پیروزی در چهار بازی، ممکن است

ایران - هنگ‌کنگ؛ امشب ساعت 19 در منامه به دیدار هم می‌روند

پیروزی در چهار بازی، ممکن است

 گروهی که تیم‌ملی فوتبال ایران در مقدماتی جام‌جهانی قطر در آن قرار گرفت به گونه‌ای بود که اگر تمام بازی‌‌ها را می‌بردیم و فقط یک بار مساوی می‌کردیم آنگاه همین الان هم جزو تیم‌های صعود کرده بودیم. یعنی در گروهی که پنج تیم قرار داشتند به شرط بردن تمام بازی‌ها و کسب فقط یک مساوی 13‌امتیازی بودیم و به مرحله نهایی انتخابی جام‌جهانی رفته بودیم.
اما کار ابتدا وقتی سخت شد که کره‌شمالی از رقابت‌ها کنار کشید و به همین ترتیب امتیازات تمام گروه‌ها بر مبنای فرمول گروهی که کره‌شمالی در آن قرار داشت تغییر کرد. هیچ عمدی هم در کار نبود و این موضوع، گاهی در انتخابی جام‌جهانی و هم در رقابت‌های انتخابی المپیک رخ می‌دهد.  اکنون معادلات به گونه‌ای است که تیم‌ملی فوتبال ایران فقط به شرطی صعود می‌کند که تمام دیدارهای خود را با پیروزی پشت سر بگذارد. حتی اگر همه دیدارها را ببرد و یک مساوی کند یعنی این‌که دو امتیاز از دست بدهد به این ترتیب به جام‌جهانی قطر صعود نمی‌کند.
اما سوالی که اینجا به وجود می‌آید این است که آیا تیم‌ملی فوتبال ایران توانایی این را دارد که تمام مسابقات باقی‌مانده خود در مقدماتی جام‌جهانی را با پیروزی پشت سر بگذارد؟ اگر نظر من را بخواهید باید بگویم بله، می‌تواند.
تیم‌ملی فوتبال ایران با توجه به سوابقی که از خود بر‌جای گذاشته و توانمندی‌های بازیکنان خوبی که 50 درصد آنها لژیونرهای اروپایی هستند می‌تواند بازی‌های باقی‌مانده خود را ببرد و به جام‌جهانی صعود کند.
تیم‌ملی فوتبال ایران در مجموع بازیکنان بسیار خوبی را در اختیار دارد که اگر تحت نظم خوب فوتبالی قرار بگیرند و انگیزه لازم را داشته باشند می‌توانند موفق باشند. در ضمن همه این بازیکنان باید تحت یک مدیریت صحیح قرار بگیرند. با توجه به تجربه‌ای که از آن برخوردار هستم باید بگویم تیم‌ملی فوتبال ایران می‌تواند در منامه (میزبان مقدماتی جام‌جهانی) همه مسابقات را ببرد و به جام‌جهانی صعود کند.
این یک پیش‌بینی صرف است که من با توجه به ظرفیت‌های تیم کشورمان و شناختی که از فوتبال منطقه سراغ دارم به شما می‌گویم. باز هم تاکید می‌کنم صعود به جام‌جهانی در شرایطی رقم می‌خورد که مدیریت صحیحی بر مجموعه بازیکنان ایران وجود داشته باشد.
ما به عنوان تماشاگر می‌توانیم این صعود را تماشا کنیم و این را هم نباید از یاد ببریم که تیم‌ملی فوتبال ایران برای صعود به جام‌جهانی نیازمند هیچ بازیکن خاصی نیست و به تمام آنها نیاز دارد. فوتبال ورزش «فرد» نیست. این را هم باید بگویم که ما ایرانی‌ها آدم روزهای سخت هستیم. هر‌گاه کار خیلی سخت بشود می‌توان امیدوار بود که از این شرایط بحرانی بیرون بیاییم. البته همه اینها یک نظر است و ضمانت نیست. تیم‌ملی اگر درست رهبری شود می‌تواند به هر موفقیتی دست یابد.



اردنی‌ها داور بازی ایران شدند
قضاوت بازی امشب ایران و هنگ کنگ بر عهده ادهم محمد از اردن است. ادهم محمد همان داوری است که گل آفساید پاختاکور مقابل پرسپولیس در فصل 2019 لیگ قهرمانان را مردود اعلام نکرد تا آن بازی با تساوی یک بر یک تمام شود.
با این حال نگاهی به کارنامه بین‌المللی این داور ۳2 ساله اردنی که از سال ۲۰۱۳ در فهرست داوران فیفا قرار گرفته، نشان از عدم شکست تیم‌های ایرانی در دیدارهایی که قضاوتش بر عهده ادهم مخادمه بوده، دارد.ادهم محمد تاکنون 5 بار برای تیم های ایرانی قضاوت کرده که حاصلش برای ما یک برد و 4 تساوی بوده است.



خواسته اسکوچیچ ؛ هیچ حرفی را دست کم نگیرید
امشب  ایران به مصاف هنگ کنگ می‌رود و حتما خیلی از مردم تصور می‌کنند این بازی ساده است. در دیدار رفت که در خانه حریف برگزار شد، هنگ کنگ بازی خوبی انجام داد و تیم ملی بیشتر روی تیزهوشی بازیکنان به گل رسید.
حریف هر چند در حمله خوب نبود ولی در دفاع بسته و منسجم نشان داد. بی‌شک این تیم حالا با قدرت بیشتری به مصاف تیم‌ملی خواهد آمد. کامبوج هم قطعا حریف آسانی نخواهد بود. اسکوچیچ ظاهرا ترس این را دارد که بازیکنان رقبا را دست کم بگیرند. او در صحبت‌هایی که با بازیکنان داشته تاکید کرده: «هیچ حریفی را دست کم نگیرید. یک لحظه غلفت هم ممکن است برایمان عواقب بدی داشته باشد. همه با تجربه هستید و در بازی‌های مهم و بزرگ شرکت کرده‌اید. برای تک تک مسابقات با تمام قدرت به زمین می‌رویم و جای هیچ اشتباهی نداریم.»



بحرین قرارداد سرمربی‌اش را تمدید کرد
اتحادیه فوتبال بحرین به طور رسمی از تمدید قرارداد هیلیو سوزا سرمربی پرتغالی تیم ملی این کشور تا پایان مسابقات مرحله انتخابی جام جهانی خبر داد.  این مربی 51 ساله که از سال 2019 هدایت بحرین را برعهده دارد، درست پیش از آغاز مسابقات سرنوشت‌ساز این تیم در دور دوم مرحله انتخابی جام جهانی 2022 و مرحله انتخابی جام ملت‌های آسیا 2023 پای قرارداد جدید را امضا کرد.
 در حال حاضر بحرین با 9 امتیاز در رده دوم گروه C این رقابت‌ها و پشت سر عراق 11 امتیازی جای دارد، این در حالی است که ایران با شش امتیاز و یک بازی کمتر در مکان سوم ایستاده و هنگ‌کنگ پنج امتیازی و کامبوج یک امتیازی هم در رده‌های چهارم و پنجم این گروه هستند.  بحرین امروز به مصاف کامبوج می رود ولی روز دوشنبه مقابل ایران قرار خواهد گرفت که آن بازی برای دو تیم مرگ و زندگی است.


حاج صفی و تیم‌ملی، راضی از هوا!
کاپیتان تیم ملی می‌گوید آب و هوای بحرین باعث تعجب‌شان شده است. او در آستانه بازی با هنگ کنگ توضیح می‌دهد: «از شرایط آب و هوا تعجب کردیم چون فکر می‌کردیم از کیش شرجی تر است. مقداری استرس هوا را داشتیم ولی خدا را شکر از نظر شرایط هوایی مشکل نداریم. ما وقتی به کیش رسیدیم و از هواپیما پیاده شدیم، هوای شرجی به صورتمان می‌زد ولی در بحرین هوا خوب بود. امیدوارم امروز هم وضعیت هوا خوب باشد تا بتوانیم در زمین بازی خوبی انجام دهیم.»
دمای هوای کیش و منامه تا حدودی نزدیک هم است ولی مثلا دیروز رطوبت کیش 36 درصد بود و بحرین 31 درصد.



کری‌خوانی اسکوچیچ برای خبرنگار بحرینی: قدرت ما را خواهید دید
دراگان اسکوچیچ و تیم‌ملی به روزهای مهم خود رسیدند. بعد از سه بازی دوستانه موفق، از امروز تیم‌ملی تا 25 خردادماه 4 بازی برگشت مرحله اول مقدماتی جام‌جهانی را برگزار خواهد کرد. دراگان اسکوچیچ که دو روز قبل با امیدواری درباره بازی‌ها صحبت کرده بود، دیروز هم توضیحاتی درباره بازی امروز با هنگ‌کنگ داد.
 اطلاعات کمی از تیم هنگ‌کنگ داریم چون آنها در یک‌سال اخیر بازی زیادی انجام نداده‌اند، اما با این حال سعی کردیم درباره این تیم تمامی اطلاعات لازم را گردآوری کنیم. به هنگ‌کنگ احترام می‌گذاریم و این بازی برای‌مان از اهمیت بالایی برخوردار است. تیم کاملی در اختیار دارم.
 متأسفانه نتوانستیم در بازی‌های خانگی‌مان میزبان باشیم و از کنفدراسیون فوتبال آسیا خواستم بررسی کند و سؤال کردیم که چرا باید این بازی‌های مهم‌‌ را در خارج از ایران و در بحرین انجام دهیم. از AFC خواستیم زمین بازی را چک کند زیرا این بازی برای ما خیلی مهم است. اگر بحرین میزبان است پس حداقل باید زمین خوبی مهیا کند و ما از این موضوع نا‌امید شدیم.
 زمین ورزشگاه شیخ محمد آل‌خلیفه برای این بازی مهم خوب نیست اما من فقط باید روی تیم خودم برای این بازی تمرکز کنم. سعی کردیم خوب تمرین کنیم و امیدوارم بازیکنانم شرایط را درک کنند و بازی قدرتمندانه‌ای مقابل هنگ‌کنگ ارائه دهند. من آنها را باور دارم.
 (حرف‌های اسکوچیچ در واکنش به خبرنگار بحرین که حرف‌های او را بهانه‌گیری دانست) معذرت می‌خواهم که صحبت‌تان را قطع می‌کنم، اما دنبال بهانه‌گیری بابت زمین نیستم. ما تیمی قدرتمند هستیم و تمامی رقبا باید اینجا با ما مصاف کنند. از این بابت نگرانی نداشته باشید. من دنبال بهانه‌گیری نیستم، شما باید زمین را ببیند، تا حالا در عمرم چنین چیزی ندیده بودم. شما و تیم‌های دیگر باید با ما مصاف کنید. ما تیم خوبی داریم و این را خواهید دید.


طارمی: هر بازی حکم فینال را دارد فقط برد می‌خواهیم
مهدی طارمی بازیکن گلزن تیم‌ملی که شدیدا مورد توجه رسانه‌های خارجی است، روز گذشته در کنفرانس مطبوعاتی پیش از بازی ایران و هنگ‌کنگ حاضر شد و ترجیح داد فقط و فقط درباره بازی امروز صحبت کند نه مسابقه دیگری.
 ما چهار بازی مهم داریم که بازی به بازی، به این دیدارها فکر می‌کنیم ولی تمرکزمان روی دیدار امروز با هنگ‌کنگ است.
 واقعیت این است که می‌خواهیم در هر چهار مسابقه‌ پیش‌رو برنده باشیم.
 ایران بازی به بازی جلو خواهد رفت. فعلا فقط می‌خواهیم برابر هنگ‌کنگ به برتری برسیم. هر بازی برای ما حکم یک فینال را دارد. از نظر ما فعلا هنگ‌کنگ مهمترین تیم گروه است. بعد از این مسابقه به دیدار بحرین فکر می‌کنیم.
 نباید تمرکزمان را از دست بدهیم. تمرینات خوبی را در این مدت داشتیم.
 هدف ما این است که مقابل هنگ‌کنگ بازی خوبی انجام دهیم. تلاش خواهیم کرد با تعداد گل خوب، حریف را شکست دهیم و دل مردم کشورمان را شاد کنیم. هدفی جز پیروزی مقابل هنگ‌کنگ نداریم. ما فقط برد می‌خواهیم.