پایگاه انسان‏سازی

پایگاه انسان‏سازی


 برای حجت‏الاسلام سیدمحمدکمال صداقت، مسجد معنای خاصی دارد؛ به‌ نظر او‌ فلسفه تاسیس مسجد، رشد و کمال بشر و نجات انسان‌ از هر گونه محرومیت مادی و معنوی است. ایجاد آرامش روحی و روانی، از خدماتی است که به نظر او در مسجد باید انجام شود. شاید به ‌همین دلیل است که مسجد این امام جماعت، مسجدالرضا (ع)، با دیگر مساجد متفاوت است.
جهاد اقتصادی
 مسجدالرضا (ع) ‌در زمینه اشتغالزایی ید طولانی دارد. تاسیس فروشگاه‎های جهاد اقتصادی داخل مسجد یا در سطح محله، فروش اجناس ایرانی با اولویت محصولات مساجد و مسجدی‌ها، تشکیل شورای جهاد اقتصادی در مسجد و حذف پول از مبادلات، طرح‌هایی است که در این مسجد انجام شده است.
در فروشگاه‌های جهاد اقتصادی در مسجدالرضا(ع)، کالای ایرانی، با حداقل قیمت و حداکثر کیفیت به فروش می‏رسد اما اجناس این فروشگاه چه طور تامین می‏شود؟ به کمک یکی از خیرین، یک دامداری به مساحت 600 متر در اختیار مسجد قرار گرفته است و مسجدی‎ها به کمک جوانان محل، پرورش مرغ، شترمرغ و بلدرچین را در آن راه انداخته‌اند. به‌جز این آنها کارگاه پارچه‏بافی و خیاطی هم دارند که زمینه اشتغال 150 زن سرپرست خانوار را فراهم کرده است. خانم‏های سرپرست خانوار اما فعالیت‌‌های دیگری هم دارند؛ بسته‏بندی حبوبات و سبزی، میوه‏های خشک‏شده و پخت نان از دیگر محصولات آنهاست.
زندگی خانوادگی
 یکی از برنامه‏های فرهنگی مسجد، تشویق جوانان به تشکیل خانواده است. به همین دلیل آنها هر سال‌  چهار تا پنج جوان را به خانه بخت می‎فرستند اما حفظ، حراست و تقویت خانواده‎های موجود از دیگر برنامه‎‏های آنهاست. تشویق به مشاوره مذهبی و روانشناسی برای خانواده‎هایی که دچار تنش شده است و کمک به تحکیم بنیاد خانواده ‌‌برای آنها اهمیت دارد.
 بزرگترین نقطه عطف مسجد اما تشکیل گروه جهادی است که هفت‎هشت سال پیش، با سه چهارداوطلب شروع شد و حالا تعدادشان به بیش از صد نفر رسیده است.
در این گروه جهادی، هر کسی و با هر تخصصی از پزشک، استاد دانشگاه، بنا، جوشکار، کارگر، مکانیک، گچکار، نجار، مشاور و طراح ارائه خدمت می‌کند.
آنها تلاش می‌کنند در حوزه تخصصی‌شان به افراد نیازمند خدمات ‌‌رایگان ارائه کنند. مثلا یکی راه‏های خراب محل را درست می‏کند، دیگری ساختمان‏ها را نوسازی می‎کند و آن یکی ‌‌مشاوره کارشناسی می‏دهد‌. این ترتیب کمک جهادی و فعالیت داوطلبانه ‌بخشی ‌از زندگی اعضای گروه جهادی
شده است.