همکاری با  گل

در گزارش امروز با گل‌‌هایی آشنا می‌شوید که برای نگهداری در محل کار گزینه‌های مناسبی هستند‌

همکاری با گل

درباره ‌‌اثرات مثبت نگهداری گل و گیاه در خانه ‌گزارش‌های زیادی در این صفحه منتشر شده است، به همین دلیل امروز دراین صفحه قرار است به نگهداری گل و گیاه در‌ محل کار بپردازیم. بسیاری از ما دوست داریم در محل کارمان ردی از طبیعت داشته باشیم. چون گیاهان علاوه بر زیبایی بصری ‌و ایجاد محیطی گرم و صمیمی در روحیه کارکنان هم مؤثرند. مطالعات نشان داده نگهداری‌ گل و گیاه در محل کار اثر شگفت‌آوری ‌روی راندمان کاری دارد. از اثرات جانبی استفاده از گل و گیاه در محل کار نیز می‌توان به نکاتی مثل از بین بردن آلودگی‌ها و گرد و غبار‌، تولید اکسیژن و افزایش رطوبت محیط اشاره کرد. وقتی با افزودن چند گلدان به ‌محل کار می‌توان این همه فایده برد‌ چرا باید از آن غافل ماند؟ اگر جای گل و گیاهان در محل کارتان خالی است همین‌ امروز برای پر کردنش آستین بالا بزنید.

 7 نکته قبل از شروع کار
     قبل از انتخاب هرگل، باید بدانید چه شرایطی برای نگهداری‌اش نیاز است بعد برای خرید آن دست به جیب شوید. ‌مثلا اگر نور زیادی ندارید سراغ گل‌هایی که برای رشد بهتر، نور بیشتری می‌خواهند نروید. انتخاب علاقلانه انتخابی است که بر اساس شرایط موجود صورت گیرد به خصوص این‌که شما با یک یا چند موجود زنده طرف هستید.
     اگر اتاق کاری‌تان با یک یا چند نفر دیگر مشترک است قبل از خرید گل با آنها هم مشورت کنید و سلیقه جمعی را در نظر بگیرید. گل و گیاه ‌قرار است حال همه‌تان را بهتر کند. البته از این بابت نگران نباشید. آن‌قدر تنوع گیاهی هست که بتوانید راحت انتخاب کنید.
     قبل از خرید، میزان فضای خالی برای قرار دادن گلدان‌ها را محاسبه کنید بعد متناسب با آن اندازه گلدان‌ها و حتی نوع گل را انتخاب کنید.
     سعی کنید روی میز خود گل قرار ندهید چون ممکن است هم مزاحم دسترسی راحت شما به اسناد و مدارک باشد و هم جلوی دید مراجعه‌کننده را بگیرد و مانع ارتباط چهره به چهره شما شود. اما اگر تصمیم دارید این کار را بکنید گلدانی را انتخاب کنید که کوچک باشد.
     انتخاب نوع گل هم متناسب با فضای کاری شماست. هر گلی جایی و هر گلدان مکانی دارد. اگر اتاق کارتان شلوغ و محل رفت و آمد است مراقب باشید گلدان‌ها برای کسی ایجاد زحمت نکند.
     اگر قوانین محل کارتان به شما این اجازه را می‌دهد می‌توانید روی پارتیشن‌های نصب شده‌ از گل‌های رونده‌ای مثل پوتوس استفاده کنید. حتی بعضی گل‌ها خودشان به تنهایی می‌توانند نقش پارتیشن و جدا کننده فضا را بازی کنند. علاوه براین با کمک کارشناسان این حوزه می‌توانید یک دیوار سبز یا تابلوی سبز در نقاط مختلف محل کارتان درست کنید.
     اگر به گل‌های آویزی علاقه‌‌مندید آنها را در گوشه ‌ اتاق‌ یا فضاهای دنج و کم رفت و آمد بگذارید.  
   چند پیشنهاد مناسب
پوتوس‌: هر جا سخن از مقاومت به سایه و نور کم باشد نام پتووس می‌درخشد. علاوه بر این‌، قدرت تصفیه‌کنندگی بالایی هم دارد و به‌جز خاک، در آب هم به‌راحتی رشد می‌کند. برای همین حضورش ‌‌در فضاهای اداری و شلوغ مایه خرسندی است و بسیار توصیه می‌شود. انواع مختلفی دارد از سبز تیره تا ابلق. به دو صورت رونده و آویز می‌تواند تربیت شود. گل‌های خانواده شیپوری قرار گرفتن در نور مستقیم را نمی‌پسندند و نیم‌سایه برایشان لذت‌بخش‌تر است.
نکته: پوتوس‌های سبز نسبت به ابلق‌ها سازگارترند و در شرایط کم نوری آنهایی که برگ‌هایشان نقطه‌های رنگی دارند متمایل به سبزخالص می‌شوند.
سانسوریا‌: سانسوریا تمام مشخصات مورد نظر یک گیاه اداری و سازگار را دارد. در هر موقعیت کم‌نوری رشد می‌کند. کند رشد است و آبیاری زیاد را دوست ندارد. از تصفیه‌کننده‌های مهم هواست. از نظر ارتفاع، اندازه و شکل برگ و همچنین رنگ دارای تنوع زیادی است و دست شما را برای انتخاب باز می‌گذارد.
نکته‌: پاشنه آشیل این گل سرماست پس بی‌خیال نگهداری آن در تراس و بالکن شوید. اگر دیدید برگ‌ها بیش از حد قد کشیده‌اند، آنها را سر‌زنی کنید و قسمت‌های جدید را ‌در خاک بکارید تا گلدان پر پشت شود.
گندمی یا سجافی: گندمی برای محیط اداری چند حسن دارد و یک عیب. عیبش رشد زیاد است پس تند‌تند باید گیاهچه‌های جدیدش را به گلدان جدید منتقل کرد. اما همین عیب اثرات زیادی دارد از جمله این‌که می‌تواند در عرض چند روز سموم داخل هوای اتاق را دفع کند. این گیاه به خصوص برای افرادی که به
گرد و غبار حساسیت دارند، بسیار مناسب است. ‌به کم‌آبی مقاوم است و همین تبدیلش کرده به یک گل ایده‌آل اداری. اگر در شهری گرم و خشک زندگی می‌کنید گندمی یک گزینه عالی برای شما است.  
نکته: یک گندمی سرحال یک گلدان اندازه و خاک مناسب می‌خواهد و دوری از آفتاب مستقیم.
آگلونما: آگلونما به گل مبتدیان معروف است و به دلیل پر‌پشتی و رنگ خاص برگ‌ها طرفداران زیادی دارد. برای اتاق‌های کوچک و محیط‌های اداری مناسب است. نیاز به محل نیم‌سایه و نور غیر‌مستقیم و متوسط دارد و سازگار به نور کم است پس اتاق‌های قسمت شمالی ساختمان بهترین محل نگهداری‌اش است. برگ گل در اصل به رنگ سبز روشن با رگه‌های سبز تیره است که به تازگی انواع آن با رگه‌های صورتی و قرمز هم به بازار آمده‌ و طبعا براساس این قانون ثابت گیاهی، انواع برگ رنگی‌ نیاز به نور بیشتری دارد. پس اگر محیط کارتان خیلی نورگیر نیست انواع برگ سبز را انتخاب کنید.
نکته: این گل به سرما حساس است و آبیاری زیاد نقطه ضعفش است.
اسپاتی فیلوم: اسپاتی فیلوم یک سم‌زدای طبیعی برای حذف آلاینده‌های تولید شده توسط مبلمان و وسایل الکترونیکی است. در نور غیر مستقیم به خوبی رشد می‌کند. البته در آب و هوای گرم‌تر نیاز بیشتری به آب دارد. این گل تشنگی‌اش را با پژمردگی و آویزان شدن برگ‌هایش نشان می‌دهد انگار دارد گریه می‌کند. ترکیب رنگ سفید و سبز این گل آرامش خاصی به انسان می‌دهد. شاید جالب باشد بدانید این گل در فهرست پیشنهادی و مورد تأیید ناسا بیشترین امتیاز را برای تصفیه آلودگی‌ محیط‌های داخلی دریافت کرده است.
زامیفولیا:زامیفولیا جزو گل‌های آسان نگهداری و کم‌رشد است. ویژگی خاص آن برگ‌های سبز تیره و براق و آرایش منحصر به فردشان روی ساقه است. نور غیرمستقیم را ترجیح می‌دهد و در مقابل نور مستقیم برگ‌هایش خیلی سریع ‌زرد می‌شوند. به طور کلی نور زیاد باعث تغییر حالت برگ‌هایش می‌شود.  مقدار آب مورد نیازش بستگی به میزان نور دریافتی‌اش دارد. پس نور بیشتر یعنی آبیاری بیشتر.
نکته: رشد آرام این گل موجب شده مدت طولانی ظاهر خود را حفظ کند و نیاز به تعویض گلدان نداشته باشد. برای همین مناسب  نگهداری در ادارات است.
شفلرا : شفلرا با برگ‌های چتری چرمی و براق ظاهر جذابی دارد. به آبیاری نامنظم حساس است. پس نه کم و نه زیاد آن را آبیاری کنید. گلدان‌های بزرگ آن برای جداسازی فضاهای اشتراکی مناسب است.



گل و گیاهان مناسب
 سایه دوست باشند: این گیاهان به نور کمی نیاز دارند یا به اصطلاح سایه دوستند. پس معمولا برگ زینتی هستند نه گلدار. و از بین برگ زینتی‌ها برگ سبزها نسبت به برگ رنگی‌ها نور کمتری می‌خواهند.
بسیاری از گیاهان خانگی یا به اصطلاح آپارتمانی اصالتا اهل جنگل‌های گرمسیری‌اند. برای همین فضای پورنور را دوست دارند. نوری که وقتی آدم در آن قرار می‌گیرد چشم‌هایش را بزند  نه نور داخلی ساختمان‌ها. به این تفاوت میزان نور، شدت نور می‌گویند که گیاهان هم کاملا آن را تشخیص می‌دهند. اما این به آن معنی نیست که گیاه نتواند در نور کم دوام بیاورد. ولی اگر بتوانیم آن را در شرایط بهینه‌ای که دوست دارد قرار دهیم رشدش بهتر خواهد بود.
 کم رشد باشند: این گیاهان نباید سریع‌الرشد باشند. چون این نکته هم به لحاظ کم بودن جا مهم است و هم تعویض گلدان. محل کار مثل خانه نیست که مدام بتوان گلدان عوض کرد و هرس کرد و دور و برگل‌ها بود.
آب زیادی نخواهند: همچنین بهتر است گیاهان با نیاز آبی کمتر را برای محیط اداری انتخاب کرد. به طور کلی، هر چه نگهداری یک گیاه راحت‌تر باشد و نسبت به نور، دما، آب و رطوبت سازگارتر باشد یعنی انتخاب خوبی برای محل کار است.
 پالایش‌گر باشند: شما با یک تیر دو نشان بزنید. پس به فاکتور نشاط‌آوری، تصفیه‌کنندگی هوا را هم اضافه کنید. چه بسا تمیز شدن محیط کار از آلودگی‌های ناشی از مواد شیمیایی مختلف وجود در محیط یا آلودگی از طریق هوای ورودی به ساختمان و افزایش اکسیژن موجود در محیط به کاهش خستگی کمک کند و‌ به طور غیر مستقیم در افزایش عملکرد کارکنان مؤثر باشد.  
 بی بو باشند: در محیط‌های اداری به دلیل حضور افراد مختلف بهتر است از گیاهانی که بوی تندی دارند استفاده نشود. چون ممکن است باعث ایجاد آلرژی و حتی انتقال حس بد به افراد شود.