قیام علیه معامله ننگ

به گزارش اشپیگل در طرح معامله قرن، خبری از دولت فلسطین نیست

قیام علیه معامله ننگ

با نزدیك شدن به زمان برگزاری نشست مشكوك بحرین و اجرای نخستین مرحله از طرح موسوم به معامله قرن، گروه‌های فلسطینی به تكاپو افتاده اند تا با برگزاری یك تظاهرات گسترده در سطح منطقه به این نشست پاسخ دهند. بی‌تردید اگر ملت‌های مسلمان و هوادار مقاومت فلسطین نیز همراه آنان قیام كرده و با برگزاری تظاهرات و راهپیمایی‌های متعدد به این طرح اعتراض كنند در مجموع اعتراضی جهانی شكل خواهد گرفت كه توهمات صهیونیست‌ها و حامیان منطقه‌ای شان را ناكام خواهد گذاشت. در غیر این صورت، سكوت ملت‌ها و همكاری دولت‌های محور عربستان می‌تواند این طرح را به اجرا نزدیك کند .

به گزارش فارس و به نقل از منابع فلسطینی و اسرائیلی؛گروه‌ها و اقشار مختلف فلسطین قصد دارند در اعتراض به برگزاری نشست بحرین و مطرح شدن طرح معامله قرن، تظاهرات گسترده‌‌ای در روزهای آتی برگزار كنند. این اعتراضات همزمان با 25 و 26 ژوئن (چهارم و پنجم تیر) خواهد بود كه قرار است نشست اقتصادی مرتبط با طرح معامله قرن در بحرین برگزار شود. به همین منظور نمایندگان سازمان آزادی‌بخش فلسطین، سازمان‌های جامعه مدنی و شخصیت‌های مستقل فلسطینی از همه اقشار مردم خواسته‌اند در اعتراض به برنامه صلح ترامپ و نشست اقتصادی بحرین در این تظاهرات شركت كنند.
«واصل ابو یوسف» عضو كمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین در این زمینه گفت كه فلسطینی‌ها باید مبارزه علیه «معامله قرن» را انجام دهند و سیاست‌های آمریكا را محكوم كنند.جنبش حماس نیز در بیانیه‌ای به برگزاری نشست اقتصادی آتی در بحرین واكنش نشان داده و اعلام كرد این اقدام باعث تضییع بیشتر حقوق فلسطینیان می‌شود. عربستان و امارات از جمله كشورهای جهان عرب هستند كه برای حضور در نشست بحرین اعلام آمادگی كرده‌اند. برخی گزارش‌ها همچنین از حضور «قطر» در این نشست حكایت دارد.
طرح داماد
«معامله قرن» طرحی از جانب جراد كوشنر، داماد دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریكاست كه قصد دارد به جدال ۷۰ ساله میان رژیم صهیونیستی و فلسطینیان پایان دهد. محور مركزی این طرح «صلح برای رفاه» است، اما اسرائیلی‌ها با این طرح موافق و فلسطینیان مخالف آن هستند .
اشپیگل آنلاین، سایت اینترنتی روزنامه آلمانی اشپیگل مقاله‌ای با عنوان طرح داماد منتشر كرد. در بخش آغازین این مقاله كه توسط دومینیك پترز و كریستف زودو تهیه شده، آمده است: «در سال ۱۹۹۳ رهبر وقت جنبشآزادیبخش فلسطین، یاسر عرفات، به طور رسمی پذیرفت كه دولت اسرائیل از بین نخواهد رفت. اكنون جانشین او، محمود عباس، باید بپذیرد كه كشوری به نام فلسطین ایجاد نخواهد شد.»
به گزارش این منبع، عنوان معامله قرن را دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریكا برای طرح داماد خود، جرارد كوشنر، انتخاب كرده است. ترامپ كه در وهله نخست یك بازرگان موفق است تلاش می‌كند معامله‌هایی را انجام دهد كه عظیم باشند و نام او را در تاریخ ثبت كنند. به همین دلیل هم با معامله هسته‌ای با ایران مخالف است و می‌خواهد با ایران توافق گسترده‌تری انجام دهد و پیشتر هم گفته بود كه قصد دارد با
 كره شمالی بزرگ‌ترین توافق را منعقد كند.
خداحافظی با كشور فلسطین
در ادامه مقاله به نقل از دولت آمریكا تاكید شده است كه در طرح داماد ترامپ و دو همكار او، جیسون گرینبلات، فرستاده ویژه آمریكا در امور خاورمیانه و دیوید فریدمن، سفیر آمریكا در اسرائیل، چیزی به نام كشور مستقل فلسطین در نظر گرفته نشده است. كوشنر پیشتر در این باره گفته بود: «وقتی ما از دو كشور مستقل حرف می‌زنیم برای دو طرف به یك معنا نیست و هر كدام‌شان تصورات خود را دارند.» از دید فلسطینی‌ها، آمریكا با چنین طرحی بیش از پیش اعتبار خود را از دست می‌دهد. محمود عباس، رئیس تشكیلات خودگردان فلسطین طرح كوشنر را معامله بی‌شرمی خوانده و گفته است كه این طرح به درك واصل خواهد شد. حماس و جهاد اسلامی فلسطین نیز با معامله قرن مخالفند. برخی از كشورهای منطقه، از جمله ایران و اردن هم مخالفت خود را با این طرح اعلام كرده‌اند.
با این حال برخی كشورهای منطقه ازجمله عربستان سعودی، امارات و بحرین با این طرح موافق بوده و طبق دستورات واشنگتن از آن حمایت می‌كنند. حتی روز گذشته شبكه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی از فشار كاخ سفید بر برخی كشورهای منطقه برای مشاركت در نشست منامه خبر داد و گفت: آمریكایی‌ها نگران مشاركت مصر و اردن بوده و تاكنون با وجود فشارهای سنگین كاخ سفید این كشورها مشاركت خود در نشست بحرین را اعلام نكرده‌اند.
هدف نشست بحرین
در ادامه گزارش اشپیگل آنلاین آمده است كه اواخر ژوئن سال جاری ایالات متحده و چند كشور عرب حاشیه خلیج‌فارس یك كارگاه آموزشی اقتصادی با عنوان صلح برای رفاه در بحرین برگزار می‌كنند. در این كارگاه قرار است به فلسطینیان نشان داده شود كه برای آنان چه توانایی اقتصادی بالقوه‌ای در طرح نهفته است؛ البته هنوز منافع اقتصادی‌ای كه از جانب كشورهای عربی در اختیار آنان گذاشته می‌شود معلوم نیست و كسی روشن نكرده این كشورها در ازای كمك اقتصادی به فلسطینیان چه امتیازاتی دریافت می‌كنند. به همین دلیل كارشناسان پیش‌بینی می‌كنند این طرح سرانجامی نخواهد داشت. به نوشته اشپیگل: «ایده این طرح از بنیامین نتانیاهو بوده است». براساس دیدگاه‌های نتانیاهو قرار است تمام شهرك‌های یهودی‌نشین كرانه باختری تحت حاكمیت اسرائیل درآمده و فلسطینی‌ها پایتخت خود را در منطقه ابودیس قرار دهند. به موجب این طرح همچنین قرار است كرانه باختری زیر نظر اردن و غزه زیر نظر مصر اداره شود. اجرای طرح معامله قرن به معنای پایان دادن به مساله‌ای به نام فلسطین است .