همزمان با آغاز نافرمانی مدنی بود؛ هرچند نهادهای دولتی تاكید دارند فعالیت‌ها در پایتخت و استان‌های مختلف به شكل عادی جریان دارد و این فراخوان تأثیری نداشته است. فعالان سودانی توییتر با صدها هشتگ از این نافرمانی حمایت كرده و بر لزوم استمرار فشارها بر شورای نظامی برای كناره‌گیری از قدرت تاكید كردند.
نافرمانی مدنی یك هفته پس از حمله به تظاهركنندگان و تحصن كنندگان مقابل مقر فرماندهی كل ارتش سودان اجرا شد. در پاسخ به این درخواست تظاهركنندگان مسیرهای خارطوم را با موانع و نیز مغازه‌ها و فروشگاه‌ها را بستند. در محله بحری در شمال خارطوم تحصن‌كنندگان با تایرهای خودرو، تنه‌های درخت و سنگ‌های بزرگ برای ایجاد موانع و در چارچوب نافرمانی مدنی خیابان‌ها را بستند. كارمندان بانك مركزی سودان نیز فعالیت خود را متوقف كردند؛ به طوری كه اكثر بانك‌ها درهای خود را به روی مشتریان بستند. در خیابان الستین در خارطوم شعبه‌های بانك توسعه صادرات، البركه،‌ الخارطوم كاملا تعطیل بودند. خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد، فرودگاه خارطوم پروازهای معدودی را انجام داد و سالن‌های فرودگاه مملو از مسافر بودند. اكثر آژانس‌های مسافربری نیز به دلیل قطع اینترنت تعطیل شدند و قیمت بلیط‌ها افزایش یافت.
درهمین رابطه، شمس‌الدین الكباشی، سخنگوی شورای نظامی سودان با تاكید بر این‌كه نهادهای انتقالی و در رأس آنها فراكسیون انتخابات باید كار خود را آغاز كنند، گفت: شورای نظامی آماده است برای دستیابی به راه‌حلی توافقی برای بحران كشور به میز مذاكرات بازگردد. این سخنگو اعتراف كرد: در جریان عملیات امنیتی كه به پراكنده كردن تحصن‌كنندگان مقابل مقر فرماندهی كل ارتش سودان و كشته شدن ده‌ها نفر منجر شد اشتباهی در اجرا رخ داد. جمعیت شاغلین سودان می‌گوید: این نافرمانی تا زمانی كه شورای نظامی قدرت را به غیرنظامیان تحویل ندهد، ادامه خواهد داشت. محمد الاسباط، یكی از رهبران مخالفان سودانی از اقدامات ارتش این كشور علیه معترضان به شدت انتقاد كرده و گفته است: خشونت‌های نظامیان ارتش علیه معترضان سودانی پذیرفتنی نیست.
درهمین حال برخی منابع روز گذشته اعلام كردند، ۹۸ تن از افسران دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی سودان طی جدیدترین تصمیم دستگاه امنیتی این كشور از كار بركنار و بازنشسته شدند. این دومین دور از بركناری‌ها در دستگاه امنیتی از زمان بركناری عمر البشیر در ۱۱ آوریل گذشته است. كمیته مركزی پزشكان سودان نیز دیروز خبر داد كه شمار كشته‌های این كشور از زمان حمله به تحصن معترضان، به 117 نفر رسیده است .