مرور و عبور

مرور و عبور

۶ خرداد
غفوری‌فرد: اسامی رانت‌خواران را افشا می‌کنم
دکتر حسن غفوری‌فرد به جام‌جم گفت: رانت‌خواری یعنی استفاده از اطلاعات و عواملی که در اختیار دیگران نیست به این معنی که کسی براساس اطلاعاتی که در دست دیگران نیست بتواند منابع اقتصادی کسب کند.
دبیرکل سابق جامعه اسلامی مهندسین و نامزد هشتمین انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: کسانی که از رانت استفاده می‌‌کنند به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم با منابع قدرت و تصمیم‌گیری در تماس هستند. من اینجا نمی‌خواهم اسم ببرم اما اگر لازم شد بعدا و به‌صورت دقیق‌تر بیان خواهم کرد و فکر می‌کنم مردم ما هم می‌دانند که چه کسانی از این رانت‌ها استفاده می‌‌کنند. رانت‌های اقتصادی معمولا در مسائل سیاسی هم موثر است.  کسانی با استفاده از رانت‌های اقتصادی و با هزینه‌کردن در انتخابات مختلف آن را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند و از رانت‌های اقتصادی بهره‌برداری سیاسی می‌کنند.( صفحه2)




جایزه سیفژ برای «دختری با کفش‌های کتانی»
فیلم «دختری با کفش‌های کتانی» ساخته رسول صدرعاملی در نوزدهمین جشنواره فیلم ا... کینو توانست جایزه سیفژ را تصاحب کند. این فیلم تاکنون موفقیت‌های زیادی در جشنواره‌ها و مجامع بین‌المللی به‌دست آورده و مقصد بعدی این فیلم جشنواره حقوق بشر نیویورک است که از 26خرداد تا 8تیر در کشور آمریکا برگزار خواهد شد. در این فیلم پگاه آهنگرانی نقش اصلی را بازی می‌کند.(صفحه3)




البر 35میلیون دلاری
باشگاه آ.اس.‌رم ایتالیا برای به خدمت‌گرفتن جیووانی البر، مهاجم برزیلی باشگاه بایرن مونیخ آلمان مبلغ 35میلیون دلار می‌پردازد.
به گزارش رویترز، البر پس از بازی چهارشنبه تیمش مقابل والنسیا و دیدار پایانی جام‌باشگاه‌های اروپا گفت که علی‌رغم علاقه قلبی به بایرن مونیخ ممکن است به دلایلی مجبور به ترک این تیم آلمانی شود.(صفحه15)



۷ خرداد
کاویان‌پور رفت
حامد کاویان‌پور، بازیکن ارزشمند تیم پیروزی، عازم آلمان شد
این بازیکن که از چندی‌پیش موردتوجه مسؤولان باشگاه هامبورگ قرار گرفته بود در دو بازی در کره زیرذره‌بین اشمیت، نماینده تام‌الاختیار هامبورگ قرار داشت. بازی‌های زیبای کاویان‌پور موجب شد تا اشمیت برای جذب این بازیکن مصمم شود. گفته می‌شود نماینده هامبورگ به همراه کاویان‌پور امشب از سئول عازم آلمان خواهند شد تا این بازیکن پس از حضور در تست‌های پزشکی و فیزیکی قرارداد خود را با هامبورگ امضا کند.(صفحه15)



42میلیون رای‌دهنده
اختلاف‌نظر در آمار و ارقام مربوط به واجدان شرایط شرکت در انتخابات هشتم ریاست‌جمهوری وارد مرحله جدیدی شد.
در حالی که وزارت کشور و برخی سازمان‌های مسؤول ارائه آمار پیش از این، رقم‌های متفاوت و بیشتر از 42میلیون نفر برای واجدان حق رای اعلام می‌کردند، معاون وزیرکشور در آماری متفاوت تعداد رای‌دهندگان را به 1/42نفر کاهش داد. همچنین سرنوشت پنج میلیون شناسنامه بدون صاحب که اکثر آنها متعلق به مردگان است هنوز روشن نشده است.(صفحه‌یک)


شهردار مشهد: قادر به جمع‌آوری زباله‌ها نیستیم
بیش از 80درصد درآمد شهرداری‌ها از فروش تراکم و گرفتن عوارض و جریمه‌ها تامین می‌شود به‌گونه‌ای که هر چه تخلفات بیشتر باشد درآمد شهرداری نیز افزایش خواهد یافت. نوروزی، شهردار مشهد گفت: در صورتی که از منابع کسب درآمد کنونی و شرایط به‌دست‌آوردن آنها عدول کنیم حتی قادر به تامین هزینه برای جمع‌آوری زباله هم نخواهیم بود.(صفحه13)
ضمیمه نوجوانه