جهاد برای برادران انقلاب

آیین تودیع و معارفه روسای پیشین و جدید حوزه‌هنری برگزار شد

جهاد برای برادران انقلاب

تالار اندیشه حوزه هنری صبح دیروز، یکی از ویژه‌ترین میزبانی‌هایش در طول دهه گذشته را تجربه کرد. در طول سال، چهره‌‌ها و بزرگان هنر و ادبیات و فرهنگ انقلاب گام در این تالار می‌گذارند تا در آیین‌های مختلفی حضور پیدا کنند، دیروز اما همه‌شان بودند. حجت‌الاسلام قمی، سیدعباس صالحی، حجت‌الاسلام خاموشی، حسن بنیانیان، فاضل نظری، حجت‌الاسلام قاسمیان، محسن مؤمنی‌شریف، عزت‌ا... ضرغامی، غلامعلی حدادعادل، علی فروغی، منوچهر شاهسواری، سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی، محمد حمزه‌زاده، داریوش ارجمند، سید‌محمدمهدی طباطبایی‌نژاد، ابراهیم داروغه‌زاده، محمدرضا فرجی، علیرضا تابش، مرتضی سرهنگی، مهدی آذرپندار، عبدالحمید قدیریان، کوروش زارعی، محسن کاظمی، علی‌محمد مودب، محمدرضا سنگری، حجت‌الاسلام سلیمانی، سعید بیابانکی و... از جمله مدیران و چهره‌های فرهنگی حاضر در این مراسم بودند. آنها آمده بودند تا شاهد مهم‌ترین اتفاق ده‌سال اخیر حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در سپهر مدیریتی آن باشند. آیین تودیع و معارفه مدیران حوزه بر پا بود؛ قرار بود محسن مؤمنی‌شریف رئیس سابق، تکریم و تودیع و محمدمهدی دادمان رئیس جدید معرفی شود؛ اتفاقی که از آن به عنوان جوان‌شدن حوزه در سطح مدیریتی یاد می‌شود. ما هم چند روز پیش که متن حکم حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی منتشر و خبر نشستن دادمان بر صندلی ریاست مخابره شد، از این جوان‌گرایی در جام‌جم نوشتیم. حالا مومنی‌شریف پس از ده سال نشستن بر آن صندلی، جایش را به‌دادمان می‌دهد. برویم ببینیم مهمان‌‌ها چه گفتند.‌

برادران انقلاب
مرتضی سرهنگی
فعال ادبیات دفاع مقدس
به آقای مومنی از دوستان قدیمی خودم بعد از ۱۰ سال خسته نباشید می‌گویم. به جناب آقای دادمان که از فردا در میز و صندلی اتاق آقای مومنی می‌نشینند هم خوش‌آمد می‌گویم.
اعتماد مردم به حوزه هنری یک ثروت ابدی برای این سرزمین است. ما اجازه نداریم از این ثروت کم کنیم و به کشورمان ضرر بزنیم، برای همین هر‌کسی که برای ادبیات و انقلاب و جنگ کار می‌کند، ما برادرش هستیم.


تاسیس مکتب هنر انقلاب در حوزه
علی‌اکبر صادقی رشاد
رئیس پژوهشگاه فرهنگ
آقایان مؤمنی شریف و دادمان شبیه هم هستند؛ هر دو سابقه طلبگی دارند و از نخبه‌ها بوده و هستند. مؤمنی شریف به نسل دوم انقلاب تعلق دارد و دادمان به نسل سوم البته مزین به شرف فرزندی شهید نیز هست.
تقاضا دارم از همه اهالی حوزه هنری برای تولید و صورت‌بندی هنر انقلاب، با ایشان همکاری کنند.


در «هنر» آسیب‌پذیر شده‌ایم
غلامعلی حدادعادل
رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی
ما از ناحیه هنر آسیب‌پذیریم و آسیب هم دیده‌ایم و می‌بینیم.  شهیدداده‌ها به فکر باشید که هنر برای فرد فرد انسان‌ها امری حیاتی بوده و به هیچ‌وجه حاشیه‌ای نیست.
   من به سهم خودم از زحمات محسن مؤمنی شریف تشکر کرده و برای جناب دادمان هم آرزوی توفیق می‌کنم. پس باید همه به محمدمهدی دادمان کمک کنیم تا حوزه هنری را به سرمنزل مقصود برساند.


   بیرون از گزارش          
داریوش ارجمند، بازیگر پیشکسوت کشورمان از سوی خانه هنر و ادبیات کشور افغانستان یک‌دست از لباس‌های آیینی این کشور را به مومنی تقدیم کرد.
دست‌اندرکاران این برنامه در پایان با دعوت از همسر محسن مومنی شریف روی صحنه و اهدای هدیه  از او قدردانی کردند.
محمد معتمدی خواننده موسیقی ایرانی، قطعاتی را به عنوان حسن ختام برای مخاطبان اجرا کرد.


رییسِ آقازاده
عزت‌ا... ضرغامی
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی
توانمندی محمدمهدی دادمان هیچ ربطی به جایگاه پدر شهیدش ندارد. او آقازاده هست اما نه به‌معنای آقازادگی‌ای که می‌شناسیم. او فردی با‌تجربه در مجموعه جوانان است که حتی این آقازادگی مانع از انجام کارهای بسیار ویژه او در عرصه‌های مختلف شده است. او از روحیات اخلاقی بسیار ممتازی برخوردار است که در حوزه تعامل و تواضع و رفتار یکی از متخصصان حوزه نیروی انسانی هستند. موضوعی که در حوزه مدیریت از اهمیت فوق‌العاده برخوردار است.


نقش  حوزه در پاسداشت دفاع مقدس
سیدعباس صالحی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
وقتی به فعالیت ۴۰‌ساله حوزه هنری نگاه کنیم تصویرهای مختلفی از آن می‌توانیم روایت کنیم. نخست نقشی است که حوزه هنری در پاسداشت دفاع مقدس داشته است.
محسن مومنی‌شریف ترکیبی از خلوص، همراهی، همدلی، تعهد و دیگر ویژگی‌هایی است که کارنامه مدیران را درخشان می‌کند. به ایشان خسته نباشید می‌گویم، محمدمهدی دادمان نیز مسوولیتش پاسداری از یک کارنامه زرین و ارزشمند است.


پیغام ویدئویی پرویز پرستویی
در بخش دیگری از این مراسم، ویدئویی از صحبت‌های پرویز پرستویی خطاب به محسن مومنی شریف، رئیس سابق حوزه هنری پخش شد.
پرویز پرستویی در این ویدئو گفت: به سهم خودم شاهد خلوص نیت محسن مومنی شریف در حوزه هنری بوده‌ام و ای کاش امروز می‌توانستم در این مراسم حضور پیدا کنم اما متاسفانه به دلیل فیلمبرداری، سعادت این حضور را از دست دادم. به هر حال از آقای مومنی شریف به جهت این‌که در این مدت حمایت‌های بسیاری کردند قدردانم. از این‌که مردم محروم و بازماندگان دفاع مقدس را حمایت کردند قدردانی می‌کنم و امیدوارم همچنان پایدار و برقرار باشید. درود بر شما و نفس گرم شما.
او در بخش دیگری از این ویدئو که در قالبی نمایشی برای این مراسم تدارک دیده شده بود، از سردار مکی خواست تا در میان جمعیت بیاید و از محسن مومنی‌شریف قدردانی کند.



از زبان رئیس سابق
 امروز در جایی صحبت می‌کنم که سردار سلیمانی، سردار ابومهدی المهندس و شهید همدانی در آن صحبت کردند و امروز در اینجا حضور دارم.
 اگر اهتمام رهبر انقلاب نبود، بارها حوزه هنری یا ادغام یا حذف شده بود. در این سال‌ها ایشان با اهتمام و محبتی که به حوزه هنری داشتند برای ما پشتوانه بزرگی ساختند.


از زبان رئیس‌ جدید
  پیش از همه وظیفه خودم می‌دانم از استادم محسن مومنی شریف که به حق، بر گردن من حق استادی دارند تقدیر کنم. هر کسی حوزه هنری را می‌شناسد، شهادت می‌دهد که حوزه هنری بالنده‌تر و رشیدتر از دوره‌های گذشته خود شده است.
امروز همه هویت ما که به ‌صورت همه‌جانبه تحت هجوم هستیم، به عنصر جهاد وابسته است.