مفتاحیِ شاعر پس از 15 سال

مفتاحیِ شاعر پس از 15 سال


آن‌قدر در این سال‌ها بر پژوهش، نقد و تحقیق متمركز شد تا خیلی‌ها از یاد ببرند، او ابتدا با انتشار مجموعه‌ای از شعرهایش به مخاطبان ادبیات ایران معرفی شد؛ ابتدای دهه 80 بود كه مجموعه شعر «بن‌بست» او منتشر شد و سپس سال 1383 دومین كتاب شعرش با عنوان «آخرین انسان» به بازار كتاب آمد و پس از آن، سال‌ها روزنامه‌نگاری و پس از آن سر در لاك تحقیق فروبردن، صورت شاعری‌اش را در پستو نگه داشت تا این‌كه حالا بعد از 15 سال سكوت، دوباره كتابی دیگر از شعرهایش را منتشر كرده است. محمد مفتاحی را می‌گوییم كه نامش در ادبیات ایران، بیشتر همراه با سیروس نیرو و م. آزاد آمده. از جمله این‌كه او در تصحیح چند اثر كهن ادبیات فارسی با سیروس نیرو همكاری داشته، شعرهای او را منتشر كرده و همچنین برای م. آزاد شناخت‌نامه‌ای در نشر ثالث درآورده و همچنین گردآورنده نامه‌های او و هانیبال اخلاص برای نشر نگاه بوده است. البته اینها، همه كارهایی نیست كه او در این 15 سال فاصله بین «بن‌بست» و كتاب شعر تازه‌اش انجام داده است. در واقع او فقط بر تحقیق درباره شعر متمركز نبوده و در این میان از احمد محمود به عنوان یكی از شاخص‌ترین داستان‌‌نویس‌های ایرانی سراغ گرفته است در كتابی با عنوان «همسایه با بیگانه‌ها» كه شناخت‌نامه احمد محمود است.
حالا مجموعه شعر «سكوت سهم جیرجیرك‌هاست»، سومین كتاب شعر محمد مفتاحی است. این كتاب به‌تازگی در انتشارات آرادمان منتشر شده و اتفاقا در روزهای برپایی نمایشگاه كتاب تهران، یكی از پرفروش‌های غرفه این انتشارات بوده است. در این كتاب،  25 شعر از محمد مفتاحی را می‌خوانیم كه او آنها را سال‌های 83 و 84 نوشته است. البته این كتاب تازه هم دقیقا شعرهای پس از انتشار كتاب دومش را دربرمی‌گیرد و نشان‌دهنده تجارب جدید او در شاعری نیست. مفتاحی پیش از این كتاب، مجموعه‌‌های بن‌بست (1380) و آخرین انسان (1383) را منتشر كرده بود كه اولی برنده جایزه انتخاب كتاب معلم در سال 83 و دومی نامزد دور نهایی جایزه شعر جوان شده بود.
كتاب به علی مومنیان تقدیم شده است؛ خواننده موسیقی ایرانی كه مفتاحی در این سال‌ها به عنوان ترانه‌سرا در آلبوم‌‌هایی چون «نقش‌‌ها»، «شهرنیستی» و «ردپای تو» با او همكاری كرده است.
اگر می‌خواهید شعرهای سكوت سهم جیرجیرك‌‌هاست را كه 50 صفحه است و در 500 نسخه منتشر شده بخوانید، 12هزارتومان باید هزینه كنید.