انتخابات  و اتفاقات

انتخابات و اتفاقات

 17 خرداد 80
با صدور اعلامیه ستاد انتخابات کشور از ساعت 9 صبح ستاد انتخاباتی نامزدها و طرفداران آنها از هر گونه تحرکات تبلیغاتی خودداری کردند و با سوت پایان تبلیغات مردم منتظر این بودند که 18 خرداد پای صندوق های رای حاضر شوند و حماسه ای دیگر بیافریندند. در فضای مطبوعاتی و رسانه ای یکی از مطالبات، انتظار میلیون های رای دهنده برای برگزاری انتخابات سالم بود. در همین راستا، موسوی لاری وزیر کشور اعلام کرده تمامی شرایط برای برگزاری انتخاباتی دموکراتیک در سراسر ایران آماده است و هیچ دغدغه و نگرانی از سلامت انتخابات هشتمین دوره ریاست جمهوری نداریم.
 17 خرداد 84
 با نزدیک شدن 27 خرداد، روند تحنولات انتخابات نهم حساس تر و پیچیده تر شد. گمانه زنی های کارشناسان و محافل سیاسی حکایت از آن داشت که آرایش نازمدهای انتخاباتی رفته رفته تغییر خواهد . به نظر می رسید که هنوز مساله اجماع و بالطبع انصراف برخی از کاندیداها در جهبه اصولگرایان منتفی نیست . در همین رابطه احمدی نژاد یکی از نامزدهای انتخاباتی جبهه اصولگرایان گفت برخی نازمدها با یکدیگر ائتلاف می کنند و برخی نیز کنار خواهند رفت. با این وصف خبرهای سایر رقبا حاکی از این بود که همچنان بر حضور در عرصه انتخابات تاکید دارند. در همین ارتباط محسن مهر علیزاده عنوان کرد: آمده‌ام. می ماندم و همرز به نفع هیچ نامزدی انصراف نمی دهم. مصطفی معین هم تاکید کرد که آرمان وی اعتلای دین و کشورایران است. علی لاریجانی هم از نگرانی ها خود درباره زندگی 10 ملیون نفری که زیر خط فقر هستند گفت. هاشمی رفسنجانی هم تاکید کرد باید برای مردم مسلمان ایران فضایی آرامش بخش ایجاد کرد تا مسائل حل شود. مردم ایران به کج خلقی احتیاج ندارند و باید با آرامش برای آنان منافع و رفاه تامین کرد.
 17 خرداد  88
فضای انتخاباتی در این دوره پرشور بود اما با این وصف برخی اخلال گران هم به میدان آمده بودند برای ایجاد آشوب تلاش می کردند. با تشدید فعالیت اخلالگران در فضای عمومی  جامعه معاون عملیات نیروی انتظامی کشور از برخورد پلیس با این گروه از افراد خبر دادو گفت نیروی انتظامی قاطعانه با افراد سودجویی که از فضای خوب انتخابات بهره برداری سیاسی کنند ونظم و امینت رقابت های انتخاباتی را برهم بزنند برخورد می کند. کامران دانشجو رئیس ستاد انتخابات کشور هم با پیشنهاد به مسئلان ستادهای انتخاباتی برای تشکلی کمیته ای به نام کمیته صیانت از قانون انتخابات از آنها خواست نسبت به توطئه های دشمنان در روزهای باقیمانده هوشیار و مراقب باشند تا در تله آنها اسیر نشوند.
همچنین در پی برخی اظهار نظرها  در فضای انتخابات درباره گزارش دیوان محاسبات در خصوص تفریغ بودجه سال 85 از جمله مساله مغایرت یک میلیارد دلاری ، روابط عمومی دیوان محاسبات با انتشار اطلاعیه ای این موضوع را رد کرد. و از رسانه های و نامزدهای ریاست جمهوری دهم خواست که نتایج حاصل از رسیدگی ها و گزارش‌های حرفه‌ای دیوان محاسبات کشور را له یا علیه نامزدها مورد استفاده قرار ندهند.