همه چیز برای فروش؟

اقدام عجیب آمازون، جنجال‌برانگیز شده‌است

همه چیز برای فروش؟

اقدام عجیب آمازون برای پرداخت مبلغی کلان به شرکت مترو گلدوین مه‌یر برای خرید آرشیو فیلم آن، سروصدای بسیار زیادی در بین هنرمندان و اهل رسانه به‌پا کرده‌است. مدیران آمازون چند روز قبل اعلام کردند به مدیران شرکت مترو پیشنهاد داده‌اند تا آرشیو فیلم خود را در ازای دریافت 9 میلیارد دلار، به این شبکه تلویزیونی و اینترنتی واگذار کند. پرداخت چنین رقم دور از دسترس و باور نکردنی از سوی آمازون، بحث‌های زیادی را در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به همراه داشته‌است. بسیاری از شبکه‌های اینترنتی و استریم هم نسبت به این درخواست آمازونی‌ها واکنش منفی نشان داده و گفته‌اند اگر چنین اتفاقی بیفتد از این پس شبکه‌های استریم برای خرید آرشیو فیلم شرکت‌های بزرگ فیلمسازی با دردسرهای مالی بسیار زیادی روبه‌رو خواهند شد. اما این واکنش‌های منفی تاثیر چندانی در نگاه مدیران آمازون نداشته و آنها همچنان روی خواسته‌شان پافشاری می‌کنند.

به گزارش نشریه هالیوود ریپورتر، مشکل اصلی اما در جای دیگری خانه دارد! در حالی که آمازونی‌ها حاضرند سخاوتمندانه مبلغی رویایی در حد 9 میلیارد دلار را به مدیران مترو گلدوین مه‌یر بپردازند، این مدیران گفته‌اند در قرارداد احتمالی که بین دو طرف امضا می‌شود مجموعه فیلم بلاک باستر و جنجالی جیمز باند نباید لحاظ شود! طرف فروشنده می‌گوید در صورت دریافت 9 میلیارد دلار، فقط امتیاز پخش اینترنتی محصولات خودش را واگذار خواهد کرد و جیمز باندها که محصول مشترک شرکت با شرکت فیلمسازی ایون پروداکشنز (با مالکیت خانواده بروچولی) هستند، در این قرارداد جای نمی‌گیرند. طبیعی است که چنین چیزی اصلا مورد پسند مدیران آمازون نیست و یکی از دلایل مهم پرداخت یک مبلغ کلان به مترو گلدوین مه‌یری‌ها دریافت امتیازات مربوط به مجموعه فیلم جیمز باند است.
آمازون اولین شبکه‌ای نیست که پیشنهاد خرید آرشیو مترو را داده‌است. در چند سال اخیر خبرهایی شنیده شده که این یا آن شبکه یا شرکت فیلمسازی برای خرید اموال مترو قدم پیش گذاشته است. تا اینجای کار، هیچ‌یک از این خبرها به نتیجه مثبت و نهایی نرسیده‌است. تحلیلگران اقتصادی سینما و آنهایی که داخل هالیوود کار و فعالیت می‌کنند، عقیده دارند آرشیو مترو 9 میلیارد دلار نمی‌ارزد. آنها حداکثر رقمی بین 5 تا 6 میلیارد دلار را پیشنهاد می‌کنند. آن هم به این شرط که جیمز باندها جزو قرارداد باشند. در عین حال، آنها به بدهی‌های مترو هم اشاره می‌کنند و می‌گویند خریدار نباید پرداخت این بدهی‌ها را به‌عهده بگیرد.
برگ برنده مترو در هر مذاکره‌ای فیلم‌های جیمز باندی است. این فیلم‌ها طی نیم قرن گذشته تماشاگران انبوهی را جذب خود کرده و اکنون به صورت یک فرهنگ سینمایی خود را معرفی می‌کنند. اما گل سرسبد مترو، از راه دور کنترل می‌شود! مالک اصلی جیمز باندها خانواده ایتالیایی‌تبار بروچولی هستند. از اولین جیمز باند «دکتر نو» در سال 1962 تا به حال، تمامی امتیازات مربوط به این مجموعه فیلم از آن این خانواده بوده‌است. براساس قراردادی که بین مدیران مترو و آلبرت بروچولی نماینده خانواده بروچولی به امضا رسیده، مدیران مترو تنها اجازه سرمایه‌گذاری روی فیلم‌های جیمر باندی و پخش آنها را دارند. براساس همین قرارداد، مترویی‌ها در سود حاصل از فیلم‌ها شریک هستند و آن را دریافت می‌کنند. البته کسی اطلاعی از میزان سودی که به مترو تعلق می‌گیرد، ندارد و جزو اسرار بین دو طرف است. باربارا بروچولی که وارث گنجینه خانوادگی است و با همراهی برادر ناتنی‌اش مایکل جی ویلسون جیمز باندها را تهیه می‌کند، هنوز هم حرف آخر را درباره نحوه بازایابی فیلم و نوع توزیع آن می‌زند. حتی انتخاب مامور 007 بعدی سینما بعد از دانیل کریگ هم، توسط او صورت می‌گیرد و همه نگاه‌ها در حال حاضر به سمت اوست.
اهل فن عقیده دارند باربارا و برادر ناتنی‌اش تمایل زیادی دارند که امتیاز پخش اینترنتی جیمز باندهایشان را به آمازون واگذار کنند. البته طبیعی است که آنها روی پخش همزمان سینمایی و اینترنتی جیمزباندهای جدید پافشاری کنند. هر دوی آنها می‌دانند که این روزها بازار پخش استریم داغ است و بسیاری ترجیح می‌دهند از این سیستم جدید توزیع فیلم استفاده کنند. همین مساله بود که مدتی قبل این دو را وادار به مذاکره با شبکه اپل کرد تا در ازای دریافت 600 میلیون دلار، امتیاز پخش اینترنتی «زمانی برای مردن نیست» کریگ را به این شبکه بفروشند. اما به دلایل نامعلوم، این اتفاق نیفتاد. یک مدیر تولید که در مجموعه فیلم جیمز باند هم همکاری داشته، به هالیوود ریپورتر می‌گوید: «همه چیز به باربارا برمی‌گردد. اگر او در مود فروش و واگذاری امتیاز نباشد، هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد.»
تمام این بحث‌ها در شرایطی جریان دارد که مجموعه فیلم جیمز باند این روزها در حال تغییر و تبدیل و دوباره از اول نو شدن است. دانیل کریگ بعد از پنج بار مامور 007 شدن، دیگر این نقش را جلوی دوربین بازی نخواهد کرد و در چند سال اخیر، نام‌های زیادی به عنوان گزینه جایگزین او مطرح شده‌است. شایعاتی شنیده می‌شود که سازندگان این مجموعه فیلم برای جذاب‌تر کردن قسمت‌های بعدی برای جذب تعداد بیشتری از تماشاگران نسل جدید، قصد ایجاد تغییراتی در کلیت آن دارند.