سازمان میراث فرهنگی به تنهایی مسؤول نیست

پشت پرده قصه سد لفور

سازمان میراث فرهنگی به تنهایی مسؤول نیست

سد لفور فعلا یكی از هشتگ‌های داغ فضای مجازی است و واكنش‌ها نسبت به آن هنوز ادامه دارد. واكنش‌هایی كه فعلا با دستور دادستان عمومی و انقلاب استان مازندران و با حضور نیروهای انتظامی، به جمع‌آوری قایق‌های شخصی و برخورد با نابهنجاری‌ها در حریم این سد منجر شده و همزمان پای دو نهاد را هم برای پاسخگویی به پرونده این هنجارشكنی باز كرده است؛ یعنی مجموعه آب منطقه‌ای استان مازندران و سازمان گردشگری و میراث فرهنگی؛ نهادهایی كه به گفته دادستانی باید به وظیفه نظارتی‌شان به‌خوبی عمل می‌كردند؛ نظارتی كه اتفاق نیفتاده و نتیجه انتشار تصاویر این تفریح نامتعارف در فضای مجازی است.
گرچه در این بین شركت آب منطقه‌ای فعلا فقط با اظهار تاسف از انتشار خبر و این حركت خلاف شوونات اسلامی، گفته كه مخزن سد لفور بیش از ۵۰۰هكتار است و آب ورودی به آن از سه رودخانه مستقل منشأ می‌گیرد و در حال حاضر به هیچ بهره بردار خصوصی توسط آب منطقه‌ای مازندران اجازه استفاده از سطح دریاچه و مخزن برای استفاده‌های تفریحی و گردشگری و قایق سواری داده نشده و با این حال تاكید كرده كه باتوجه به گستردگی مخزن صحت و سقم موضوع و نحوه انتشار خبر در حال بررسی است تا برخورد لازم با متخلفان صورت بگیرد.
با این حال، آن سوی ماجرا، ولی تیموری، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری معتقد است در ماجرایی كه ارتباطی با حوزه گردشگری ندارد نشانه گرفتن انگشت اتهام به سمت آن، كمی شتابزدگی است. تیموری می‌گوید: افراد هنجارشكن در این ماجرا در قالب آژانس مسافرتی به این سد سفر نكرده یا راهنمای تور همراه آنها نبوده كه از این نظر مسؤولیتی متوجه سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای برخورد با خاطیان باشد.
با این حال، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی هم معتقد است فرهنگ گردشگرپذیری و گردشگری بسیار گسترده است و به امكانات زیادی نیاز دارد. اعتقادی كه باعث می‌شود تیموری از همكاری رسانه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی در این عرصه بگوید و اعتراف به این موضوع كه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با وجود چنین گستردگی و طیف وسیع انسان‌ها، به تنهایی قادر به انجام این كار نیست.